توضیحات ظریف در خصوص مشکلات صدور خدمات مهندسی قانع کننده نبود/ انتقاد از بی‌اطلاعی وزارتخارجه نسبت به وظایف وزارتخانه :: خبرگزاری خانه ملت
توضیحات ظریف در خصوص مشکلات صدور خدمات مهندسی قانع کننده نبود/ انتقاد از بی‌اطلاعی وزارتخارجه نسبت به وظایف وزارتخانه :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] محمدرضا ملکشاهی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سوال خود از وزیر امورخارجه در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و عدم توجه وزارت خارجه به وظایف خود در این حوزه، اظهار داشت: موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور بسیار مهم است و به […]

[ad_1]

محمدرضا ملکشاهی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سوال خود از وزیر امورخارجه در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و عدم توجه وزارت خارجه به وظایف خود در این حوزه، اظهار داشت: موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور بسیار مهم است و به دلیل اهمیت موضوع، این سوال از وزیر امورخارجه پرسیده شد که پاسخ‌ها قانع کننده نبود و سوال به صحن مجلس می‌آید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بهره‌مندی گسترده خوبی از نیروی انسانی ماهر، توانمند و امکانات برخوردار است و تجهیزات خیلی خوبی در حوزه راهسازی، تولید برق و سیلو سازی دارد همچنین ایران در انجام امور زیرساختی نیز توانمند است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به ایجاد بستر جهت تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه های زیرساخت و فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های راه‌سازی، تونل‌سازی، ریل، سیلو سازی و … بدون مشاوره خارجی حتی در کشورهای خارجی نیز از سوی ایران انجام می‌شود، البته ایران اقدامات فوق العاده‌ای در کشورهای خارجی می‌تواند انجام دهد و تاکنون نیز کارهای زیادی انجام شده است اما کارهایی که انجام شده با ظرفیتی که داریم، فاصله زیادی دارد.

علاوه بر روابط بین‌الملل، صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد توجه ویژه وزارت امورخارجه باشد

ملکشاهی راد با بیان اینکه دلیل عدم استفاده کامل از ظرفیت این است که وزارت امورخارجه هنوز درکی از این موضوع ندارد و اهمیتی به این مسائل نمی‌دهد، ادامه داد: وزارت امورخارجه بیشتر درگیر مسائل سیاسی و روابط بین‌‎الملل است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر کشورهای جهان مانند ترکیه و چین، موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی را مورد توجه قرار می‌دهند، گفت: نظر من این نیست که موضوع روابط بین‌الملل اهمیت ندارد ولی صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد توجه ویژه وزارت امورخارجه باشد.

4 میلیون بیکار فارغ التحصیل رشته‌های فنی مهندسی در انتظار کشور است

وی افزود: مطابق آمار در سال 1400، حدود 11 میلیون نفر بیکار داریم که 4 میلیون نفر از این افراد فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به همراه وزیر امور خارجه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یافتند، بیان کرد: صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مدعی هستند که می‌توانیم حداقل 30 میلیارد دلار در حوزه تولید برق، سدسازی، راه‌سازی، تونل‌سازی، سیلوسازی و کار‌های عمرانی و زیرساختی در کشورهای دیگر پیمان منعقد کنیم.

ترکیه در 6 سال معادل 340 میلیارد دلار در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی پیمان منعقد کرده است

ملکشاهی راد با بیان اینکه اکنون در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی با ترکیه توان رقابت نداریم، اظهار داشت: ترکیه از سال 2005 تا 2011 حدود 340 میلیارد دلار در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی پیمان بسته ولی این میزان برای ترکیه کمتر از 8 میلیارد دلار است و اصلا این اعداد قابل مقایسه نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلیل پیشرفت ترکیه در عرصه صدور خدمات فنی مهندسی این است که رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه علاقمند به این موضوع هستند، بیان کرد: در اربیل عراق فرودگاهی توسط پیمانکاران ترکیه‌ای احداث شد، نخست وزیر ترکیه این فرودگاه را افتتاح کرد.

پیمانکاران ایرانی نیز حدود 200 میلیون دلار در عراق سرمایه گذاری کرده‌اند

وی افزود: پیمانکاران ایرانی نیز حدود 200 میلیون دلار در عراق سرمایه گذاری کرده‌اند که با مشکل مواجه شده‌اند ولی وزرات خارجه هیچ همتی برای حل این مشکل ندارد.

ملکشاهی راد با بیان اینکه صادرکنندگان مدعی هستند که می‌توانند 30 میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشند، این در حالی است که کل درآمد نفتی پیش بینی شده در بودجه پیش بینی 49 میلیارد دلار است، ادامه داد: با صدور خدمات فنی مهندسی می‌‍توانیم بخشی از بودجه کشور را تامین کنیم و صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مدعی هستند که می‌توانند حدود 3 میلیون نفر اشتغال در خارج از کشور ایجاد کنند، در حالیکه اگر این اقدامات انجام نشود، تجهیزات و نیروی انسانی از بین می‌روند.

صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی بدون حمایت دولت 2 میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده‌اند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یکی از جلسات معاون وزیر امورخارجه عنوان کرد که مشکل سیاسی با کشورها داریم و همین امر مانع از توسعه صدور خدمات فنی مهندسی می‌شود، گفت: باید توجه داشت که کشورهایی مانند عراق، سوریه و سایر کشورها مشکل سیاسی با ایران ندارند ولی وقتی صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی 2 میلیارد دلار قرارداد در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی منعقد می‌کنند، اگر وزیر امورخارجه، دولت و بانک‌ها برای تضامین بانکی حمایت کنند، این عدد به 20 میلیارد می‌رسد، اکنون یکی از مشکلات صدور خدمات فنی مهندسی مشکل تضامین بانکی است.

ملکشاهی راد ادامه داد: به دلیل اینکه توضیحات وزارت خارجه در خصوص سوال اینجانب پیرامون موانع تسهیل صدور خدمات فنی مهندسی قانع کننده نبود، این سوال در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

وی افزود: وزیر امورخارجه در کمیسیون مربوطه اعلام کرد که هر کدام از وزارتخانه‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند و باید وحدت رویه داشته باشیم، آقای ظریف معقتد است که باید نظامنامه و قانونی در این زمینه وجود داشته باشد که ما نیز این موضوع را قبول داریم.

دولت به آئین‌نامه صدور خدمات فنی مهندسی بی اعتناست

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر این‌ها آئین‌نامه صدور خدمات فنی مهندسی در دولت تصویب شده و وظایف دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه تعیین شده است، بیان کرد: دولت به موضوع صدور خدمات فنی مهندسی و آئین‌نامه‌ای که در این زمینه مصوب کرده، بی‌اعتنا است و به همین دلیل مشکلات را برطرف نکرده و شرایط اجرا را فراهم نیاورده زیرا وزیر امورخارجه از این موضوع بی خبر بوده است.

دولت به موضوع صدور خدمات فنی مهندسی و آئین‌نامه‌ای که در این زمینه مصوب کرده، بی‌اعتنا است و به همین دلیل مشکلات را برطرف نکرده و شرایط اجرا را فراهم نیاورده زیرا وزیر امورخارجه از این موضوع بی خبر بوده است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوال از وزیر امورخارجه باید به صحن بیاید تا نمایندگان مطلع شوند و دولت نیز درک بهتری پیدا کند، گفت: در این فضا می توانیم اقتصاد کشور را با صدور خدمات فنی مهندسی، رونق بخشیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: چرا مسئولان به این موضوع بی‌توجه هستند و چرا شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود تا جوانان و استعدادهای کشور از ایران بروند، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا جوانان تحصیلکرده و با استعداد ایرانی در شرکت های ایرانی خارج از کشور فعالیت کنند، کارفرمایان ایرانی می‌توانند با عزت از جوانان ایرانی استفاده کنند./

پایان پیام

[ad_2]

Source link