خدمات شیعه به جهانیان معرفی نشده است
خدمات شیعه به جهانیان معرفی نشده است

خبرگزاری مهر: به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، با بیان اینکه ملت‌های زنده همیشه خود را […]



خبرگزاری مهر: به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، با بیان اینکه ملت‌های زنده همیشه خود را معرفی می‌کنند اظهار کرد: ملت‌های زنده در انتظار این نمی‌نشینند که دیگران آن‌ها را معرفی کنند؛ اگر بنشینیم و خود را معرفی نکنیم در حق خود ستم کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه پنهان‌ماندن خدمات شیعه جای شک ندارد، گفت: شیعه و سنی هر دو نسبت به علوم اسلامی خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند، اما خدمات شیعه آنچنان که باید روشن نشده است.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه پنهان ماندن خدمات شیعه اختصاص به عصر حاضر ندارد، تصریح کرد: متفکران شیعی بسیاری در طول تاریخ بر این مسئله اذعان کرده‌اند که نتوانستیم شیعه و خدمات آن را را به درستی معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های فقه، «علم خلاف» است، گفت: نخستین کسی که اختلافات بین علما را به صورت فقه مقارن نوشته است مرحوم شیخ مفید است.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه تضارب آرا می‌تواند حقیقت را روشن‌تر کند، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی نخستین کسی است که «علم خلاف» را به زحمت پیدا کرد و توانست چاپ کند؛ اگر ما بخواهیم تقریب فقهی را انجام دهیم بهترین کتاب تذکرةالفقه مرحوم علامه حلی است.

وی گفت: ما باید خود را به درستی معرفی کنیم تا بدانیم که همگی در کنار هم توانستیم دوشادوش خدمت‌گذار باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت‌های آیات‌الاحکام شیعه و اهل سنت، تصریح کرد: فقه مقارن و موسوعه‌های فقهیه توسط علما و مراجع تقلید در حال تدوین است که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.



Source link