خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران به موجب توهم یک‌جانبه‌گرایی/ صدور قرار موقت دیوان لاهه به قوت خود باقی است :: خبرگزاری خانه ملت
خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران به موجب توهم یک‌جانبه‌گرایی/ صدور قرار موقت دیوان لاهه به قوت خود باقی است :: خبرگزاری خانه ملت

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران پس از صدور دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع جمهوری اسلامی، گفت: پیمان دو جانبه از لحاظ حقوقی مبنای حقوق بین‌الملل است، به موجب قوانین بین‌المللی هر کشوری به دنبال منافع خود است و منافع ملی […]



کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران پس از صدور دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع جمهوری اسلامی، گفت: پیمان دو جانبه از لحاظ حقوقی مبنای حقوق بین‌الملل است، به موجب قوانین بین‌المللی هر کشوری به دنبال منافع خود است و منافع ملی هم آن چیزی است که در روابط بین‌الملل دایمی و ثابت بوده لذا دوست و دشمن در روابط بین‌الملل با توجه به تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند.

پرستیژ کشورها در کنار قدرت نظامی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران با کشورهای مختلف قرارداد امنیتی، اقتصادی و سیاسی منعقد کرد و به آنها پایبند بوده است، در واقع اصل مسئولیت‌ دولت‌ها در قوانین بین‌الملل ثابت و پذیرفته شده است حتی با تغییر حکومت‌ها، تعهدات کشورها به قوت خود باقی است.

وی افزود: وفای به عهد و الزام به تعهدات بین‌المللی نقطه مثبت در تمدن بشری و روابط بین‌الملل است و کشوری که قرارداد یک جانبه یا چند جانبه را نقض کند، خود بازنده میدان می‌شوند. برای ارزیابی در عرصه بین‌الملل هم قدرت نرم و سخت مبنا قرار می‌گیرد لذا همانگونه که قدرت نظامی و سیاسی و حتی اقتصادی یک کشور از اهمیت برخوردار است، پرستیژ یک کشور در عرصه بین‌الملل مهم است.

آمریکا با خروج از معاهدات پرستیژ خود در عرصه بین‌الملل را از دست داده است

دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: پرستیژ کشورها بنا بر تعهد آنها نسبت به قوانین بین‌الملل و توجه به منطق عقلایی در عرصه روابط بین‌الملل سنجیده می‌شود، با توجه به این اصول دولت فعلی آمریکا پرستیژ خود را از دست داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان مودت 1955 آمریکا با ایران، یادآور شد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران با استناد به عهدنامه مودت 1955 در دیوان بین‌المللی دادگستری از آمریکا شکایت کرد، آمریکا نیز پیش از این بارها به استناد این عهدنامه از ایران شکایت و در مجامع بین‌المللی دنبال استفاده از بندهای عهدنامه برای پیگیری منافع خود بوده است.

              بیشتر بخوانید:

 

تداوم روابط بین کشورها منوط به وفای به عهد و احترام متقابل/ آمریکا روحیه خشونت علیه ملت ایران را اتخاذ کرده است

وی معتقد است: این تعهد آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد هم منعقد شده و پیش از آن آمریکا در امور ایران دخالت کرده است، آمریکا باید این موضوع را مورد نظر داشته باشد که روابط کشورها در عرصه بین‌الملل قطعا منوط به وفای به عهد و احترام متقابل و اعتقاد به اصل حاکمیت یکدیگر است، متاسفانه آمریکا همه این قوانین را زیر پا گذاشته و روحیه خشونت آمیز نسبت به ملت ایران در پیش گرفته است.

              بیشتر بخوانید:

 

صدور قرار موقت دیوان لاهه با خروج آمریکا از پیمان مودت هم به قوت خود باقی است

دهقانی فیروز آبادی با یادآوری سرانجام شکایت اخیر ایران در دیوان لاهه، گفت: به لحاظ حقوقی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد لذا با خروج آمریکا اثر حقوقی قرار موقت صادر شده در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا آسیب نمی‌بیند و به قوت خود باقی است. کما اینکه این خروج برای آمریکا همانند خروج از عهدنامه پاریس، برجام و نهادهای اقتصادی بین‌المللی هزینه در بر خواهد داشت.

ترامپ نقاب از چهره واقعی آمریکا برداشت

وی افزود: دولت عجیب و غریب آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا بر داشته است، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری رفتارهای امروز آمریکا را از سال‌های آغاز انقلاب اسلامی پیش بینی کرده بودند، آمریکا در پشت شعارهای دموکرات به دنبال منافع خود و استعمار و تحقیر کشورها است در واقع دچار توهم یک جانبه گرایی و خودبزرگ‌بینی است.

احتمال عقد قرارداد مودت با آمریکا با تغییر دولت ترامپ بعید به نظر می‌رسد

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت آمریکا این پیمان مجدد بین ایران و آمریکا امضا خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی در آینده با توجه به تجربه حضور در این سال‌ها تصمیم خواهد گرفت لذا قابل پیش‌بینی نیست زیرا در این سال‌ها به مراتب شاهد بدعهدی، عدم تعهد و اطمینان در مورد آمریکا بودیم.

مسیر برای پیگیری مسائل حقوقی ایران و شکایت از آمریکا باز است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای پیگیری موارد حقوقی خود با آمریکا از ظرفیت مجامع حقوقی استفاده خواهد کرد، یکی از اشکالات موجود در این زمنه اینکه بزرگترین کشور نقض کننده پیمان‌ها عضو دایمی شورای امنیت به عنوان رکن حقوقی و قضایی سازمان ملل متحد استم نهادی که دایه دار ارزش‌های تمدن بشری است.

وی ادامه داد: ایران 2هزار و 500 سال پیش با کشورهای دیگر قرارداد مودت و دوستی منعقد کرده و تمدن بشری هم به این اصل رسیده است لذا این شیوه ساخته و پرداخته آمریکا نیست، آمریکا با خروج از عهدنامه‌ها دستاوردهای تمدن بشری را زیر سوال می‌برد لذا علاوه بر پرداخت هزینه در آینده نزدیک منزوی خواهد شد.

آمریکا با خروج از پیمان مودت نشان داد به مذاکره با ایران علی‌رغم شعارهای فراوان اعتقادی ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعلام آمادگی برای مذاکره مجدد با ایران، تصریح کرد: خروج از این پیمان نشان داد که آمریکا به دنبال صلح و مذاکره برای رفع مشکلات در عرصه بین‌الملل نیست، البته ایران بعد از برجام هم دیگر حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهد شد زیرا صحبت از مذاکره مجدد در میان افکار عمومی موضوعی خنده‌دار شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا پس از صدور دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری (آی سی جی/ ICJ) در مورد شکایت ایران از آمریکا اعلام کرد که آمریکا از پیمان مودت با ایران که اساس این شکایت بود خارج خواهد شد.

گفتنی است؛ آمریکا پس از تلاشی نافرجام برای رد اختیارات دیوان بین‌المللی دادگستری برای ورود به این پرونده، و اعلام رای این دادگاه برای پاک کردن صورت مسئله تصمیم به فسخ این پیمان گرفته است. آمریکا پیش از این دیوان بین المللی دادگستری را تهدید کرده بود تا از تحقیق درباره جنایات جنگی ژنرال های آمریکایی اجتناب کند./

پایان پیام

 



Source link