توسعه اقتصاد حوزه سلامت محور با همکاری مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو
توسعه اقتصاد حوزه سلامت محور با همکاری مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو

«دهمین نشست قطب غذا و داروی مناطق آزاد» با حضور معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و  مدیران غذا و داروی سازمان های مناطق آزاد کشور در تهران برگزار شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه […]


«دهمین نشست قطب غذا و داروی مناطق آزاد» با حضور معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و  مدیران غذا و داروی سازمان های مناطق آزاد کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عباس مهدی‌زاده مدیر کل راهبری، پایش و امور استان‌های سازمان غذا و دارو، نمایندگان اداره کل‌های سازمان غذا و دارو، هانی صباغان دبیر قطب غذا و دارو دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران غذا و دارو سازمان های مناطق آزاد برگزار شد بر ارزیابی عملکرد، سیاست‌ها و برنامه‌های غذا و دارو در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی براساس تفاهم‌نامه و شیوه نامه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست بر ارتقاء سطح سلامت در حوزه‌های مختلف غذا و دارو، مکمل های غذایی و محصولات آرایشی-‌بهداشتی تاکید کرد.

محمدرضا رستمی با یادآوری تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه بر موضوع غذا و دارو و تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به سازمان‌های مناطق آزاد کشور اشاره شده است که این موضوع باید در همه  مناطق آزاد اجرایی شود.

رستمی با تاکید بر اینکه موضوع تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به سازمان‌های مناطق آزاد می‌بایست تا پایان سال جاری اجرایی شود، گفت: موضوع تفویض اختیار در برخی از مناطق اجرایی نشده و در برخی نیز در سطح دو و سه قرار دارد به همین منظور در تلاشیم تا پایان سال جاری در تمام مناطق سطح سه تفویض اختیار را اجرایی کنیم.

وی در ادامه بر گسترده کردن نظارت بر مجموعه فعالیت‌ها در حوزه‌های سلامت، تولیدی، خدماتی اشاره کرد و گفت: در برخی از مناطق آزاد حوزه سلامت، جایگاه حقوقی ندارند و باید در ردیف برنامه‌های سلامت در مناطق آزاد کشور قرار گیرند.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد فضا و امکانات لازم برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ازجمله اهداف مهم مناطق آزاد دانست و افزود: افزایش سطح رضایتمندی ساکنین، فعالان اقتصادی و گردشگران در مناطق آزاد می‌تواند پیام مثبتی برای جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران محسوب شود.

رستمی بر شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: تمام بخش‌ها با همکاری هم و با شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی مناطق برای جلب توجه سرمایه‌گذاران و جذب منابع مالی و دستیابی به اقتصاد سلامت تلاش کنند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر رویکردها و ساختارها در عملکرد حوزه غذا و دارو از هزینه‌بر بودن و خدمات‌دهنده بودن به تولید و ایجاد درآمد گفت: آنچه در شرایط فعلی کشور با آن مواجه هستیم نقش و جایگاهی است که مناطق آزاد در حوزه غذا و دارو باید ایفا کنند. برای تامین نیازهای این حوزه، هر منطقه آزاد متناسب با شرایط اقتصادی و ارتباطات برون‌مرزی این نیازها را تامین کند.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه ارتقاء سطح رضایتمندی ساکنان مناطق و باکمک نظام مدیریتی کشور، می‌توانیم نوع نگاه برخی از مسئولان تغییر دهیم گفت: این از موضوعات اصلی و اساسی است که باید مدنظر قرار گیرد.

رستمی ادامه داد: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه محصولات آرایشی-‌بهداشتی است و بازار بزرگی برای تامین این نیاز در کشور داریم، این موضوع می‌تواند زمینه‌ای جدید برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید لوازم آرایشی-‌بهداشتی  به صورت مشترک با برندهای خارجی در مناطق آزاد کشور باشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محصولات با کیفیت و عرضه به بازار داخلی می‌تواند موجب ارزآوری شود و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد با توجه به شرایط و ظرفیت‌های هر منطقه

هم‌چنین در ادامه این نشست مدیر کل راهبری، پایش و امور استان‌های سازمان غذا و دارو بر تسریع و تسهیل زمینه‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه غذا و دارو در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: همکاری سازمان غذا و دارو در مناطقی که تفویض اختیار دارند معطوف به حوزه غذا و دارو نبوده، بلکه نگاه گسترده‌تری در این زمینه داشته‌ایم.

عباس مهدی‌زاده افزود: سازمان غذا و دارو کشور علاوه بر حوزه غذا و دارو در حوزه‌های تامین مکمل‌های غذایی، تجهیزات آزمایشگاهی و سایر حوزه‌های مرتبط در مناطق آزاد فعالیت خوبی را آغاز کرده و برنامه‌های جدیدی را دنبال می‌کند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات پیش آمده در حوزه‌های اقتصادی، نمی‌توان به مناطق آزاد همچون سرزمین اصلی نگاه کرد و تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی با توجه به شرایط و ظرفیت‌های هر منطقه در دستور کار قرار دارد.

هم‌چنین در این نشست، مدیر کل راهبری، پایش و امور استان‌های سازمان غذا و دارو از مهدی غفاری مدیر ضوابط بهداشت انسانی حوزه غذا و داروی سازمان منطقه آزاد ارس به واسطه عملکرد مثبت، خدمات شایسته و فعالیت های موثر در این حوزه تشکر کرد.

بنا به این گزارش، بررسی ظرفیت‌ها جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی در شرایط تحریم، بررسی شرایط تفوض اختیار به مناطق آزاد در حوزه صدور و تمدید پروانه ساخت و تاسیس، بررسی فرایند برچسب گذاری کالاهای سلامت محور تولیدی و وارداتی، بررسی آیین نامه شرایط و ضوابط ورود کالاهای سلامت محور تولیدی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، بررسی اجرای بندهای شیوه نامه در خصوص چارت تشکیلاتی مدیریت غذا و دارو منطقه، همچنین بررسی پیشنویس دستورالعمل واردات کالا مسافری به مناطق آزاد، بررسی وضعیت پروانه ساخت، تولید و واردات در مناطق آزاد، بررسی ارتباطات الکترونیکی اتصال سامانه‌EPL و TTAC و سامانه مناطق آزاد و ثبت سفارش و بررسی پایگاه ثبت داده  data.freezones.ir از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

گفتنی است؛ هر یک از مدیران غذا و داروی سازمان‌های مناطق نیز به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد منطقه متبوع خود در این حوزه پرداختند و هر یک از نمایندگان سازمان غذا و دارو هم راهکارهایی به منظور رفع مشکلات و بهبود شرایط موجود ارائه دادند.

«دهمین نشست قطب غذا و داروی مناطق آزاد» دوشنبه ۱۷دی‌ماه در تهران برگزار شد.

نوشته توسعه اقتصاد حوزه سلامت محور با همکاری مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link