تقدیر روحانی از مواضع ارمنستان در قبال تحریمهای ایران| ایران آماده ارسال گاز بیشتر به ارمنستان
تقدیر روحانی از مواضع ارمنستان در قبال تحریمهای ایران| ایران آماده ارسال گاز بیشتر به ارمنستان

[ad_1] رئیس جمهور، روابط ایران و ارمنستان را رو به توسعه خواند و تاکید کرد: دو دولت برای توسعه روابط همه جانبه، اراده و انگیزه کافی دارند و در جریان مذاکرات، کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور مامور شدند، همه جزئیات و موارد گفت وگو را در جلسه آتی کمیسیون که تا تابستان تشکیل خواهد […]

[ad_1]

رئیس جمهور، روابط ایران و ارمنستان را رو به توسعه خواند و تاکید کرد: دو دولت برای توسعه روابط همه جانبه، اراده و انگیزه کافی دارند و در جریان مذاکرات، کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور مامور شدند، همه جزئیات و موارد گفت وگو را در جلسه آتی کمیسیون که تا تابستان تشکیل خواهد شد، تصویب کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در پایان نشست هیات های عالیرتبه ایران و ارمنستان و امضای اسناد همکاری مشترک گفت: در جریان مذاکرات هیات عالیرتبه دو کشور که با حضور نخست وزیر ارمنستان برگزار شد ، طیف گسترده ای از مسایل مورد بررسی قرار گرفت و پیرامون آنها توافق شد.

تقدیر روحانی از مواضع ارمنستان در قبال تحریمهای ایران

رئیس جمهور با تقدیر از مواضع ارمنستان در قبال تحریمهای غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اظهارداشت: ما می خواهیم روابط تهران – ایروان را در همه عرصه ها گسترش دهیم.

روحانی با تاکید براینکه از ابتدای استقلال ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی بین دو کشور وجود داشته است اما امیدواریم در دولت جدید شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری باشیم، تصریح کرد:در جلسات امروز مسایل مهم دوجانبه، منطقه و جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اراده دو کشور بر این است که برمبنای منافع ملی حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط بسیار خوبی بین دو کشور در مسایل سیاسی، فرهنگی، گردشگری، علمی و دانشگاهی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط در این زمینه ها استقبال می کند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت های بسیار زیادی داریم که باید به فعلیت و اجرا دربیاوریم، گفت: مهم ترین موضوع در همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق و تهاتر این دو است که در این مذاکرات راجع به تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مغری بحث و گفت و گو کردیم.

رئیس جمهور با ابراز علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در جاده شمال-جنوب در ارمنستان، تاکید کرد: تسهیل همکاری ها در حوزه تراتزیت جاده ای، فعال تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه ها در این کشور مورد تاکید طرفین بود.

روحانی با اشاره به اتخاذ اقدامات خوب در زمینه اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا، ادامه داد: هر دو کشور علاقمند به همکاری ها بیشتر در زمینه صنعت ای سی تی هستند و ایران آمادگی صادرات در این زمینه را به ارمنستان دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه علاوه بر مساله روابط دوجانبه اقتصادی، در زمینه اتصال برق بین ایران، ارمنستان و گرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه توافق کردیم، افزود: در زمینه گار آمادگی داریم علاوه بر افزایش صادرات گاز به این کشور، برای صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکرات صورت پذیرد و همچنین اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان بحث و بررسی شد.

نخست وزیر ارمنستان نیز در جمع خبرنگاران ، با قدردانی از استقبال گرم رییس جمهور ایران گفت: احساس می کنم در یک کشور دوست هستم و حضور هیات سیاسی – پارلمانی در کنار وزیران دولت ارمنستان در این سفر، نشان دهنده این است که روابط دوستانه با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

“نیکول پاشینیان” اظهارداشت: حضور جامعه ارامنه در ایران از جمله مواردی است که ما را برای سفر به تهران ترغیب کرد. از برخورد صمیمانه  مقام های حکومتی و مردم ایران با جامعه ارامنه سپاسگزارم.

وی همچنین تصریح کرد: به عنوان رییس گروه کشورهای اوراسیا می گویم توافق ها با ایران در پارلمان ها در حال بررسی است و امیدوارم بزودی تصویب و عملیاتی گردد.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه چشم انداز نوینی برای همکاری های تجاری و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات کالا و رفت و آمد مردم و فعالیت کار افرینان دو کشور وجود دارد ، اظهارداشت: باید جامعه کارافرینان را برای استفاده از این امکانات ترغیب کنیم.

پاشینیان افزود: همکاری در زمینه انرژی برای ما مهم است و خوشبختانه ایران هم برای افزایش حجم صادرات گاز اعلام امادگی کرده است که با توافق به سر قیمت آن ، این موضوع عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه ارمنستان مصمم  به توسعه همکاری های دو جانبه  با ایران است، گفت: ارمنستان امادگی دارد در مسیر ترانزیت گاز ایران به گرجستان نقش ایفا کند و این همکاری می تواند به نفع منطقه باشد.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه مذاکرات خوب و ‌مثبتی داشتیم و آماده ایم در فضای دوستانه به همکاری ادامه دهیم، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر توافقات در سایه اراده سیاسی مشترک، اجرایی و عملیاتی شوند.

منبع: سایت ریاست جمهوری

[ad_2]

Source link