[ad_1] برخی رسانهها از صحبتهای آیتالله مصباح به گونهای تیتر زدند که گویا ایشان بخاطر گرانی قیمت گوشت عنوان کردند که گوشت گوسفند در برخی مواقع میتواند حرام باشد درحالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. آفتابنیوز : فارس نوشت: یکی از مطالبی که طی روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی بسیار دست به دست شد، […]
[ad_1]
برخی رسانهها از صحبتهای آیتالله مصباح به گونهای تیتر زدند که گویا ایشان بخاطر گرانی قیمت گوشت عنوان کردند که گوشت گوسفند در برخی مواقع میتواند حرام باشد درحالی که اصل ماجرا چیز دیگری است.
فارس نوشت: یکی از مطالبی که طی روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی بسیار دست به دست شد، بخشهای تقطیع شده سخنان آیتالله محمدتقی مصباح یزدی درباره قیمت گوشت قرمز بود.
حتی تعدادی از رسانهها بخشی از این صحبتها را بهگونهای منتشر کردند که گویی ایشان در توجیه گرانی قیمت گوشت گوسفند، گفتند که میتوان گاهی اوقات گوشت را حرام اعلام کرد.
اما واقعیت این است که این تیترها، برشی شیطنتآمیز از صحبتهای آیتالله مصباح در اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمنهای هنری سازمان بسیج هنرمندان است چرا که ایشان در بخشی از صحبتهایشان به موضوع هنر اشاره کردند و از این دیدگاه که ذات هنر را ناپاک میداند، انتقاد کردند.
در ادامه برای جاانداختن موضوع، این مثال را زدند: همانطور که گوشت گوسفندی که خوردنش مستحب است وقتی که دزدی باشد و یا ذبح شرعی نشده باشد، حرام میشود هنر هم اگر ملاحظاتش رعایت نشود، حرام میشود.
اما همانطور که مشاهده کردید برخی رسانهها با تیترهای شائبه برانگیز خود آن هم در زمان افزایش قیمت گوشت سعی کردند تا به نوعی این شخصیت علمی و حوزوی را در تقابل مردم قرار دهند.
در ادامه متن کامل سخنان آیتالله مصباح و سپس صوت این مراسم میآید:
بسیاری از مسلمانان و انقلابیون، مقوله هنر با توأم با بار منفی می دانند و تصور می کند، هنر بدون گناه امکان ندارد؛ در حالی که چنین نیست؛ باید تعریف هنر و تعریف گناه را کنار هم گذاشت؛ بله ؛ گاهی باهم تلاقی پیدا می کنند. اما همیشه چنین نیست. به عنوان نمونه گوشت گوسفند خوب است یا بد؟ طبیعی است که همه می گویند خوب است و در روایات هم سفارش شده است، حال اگر گوسفند ذبح شرعی نشد، باز هم خوب است؟ اگر کسی گوسفندی دزدید، آیا گوشت آن هم خوردنش مستحب است؟ گوسفند همان گوسفند است، خوردن گوشتش هم مستحب است، اما این گوسفند، خوردنش حرام است؛ چون عنوان دیگری بر روی آن آمد؛ عدم تزکیه و غصب سبب شده که خوردن آن حرام باشد.
[ad_2]
Source link