تشریح کم‌وکیف کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم/آیا پذیرش CFT به صلاح است؟ :: خبرگزاری خانه ملت
تشریح کم‌وکیف کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم/آیا پذیرش CFT به صلاح است؟ :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] پروانه مافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، ضمن ارزیابی لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، گفت: برداشت اشتباهی در خصوص لایحه CFT صورت گرفته و این مهم را مرتبط با FATF عنوان کرده اند. در واقع لایحه مذکور ارتباط مستقیم با گروه ویژه اقدام مالی ندارد بلکه […]

[ad_1]

پروانه مافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، ضمن ارزیابی لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، گفت: برداشت اشتباهی در خصوص لایحه CFT صورت گرفته و این مهم را مرتبط با FATF عنوان کرده اند. در واقع لایحه مذکور ارتباط مستقیم با گروه ویژه اقدام مالی ندارد بلکه به عنوان کنوانسیون مصوب مجمع عمومی دارای قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفت منشور ملل متحد است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در واقع لایحه مذکور به عنوان یک بند از 41 مورد برنامه اقدام جمهوری اسلامی ایران با گروه ویژه اقدام مالی در راستای خروج از صدر لیست کشورهای غیر همکار این گروه مطرح است و الحاق به FATF نیست.

CFT ارتباط مستقیم با گروه ویژه اقدام مالی ندارد

وی با اشاره به اینکه طبعا تبعات منفی عدم پیوستن به این کنوانسیون با توجه به الزام قطعنامه مرتبط، فراتر از  FATF است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل مناقشات سیاسی جریان های مختلف مخالف دولت، بهانه اینکه گروه ویژه اقدام مالی مغفول مانده مطرح شد در حالی که بحث CFT ارتباط مستقیم با گروه ویژه اقدام مالی ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع کنوانسیون بین‌المللی یاد شده مقابله با تامین مالی تروریسم است، اظهار کرد: در واقع برای مقابله با تامین مالی افراد، گروه ها و سازمان های تروریستی است؛ باید یادآور شد ملاک عمل برای کشورهایی که عضو قطعنامه های مربوطه در این موضوع هستند، لیست پیوست قطعنامه ها است که همواره بروزرسانی می شود.

مافی افزود: بر این اساس لیست مذکور شامل افراد و اعضای گروه های تروریستی القاعده، طالبان و داعش می شود و عدم عضویت یک کشور در این کنوانسیون و عدم اعمال آیین نامه های مرتبط در سیستم مالی – پولی آنها به معنای همکاری برای تامین مالی برای این گروه ها تلقی می شود در حالی که ایران به گروه های تروریستی یاد شده کمکی نمی کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در این راستا، ادامه داد: آمریکایی ها همواره این موضوع را دستاویز قرار داده و عنوان می کنند که ایران حامی تروریست است و پیوستن کشورمان این بهانه را از آنها می گیرد.

لیست گروه های تروریستی سازمان ملل شامل القاعده، طالبان و داعش است

وی اظهار کرد: برای خیلی از افراد ابهام در خصوص عدم تفکیک لیست کشورهای مختلف در رابطه با گروه های تروریستی وجود دارد که بر این اساس باید اذعان کرد در قطعنامه سال 1973 هر کشوری لیست گروه تروریستی ملی دارد و آن را بر اساس چارچوب قانونی و منافع ملی خودش تعریف می کند و این لیست برای کشورهایی که تفاهم نامه همکاری با آن دارند لازم الاجرا است. بنابراین الزامی برای کشورها ندارد و الزام برای کشورهای عضو سازمان ملل فقط لیست گروه های تروریستی این مجموعه شامل القاعده، طالبان و داعش است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال اگر آمریکا یا شورای همکاری خلیج فارس برخی گروه های مقاومت منطقه مانند حزب الله یا نهضت های آزادی بخش را در لیست گروه های تروریستی خودشان قرار دهند، هیچ الزامی برای رعایت آن توسط کشورهای دیگر وجود ندارد و متاسفانه این مهم در رسانه های خاصی به اشتباه پررنگ می شود.

کشورها در کنوانسیون های بین المللی می توانند حق شرط داشته باشند

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت حق شرط در مواجه با کنوانسیون ها، گفت: در کنوانسیون های بین الملل کشورها می توانند حق شرط و تحفظ داشته باشند که این امر در مواجه با لایحه CFT در نظر گرفته شده است. بنابراین ادعای مخالفان مبنی بر عدم اعمال حق شرط در ماهیت کنوانسیون غیرقابل توجیه حقوقی و فنی است. کشورهایی مانند سوریه، کویت، قطر و غیره با اعلام حق شرط این کنوانسیون را قبول کرده اند و پذیرفته اند که گروه های تروریستی را حمایت نمی کنند.

مافی افزود: هر چند که امکان دارد حق شرط مورد نظر ایران با اعتراض کشورهای غربی قرار بگیرد و آنها نپذیرند. در واقع ضمن حفظ مبانی کشورمان، از مورد اتهام قرار گرفتن توسط کشورهای دیگر جلوگیری می کنیم. همچنین باید تاکید کرد که وقتی عضویتمان را با حق شرط بپذیرند نمی توانند مجددا به لیست سیاه بازگردانند از این رو به افراد گفته می شود اجازه دهند این لایحه تصویب شود اما چه بسا گروه ویژه اقدام مالی نپذیرد؛ در این صورت دستمان باز بوده و می توانیم ادعا کنیم FATF نپذیرفت.

سوریه کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پذیرفته است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در این راستا، ادامه داد: کشور سوریه به عنوان مهمترین محور مقاومت در منطقه، طی سال های گذشته با اعلام حق شرط در کنوانسیون عضو شده است و عملا از مظان اتهام هم خارج شده است.

وی اظهار کرد: همچنین هیچ کدام از گروه های مقاومت منطقه که مورد حمایت کشورمان هستند در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل قرار ندارند و طبق برآوردها امکان درج نام آنها در این لیست ها وجود ندارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: فرضا اگر نام حزب الله در لیست گروه های تررویستی درج شود، قطعا مثل سایر قطعنامه هایی که مورد نظر کشورمان نیست این مهم نیز اجرایی نمی شود و مشکلی هم رخ نمی دهد زیرا ایران بر اساس حق شرط ها و بیانیه تفصیلی اعلام نظر می کند و این امر کاملا حقوقی و قابل دفاع است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه بدون دلیل منطقی محدودیت هایی برای نظام مالی – پولی کشور درست می کنیم و به دست خودمان کشور را وارد اتهامات بی جا می کنیم در حالی که می توانیم خودمان را به راحتی از این مهلکه خارج کنیم./

پایان پیام

[ad_2]

Source link