تعجب می‌کنم گلایه‌های روحانی، متوجه خود اوست
تعجب می‌کنم گلایه‌های روحانی، متوجه خود اوست

روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت: رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با ابراز تعجب از گلایه‌های گاه‌به‌گاه روحانی نسبت به کابینه خود می‌گوید این گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر است. حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران به روزنامه اعتماد گفت: در ۵ سال گذشته آقای روحانی ما و هوادارانش را به سخنرانی‌های خوب خود […]



روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت: رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با ابراز تعجب از گلایه‌های گاه‌به‌گاه روحانی نسبت به کابینه خود می‌گوید این گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر است.

حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران به روزنامه اعتماد گفت: در ۵ سال گذشته آقای روحانی ما و هوادارانش را به سخنرانی‌های خوب خود عادت داده است. زمانی مواضع انتقادی ایشان متوجه نهاد‌های خارج از دولت بود. آن سخنرانی‌ها نشان می‌داد رئیس‌جمهور از طرف افرادی خارج از دولت تحت فشار قرار دارند. اما وقتی رئیس دولت درباره وزرایی که خود انتخاب کرده منتقد است کمی تعجب برانگیز است، زیرا رئیس‌جمهور در عزل و نصب وزرا بنابر قانون اختیار تام دارد.

وی در پاسخ این سؤال که به نظر شما مخاطب سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور چه کسانی هستند؟ گفت: با توجه به شناخت و اطلاعاتی که من در اختیار دارم، بخش عمده گلایه‌مندی بیشتر وزرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است، زیرا معتقدند این سازمان از وزارتخانه‌های متبوع هر وزیر پشتیبانی لازم را انجام نمی‌دهد. به ترتیب اولویت پس از سازمان برنامه و بودجه، بیشتر انتقاد‌ها و گلایه‌ها متوجه بانک مرکزی است. مردم از هر تغییری که توسط رئیس جمهور انجام شود استقبال می‌کنند. دست رئیس‌جمهور برای تغییر کابینه باز است و این مهم موضوع پیچیده‌ای نیست.

اجازه دهید خاطره‌ای جالب در این باره تعریف کنم. زمانی که من در کرمان استاندار بودم، یکی از وزرا به این استان آمد. در جلسه پیرامون مسائل مختلف صحبت شد و در انتها وزیر گفتند که من این موضوعات را منعکس می‌کنم. در همان لحظه معاون من به شوخی به ایشان گفت: شما خودتان وزیر هستید؛ به چه کسی می‌خواهید این موضوعات را منعکس کنید؟ حکایت این روز‌های رئیس‌جمهور حکایت همین خاطره‌ای است که برایتان تعریف کردم. رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی هر اختیاری را دارا نباشد، اختیار تغییر وزرا را دارد.

مرعشی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم تغییراتی در راه باشد، زیرا اگر نیاز به تغییرات باشد رئیس‌جمهور با استفاده از اختیارات قانونی خود این کار را انجام می‌دهد و دیگر نیازی به سخنرانی‌هایی از این دست نیست. در صورت بروز تغییرات، رئیس‌جمهور باید علت تغییر را به مردم گزارش دهد. من خیلی دلم می‌خواهد آقای روحانی همین جدیتی که در بیان مطالب دارند را در عمل هم داشته باشند و از این مهم استقبال می‌کنم.

وی در پاسخ این سؤال که به نظر شما صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور چه پیام سیاسی دارد؟، می‌گوید: اینگونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم. من نمی‌توانم درک کنم که فردی از خود انتقاد داشته باشد. وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رئیس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی نا امید یا ناتوان است، رئیس‌جمهور باید او را برکنار کند.



Source link