خواست جدی اروپا عدم دنباله روی از آمریکا است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
خواست جدی اروپا عدم دنباله روی از آمریکا است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب پیرامون زوال قدرت آمریکا اظهار داشت: برخورد آمریکایی ها با برجام و ایران نشانه خوبی از افول قدرت آمریکا است. آنها امام تلاش خود را برای همراهی جامعه بین الملل انجام دادند ولی این اتفاق نیافتاد و قبل از […]



به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب پیرامون زوال قدرت آمریکا اظهار داشت: برخورد آمریکایی ها با برجام و ایران نشانه خوبی از افول قدرت آمریکا است. آنها امام تلاش خود را برای همراهی جامعه بین الملل انجام دادند ولی این اتفاق نیافتاد و قبل از برجام اینطور نبود و این یک موضوع بی سابقه است.

وی گفت: آمریکا با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. آمریکا علی رغم میل جامعه جهانی تمام تلاش خود را به کار بست تا برجام را به شکست بکشاند. آن هیمنه سیاسی آمریکا رو به زوال است. من به یاد ندارم سخنرانی ریس جمهور آمریکا در سازمان ملل توسط رهبران دیگر کشورها به تمسخر گرفته شود.

عراقچی افزود: سازوکار های اقتصادی آمریکا هم دیگر رو به زوال است، اروپا گفته است مکانیسم مالی پولی که برای همکاری با ایران ترتیتب داده شده فقط برای ایران نیست بلکه به دنبال احیای استقلال از دست رفته خود هستند و این خواست جدی اروپایی ها است که دنباله روی آمریکا نباشند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا همواره سیطره دلار خود را بر دیگر کشور ها حفظ کرده ولی با فشار بیش از حد به کشورها برای اعمال خواست های خود در حال زوال خود است و آقای ترامپ هم به این روند سرعت داده است. در خصوص موضوع نظامی هم آمریکا رو به افول است؛ شکست های عراق، افغانستان و سوریه نشانه های این زوال نظامی آمریکا است.

وی ادامه داد: بنابراین دنیا به این اذعان میکند که آمریکا در سراشیبی قرار گرفته است.

عراقچی بیان کرد: باید از خود آمریکایی ها پرسید که چرا راه رفته و تکرار کرده که همان تحریم ها باشد را همچنان ادامه می دهند. آنها تا کنون نه از تحریم های نظامی به دلیل توانمندی بالای دفاعی ایران و نه از تحریم اقتصادی به دلیل مقاومت مردم ایران، نتیجه ای نگرفتند. من تردیدی ندارم که تجربه آقای اوباما را آقای ترامپ هم تکرار میکند و در آخر به این نتیجه می رسد که تحریم علیه ایران فایده ای ندارد و باید با ادبیات تکریم با ایران صحبت کند.

وی گفت: در برجام سه دسته تحریم برداشته شده بود، تحریم های آمریکا، تحریم های سازمان ملل و تحریم های اروپا. امروز شما می بینید که تحریم های اروپا و شورای امنیت برنگشته و اروپایی ها به ما کمک میکنند که در برابر تحریم های آمریکا بایستیم و این نشان از وضعیت خوبی دارد که ایران در عرصه بین‌المللی داراست.

عراقچی افزود: امروز شما ببینید به غیر از عربستان و رژیم صهیونیستی دیگر کشورها از برجام حمایت می کنند که این نشان از انزوای بین المللی آمریکا دارد.

با فشار پای میز مذاکره نخواهیم رفت

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: نسبت به ارتباطی که اروپا و آمریکا دارند، اروپایی ها مواضع قابل تحسینی در برابر آمریکا داشتند و تا کنون در هر بیانیه ای که در سطح سران و یا وزرای خارجه داشتند موضع مخالف با آمریکا را اتخاذ کردند. در سه جلسه ۱+۴ که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، بیانیه های محکمی داشتیم و تمام کشورهای باقی مانده صراحتا اعلام کردند که در برجام خواهند ماند و اعلام کردند که به شرطی برجام باقی خواهد ماند که خواسته های ایران در آن لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: مکانیسم مالی و پولی سیستم کاملا پیچیده ای خواهد داشت که در حال طی کردن مراحل پایانی خود است و مراحل فنی و حقوقی خود را می‌گذراند. جلسات متعددی را با کارشناسان طرف های اروپایی، روسیه و چین داشتیم و ممکن است عملیاتی شدن این سازوکار زمان ببرد ولی مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد و عملیاتی خواهد شد. امری که خیلی از شرکا و خریداران نفت ما منتظر هستند هر چه زودتر عملیاتی شود تا بتوانیم همکاری های خود را ادامه دهیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه معاف کردن برخی کشور ها از تحریم های آمریکا علیه ایران نشانه دیگری از زوال آمریکا است، گفت: آنها ابتدا گفتند باید فروش نفت ایران به صفر برسد ولی الان شما ببینید هشت کشور از این تحریم ها معاف شدند و جالب است که چهار کشور از آن هشت کشور از عمده خریداران نفت ایران هستند و مهم این است که سیاست فروش صفر آمریکا شکست خورده است.

عراقچی اظهار کرد: آقای ترامپ یک مسیر شکست خورده را در حال تکرار کردن است، تصور آقای ترامپ این است که اگر فشار حداکثری را به ایران وارد کند ما پای میز مذاکره خواهیم آمد که کاملا اشتباه است. مسلما ما با سیاست هایی که اتخاذ کرده ایم و پیش بینی هایی که داشتیم از این دور از تحریم ها عبور خواهیم کرد. تحریم های شورای امنیت که برای کشورهای دیگر الزام آور است دیگر وجود ندارد و امروز اجماع جهانی پشت سر ایران است. این تحریم ها چیز جدیدی نیست و همان تحریم های گذشته است با این تفاوت که شرایط ما امروز به مراتب بهتر از گذشته است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص نقش چین و روسیه در عبور ایران از تحریم های آمریکا، تصریح کرد: ارتباطات ما با چین و روسیه از نظر سیاسی، اقتصادی و راهبردی بسیار گسترده است و تعاملات جامعی را شامل می شود. در دور گذشته تحریم‌ها قبل از برجام ارتباطات خوبی داشتم و به ما کمک خوبی کردند؛ روابط ما با چین قبل از برجام نیز قطع نشد و شکوفایی اقتصادی خاصی در آن ایجاد شد.

عراقچی ادامه داد: روال ما با این دو کشور مانند گذشته خواهد بود و آنها نیز اعلانم کردند از تحریم‌های آمریکا تبعیت نخواهند کرد؛ البته ممکن است برخی شرکت ها به دلیل مراودات مالی خود با آمریکا کار نکنند اما در تحریم‌های گذشته چینی‌ها راه‌های بانکی خوبی برای ما ایجاد کردند که این راه‌ها احیا خواهند شد.

وی با بیان اینکه با روسیه و هند نیز سازو کارهای ارزی جدیدی را طراحی کرده ایم، گفت: جامعه جهانی به لحاظ اخلاقی پشت جمهوری اسلامی ایران است و باعث شده مشروعیت بین المللی گسترده‌ای به نفع ما و بر علیه آمریکا ایجاد شود. با چین و روسیه مذاکراتی در ماه‌های گذشته داشتیم و ساز و کارهای مالی دوجانبه ای بین ایران و چین، ایران و روسیه و ایران و هند ایجاد شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: در چند وقت گذشته فعالیت‌های دیپلماتیک ما شدت گرفته و امروز هم نامه محکمی را نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان نوشت و منطق جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. آقای ظریف هم در چند روز گذشته تماس‌های تلفنی متعددی با خانم موگرینی و وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس داشتند و برنامه های دیپلماتیکی برای روزها و هفته های آینده خواهیم داشت.

عراقچی با بیان اینکه احتمالا جلسه وزرای امور خارجه را خواهیم داشت و در حال برنامه ریزی هستیم، عنوان کرد: نشست همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و اروپا برای آخر ماه نوابر طراحی شده که معنای زیادی از نظر سیاسی خواهد داشت و آقای صالحی جلسه را افتتاح خواهند کرد. طرح های متعدد هسته ای را طراحی کردیم تا با اروپایی ها انجام دهیم. برنامه هسته ای مسیر بسیار خوبی را طی می کند و هیچ چیز تعطیل نشده.

وی افزود: در حوزه غنی سازی در حال کار کردن بر روی ماشین های IR-۸ هستیم که این ماشین توانش حداقل ۲۰ برابر ماشین IR-۱ است و در حال حاضر گاز به آن تزریق شده و در حال کار است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص گسترش ارتباطات با همسایگان نیز ادامه داد: همسایگان نزدیک‌ترین کشورها به ما و اولویت تعاملات سیاسی و اقتصادی هستند. عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، قفقاز، آسیای مرکزی، حوزه دریای خزر و حوزه خلیج فارس برای ما اهمیت خاصی دارند. مسیر همکاری های اقتصادی ما با ترکیه و عراق بسیار باز و خوب است.

عراقچی گفت: بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات کالاهای ما به افغانستان است که هیچ راهی هم برای کاهش آن وجود ندارد چراکه مرزهای طولانی با یکدیگر داریم و اطمینان دارم تحریم‌های آمریکا این ظرفیت‌ها را چند برابر خواهد کرد. کشور بزرگی مثل ایران با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت و ذخایر خدادادی و اقتصادی با همه امتیازات به همراه یک گفتمان انقلابی و مقاومت و رهبری هوشمندانه قطعا تحریم پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان به زانو درآوردن جمهوری اسلامی را فقط در خواب می توانند ببینند، اظهار داشت: امیدواریم در حوزه خلیج فارس که اشکالاتی در روابط وجود دارد بتوانیم تغیراتی را در آینده ایجاد کنیم. برخی کشورها در اوهام و توهمات هستند و امیدواریم با شکست هایی که در یمن، عراق و سوریه خوردند به نقطه ای برسند تا بتوانیم با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه توان نظامی-دفاعی ما برخاسته از درون مردم است و به هیچ قدرت خارجی وابستگی نداریم، تاکید کرد: متحد نظامی هیچ کشور دیگری نیستیم و فقط به خدا و مردم کشورمان متکی هستیم. اطمینان دارم تا وقتی که این وحدت ملی و توانمندی های داخلی و ملی پشت سر نظام و دولت است با سلامت از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.

وضع خارجی ما به مراتب بهتر از گذشته است

عراقچی گفت: وضع خارجی ما به مراتب بهتر از گذشته است؛ قبل از برجام در شرایطی بودیم که تحریم های اروپا و سازمان ملل وجود داشت و جامعه جهانی در خصوص ما دچار تردید بود. تبلیغات علیه ما وجود داشت که امروز وجود ندارد و برعکس فضای جهانی علیه آمریکا است. ارتباطات ما به مراتب در درجه بهتری نسبت به گذشته وجود دارد و اگر با وحدت داخلی ترکیب کنیم حتما از شرایط جدید با سلامت عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آمریکا، رو به اوج و ظهور و بروز است، تصریح کرد: مسیر رو به رو مسیر سختی است و باید وفاق ملی بیشتری داشته باشیم. همه جناح ها و احزاب داخل کشور پشت سر نظام و دولت باشند تا این مسیر را بهتر سپری کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت انسانی در یمن، خاطرنشان کرد: آنچه در عرصه میدانی یمن می گذرد از طرفی سبوعیت اعتلاف حمله کننده به یمن متشکل از عربستان و امارات را می رساند و از طرفی مقاومت مردم یمن و تغییر صحنه جنگ به نفع خودشان را نشان می‌دهد. سعودی ها مسیر بسیار غلطی را رفتند که جز شکست و بی آبرویی بین المللی و مصیبت برای مردم یمن چیزی نداشته است. وقتی سعودی ها حمله به یمن را آغاز کردند مدعی بودند ظرف ۳ ما حوثی ها را سرنگون خواهند کرد در حالی که این ۳ ماه اکنون نزدیک به ۴ سال طول کشیده و میزان تلفات آن‌ها و هزینه‌هایشان به شدت بالا رفته که منجر به بسیج افکار عمومی جهان علیه آمریکایی ها و سعودی ها شده است.

عراقچی عنوان کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که این روند نمی تواند ادامه داشته باشد و باید پایان یابد.

وی در پایان با اشاره به قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، گفت: قتل خاسقچی توسط عزیز دردانه آمریکایی ها صورت گرفت و هرچه تلاش کردند آن را بپوشانند موفق نشدند و به بی آبرویی آمریکا و عربستان تبدیل شد. عربستان کشور بزرگ اسلامی است و باید جایگاه خود را داشته باشد اما امروز به بی آبرویی مطلق رسیده و امیدواریم این روند را اصلاح کند.



Source link