تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه شوک به بدنه سیاست خارجی امریکاست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه شوک به بدنه سیاست خارجی امریکاست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد حیران نیا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه  نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود. یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه […]



خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد حیران نیا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه  نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه کارکنان وزارت خارجه این کشور ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌ شوند.

این مقام آمریکایی در ادامه گفته است که تمام نیروهای آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌ شوند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در خصوص انتشار اخباری دال بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه ادعا کرد: پیروزی ها بر داعش در سوریه به معنی پایان ائتلاف در مبارزه مذکور نیست.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: هم زمان با مرحله جدیدی از این مبارزه، ما بازگشت نظامیان آمریکائی از سوریه را آغاز کرده ایم.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا به دلایل تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در خروج نیروهای امریکایی از سوریه پرداخته ایم که در ادامه می آید. انتصار از اساتید صاحب نام بین المللی مطالعات خاورمیانه است. کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار انتصار در حوزه مطالعات کردی است که آوازه جهانی دارد.

*امریکا اعلام کرده فوراً از شمال شرق سوریه خارج می شود و ظرف ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده نیز از کل سوریه خارج می شود. دلایل این تصمیم چیست؟

این تصمیم آمریکا یا بهتر بگوئیم تصمیم شخص ترامپ، کاملا در زمان کنونی غیر منتظره بود و یک شوک در بدنه سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده است.

این تصمیم ترامپ ممکن است سه دلیل داشته باشد. در دوران ریاست جمهوری خود ترامپ چند بار تصمیمات غیر منتظره گرفته است. اعلام گفتگو با رهبر کره شمالی یک نوع از این گونه تصمیمات بود. البته ترامپ برخی از تصمیمات غیر منتظره خود را انجام نمی دهد.

در مورد سوریه هم ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا ترامپ یک چرخش ۱۸۰ درجه ای خواهد داشت یا اینکه خروج نیروهای آمریکا از سوریه را انجام خواهد داد.

دلیل دیگر در مورد تصمیم ترامپ ممکن است این باشد که برخی از مشاوران نظامی او احتمالا به ترامپ گفته اند که در آینده نزدیک آمریکا قادر به تغییر توازن قوا در سوریه بدون پرداخت هزینه های بسیار سنگین نخواهد بود و به نفع آمریکاست که خود را از باتلاق سوریه بیرون بکشد. 

دلیل سوم ممکن است این باشد که آمریکا به متحدان منطقه ای خود بخصوص ترکیه چراغ سبز داده  که مداخلات نظامی خود در سوریه را تشدید کنند. به هر حال هنوز زود است که دلایل اصلی این تصمیم ترامپ را بدانیم.

*ترامپ در توجیه خروج نیروهایش از سوریه اعلام کرده داعش در سوریه شکست خورده است و به صورت ضمنی دلیل اتخاذ این تصمیم را شکست داعش عنوان کرده است. این در حالی است که برخی منابع از رایزنی اردوغان و ترامپ نیز سخن گفته اند. آیا تصمیم مذکور می تواند به رایزنی ترامپ با اردوغان مرتبط باشد؟ اگر چنین است چه توافقی میان ترامپ و اردوغان در خصوص مناطق کردنشین حاصل شده است؟

این دلیل را ترامپ برای عوام فریبی گفته است. به نظر من رایزنی اردوغان و ترامپ اهمیت بیشتری از آنچه ترامپ شکست داعش اعلام کرده در تصمیم او تاثیر داشته است.  همه من جمله آمریکا می دانند که گروهای تروریستی هنوز فعالیت گسترده ای در سوریه دارند و داعش در سوریه هنوز شکست نخورده است

*نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند ضمن اظهار ناخشنودی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از مناطق کردنشین شمال شرق سوریه، آنرا خنجری از پشت از سوی امریکا تعبیر کرده اند. وضعیت این نیروها به چه صورت خواهد شد و آیا وجه المصالحه ترامپ و اردوغان شده اند؟

وضعیت این گروه ها بستگی به این خواهد داشت که تا چه مقدار کشورهای منطقه کمک مالی و نظامی خود را به آنها ادامه دهند.

خروج آمریکا از سوریه به خودی خود این نیروها را از بین نخواهد برد و آینده آنها بستگی به وجه المصالحه ترامپ و اردوغان خواهد داشت.

*اسراییل اعلام کرده علیرغم اعلام خروج امریکا از سوریه، به تقابل با ایران در سوریه ادامه می دهد. وضعیت میدانی سوریه را در غیاب امریکا به ویژه وضعیت اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من گرچه تغییراتی در وضعیت میدانی سوریه در غیاب آمریکا ایجاد خواهد شد ولی این تغییرات اثرات بنیادی در برنامه های اسراییل در سوریه نخواهد داشت. یعنی اسراییل مداخله نظامی و جنگجویانه خود را در سوریه ادامه خواهد داد.

*دیروز نشست تشکیل قانون اساسی سوریه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل برگزار شد. اگرچه این نشست در ابتدای راه خود است اما نشان از رسیدن وضعیت سوریه به مرحله تشکیل قانون اساسی است. ایا ارتباطی میان این مرحله از وضعیت سوریه با تصمیم ترامپ وجود دارد؟

با توجه به اینکه نشست تشکیل قانون اساسی سوریه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل دیروز برگزار شد و نتایج این نشست هنوز معلوم نیست، من ارتباط مستقیمی بین تصمیم ترامپ و نشست دیروز که به ان اشاره کردید نمی بینم.



Source link