تشریح اهداف سفر دبیرکل ناتو به کابل/هدف حضور نظامی غربی‌ها در افغانستان چیست؟ :: خبرگزاری خانه ملت
تشریح اهداف سفر دبیرکل ناتو به کابل/هدف حضور نظامی غربی‌ها در افغانستان چیست؟ :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهداف سفر دبیرکل ناتو به کابل و دیدار وی با مقامات دولت وحدت ملی افغانستان، گفت: غربی ها در طول تاریخ نگاه ابزاری به افغانستان داشته اند؛ در واقع غربی ها از جمله آمریکا، انگلیس و غیره از طریق کشور افغانستان بر کشورهایی مانند […]

[ad_1]

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهداف سفر دبیرکل ناتو به کابل و دیدار وی با مقامات دولت وحدت ملی افغانستان، گفت: غربی ها در طول تاریخ نگاه ابزاری به افغانستان داشته اند؛ در واقع غربی ها از جمله آمریکا، انگلیس و غیره از طریق کشور افغانستان بر کشورهایی مانند هند، چین و در آسیای مرکزی اعمال نفوذ کرده اند.

غربی ها تصور می کنند روسیه و چین در منطقه دارای نفوذ بیشتر می شوند

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین امروزه شاهد اهمیت پیمان شانگ های که شامل حوزه های سیاسی، اقتصادی و دفاعی هستیم که موجب حساسیت برای غربی ها شده و تصوری مبنی بر اینکه کشورهایی مانند روسیه و چین در منطقه دارای نفوذ بیشتر می شوند را رقم زده است.

آمریکایی ها نمی توانند در کشورهای پیمان شانگ های حضور نظامی داشته باشند

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیمان شانگ های، آمریکایی ها نمی توانند در کشورهایی مانند قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و غیره حضور نظامی داشته باشند، ادامه داد: بر این اساس افغانستان گزینه خوب و البته نزدیک به کشورهای یاد شده در آسیای مرکزی محسوب می شود.

کابل بستر خوبی برای حضور نظامی آمریکا و ناتو تلقی می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه افغانستان بستر خوبی برای حضور نظامی آمریکا و ناتو تلقی می شود، تصریح کرد: در واقع افغانستان به دلیل ضعف دولت مرکزی و وابستگی به کشورهای غربی میزبان نظامیان خارجی است.

ناتو

 

افغانستان به دلیل ضعف دولت مرکزی و وابستگی به کشورهای غربی میزبان نظامیان خارجی است.

ناتو درصدد انعقاد پیمان نظامی با افغانستان

رحیمی جهان آبادی افزود: بر این اساس بعید نیست ناتو بخواهد پیمان نظامی با افغانستان انعقاد کند تا از این طریق بتوانند به حیات خلوت روس ها وارد شوند.

مقابله با روسیه و چین هدف غربی ها برای حضور در افغانستان است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه غربی ها با حضور در افغانستان می توانند در مناطقی مانند پاکستان و غیره چالش و تنش ایجاد کنند و از این طریق بهره ببرند، خاطرنشان کرد: بنابراین مقابله با روسیه و چین، مهار قدرت پیمان شانگ های و همچنین بهره برداری سیاسی و اقتصادی در منطقه از جمله اهداف حضور نظامی در افغانستان بشمار می رود./

  • بیشتر بخوانید؛

جمهوری اسلامی همواره مخالف طالبان بوده و هست

پایان پیام

[ad_2]

Source link