خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)
خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

[ad_1] خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس) هنر معماری در سراسر جهان شیوه ی خاص خودش را دارد و همین سبب شده تا بناهای زیبا و جذابی در طول تاریخ در کشورهای مختلف باقی بماند که در حال حاضر از آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری یاد می شود و سالانه سبب […]

[ad_1]

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

هنر معماری در سراسر جهان شیوه ی خاص خودش را دارد و همین سبب شده تا بناهای زیبا و جذابی در طول تاریخ در کشورهای مختلف باقی بماند که در حال حاضر از آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری یاد می شود و سالانه سبب جذب میلیون گردشگر به آن کشور می شوند.

از همین رو ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره بناهایی که بهترین کاشی کاری های جهان را دارند نیز صحبت کنیم. هنر کاشی کاری یکی جذاب ترین بخش های معماری است که سبب می شود روح تازه ای به بناهای تاریخی داده شود،

تکه های کوچکی که با دقت بالا در کنار هم قرار می گیرند و زیبایی بی نظیری را بناها می دهند. جالب است بدانید که زیباترین کاشی ‌کاری‌ها و آیینه‌ کاری ‌ها در ایران و ازبکستان اجرا شده‌ اند که در ادامه راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد. با ایران ناز همراه باشید

۱- مسجد جامع اصفهان در ایران

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

اولین مسجدی که در مجموعه بهترین کاشی کاری های جهان می خواهیم آن را معرفی کنیم، مسجد جامع اصفهان است. این مسجد با آنچنان دقتی ساخته شده و کاشی کاری های آن اجرا شده است که در سراسر جهان نام آن زبان زد شده و قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش باز می گردد.

این مسجد دنیایی از شگفتی های معماری است و در دوران های مختلف تغییراتی در آن داده شده است، یکی از اجزای بی ‌همتای مسجد جامع اصفهان، سقف ورودی قوسی شکل است که مانند لانه زنبور برجستگی دارد. این بنا از نظر معماری در جهان یکتاست و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به ایران سفر می‌ کنند.

۲- کلیسای سن ویتال ( (Basilica of San Vitale در راوانا

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

یکی دیگر از بناهای تاریخی و ارزشمندی که در لیست بناهایی با بهترین کاشی کاری های جهان قرار دارد کلیسای سن ویتال در کشور ایتالیا است. کاشی کاری این کلیسا بر اساس داستان های مذهبی است که بر روی دیوار کلیسا به تصویر کشیده شده

و همین سبب جذب گردشگران بسیار به شهر راوانا نیز می شود، تعدادی از این داستان ‌ها شامل داستان حضرت موسی و زندگی هابیل و قابیل است. رنگ های درخشان و پررنگی در کاشی های این کلیسا به کار رفته و بیشترین رنگی که در آن قابل مشاهده است طلایی است.

۳- مناره‌ی مسجد کالتا (Kalta Minor minaret) در خیوه

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

در شهر خیوه در کشور ازبکستان، مناره های مسجدی به نام کالتا جلوه گری می کند که جذابیت آن به اندازه ای است که در لیست بناهایی با بهترین کاشی کاری های جهان قرار گرفته است. مناره های این مسجد استوانه ای شکل در همسایگی مسجد سعید علاالدین نیز قرار گرفته است که پیشنهاد می شود زمانی که به بازدید از آن ها رفتید از هر دوی آن ها دیدن کنید.

سازنده ‌های این مناره در نظر داشتند که مناره بسیار بلندتر از حالت امروزی باشد ولی در حین ساخت مناره، شخصی که مسئول و طراح بنا بود کشته شده و ساخت و ساز نیمه ‌کاره رها شد، با این وجود اما این مناره زیبایی خیره کننده ای دارد و هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

۴- مسجد حسن دوم (Hassan II Mosque) در کازابلانکا

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

یک مورد دیگر که می توان از آن در بین بناهایی با بهترین کاشی کاری های جهان نام برد مسجد حسن دوم در کازابلانکا است. در طراحی این مسجد به اندازه دقت شده که سبب شده جذابیت آن دو چندان شود و همچنین مسجد حسن دوم دارای بلندترین مناره ی جهان که ارتفاع آن به ۲۱ متر نیز می رسد.

ساخت این مسجد بیش از هفت سال طول کشیده و حدود ۱۰۰۰۰ صنعت‌گر در ساخت کاشی‌های مسجد شرکت داشته‌اند. سقف مسجد با کاشی‌های آبی و سبز پوشیده شده است که به سبک معماری اسلامی طراحی شده‌ اند.

۵- پارک گوئل (Parc Güell) در بارسلونا

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

آنتونی گائودی یکی از نامدارترین افراد در زمینه هنر معماری است که کارنامه ی خود بناهای تاریخی بسیاری دارد. یکی از آثار وی که در لیست بهترین کاشی کاری های جهان قرار گرفته پارک گوئل در بارسلونا است.

این پارک در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده و شامل باغ ها، پل ها و ساختمان های سنگی می شود که گویا از نان های گرد و کوچک زنجبیلی ساخته شده اند. هزاران کاشی رنگارنگ جلوه‌ ای ویژه به سقف ‌ها و دیوارهای سازه ‌ی ساخته شده در این پارک داده است، سازه‌های این پارک اشکال عجیبی مانند مارمولک یا سر اژدها دارند.

6- کاخ گلستان در تهران

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

بار دیگر نام ایران در لیست بهترین کاشی کاری های جهان قرار دارد که این جایگاه متعلق به کاخ گلستان در تهران است. این کاخ دارای ۱۷ ساختمان از سالن تا موزه می شود. کاشی های رنگارنگ با ترکیب مناسب و دقیقا کافی در این کاخ سبب شده که جذابیت ویژه ای به آن اختصاص داده شود. از این اتاق‌ها که در وسط آن حوضی قرار دارد در زمان قاجار به عنوان سیستم خنک ‌کننده‌ی ساختمان و از آب حوض برای آبیاری باغ نیز استفاده می ‌شده است.

۷- خانه‌ی پیکاسیت (La Maison Picassiette) در چارتز

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

خانه ای در فرانسه وجود دارد به نام پیکاسیت که در چارتز فرانسه واقع شده است. این خانه به دلیل کاشی کاری های زیبایی که دارد توانسته در لیست بهترین کاشی کاری های جهان قرار بگیرد. نکته ی جالبی که درباره این خانه وجود دارد این است که کاشی های توسط یک رفتگر که در بین سال های ۱۹۳۸ تا ۱۹۶۴ جمع کرده نیز ساخته شده

که همین برای کسانی که از این خانه دیدن می کنند بسیار جالب و هیجان انگیز است. وجب به وجب این ساختمان چه درون و چه نمای ساختمان و حتی مبلمان بنا از تکه‌ های شکسته‌ ی سرامیک، موزاییک و بشقاب ‌های چینی که این مرد رفتگر پیدا می‌کرده ساخته شده است. این بنا چنان تاثیرگذار بوده که پیکاسو نیز برای بازدید از آن به این محل رفته بود.

۸- کلیسای جامع سنت لوییس (Cathedral Basilica of St. Louis) در سنت لوییس

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

در کلیسای جامع سنت لوییس سقف های بلند و طاق های زیبا بسیار جلوه گری می کنند و سبب جذب گردشگران زیادی سالانه به این کشور می شوند. در این کلیسای جامع کاشی کاری های بسیار جالب و متحیرکننده ای وجود دارد که در واقع داستان هایی از انجیل را به تصویر می کشد. عده از افراد معتقد هستند که این کاشی ها یادآور این هستند که خداوند بر ذره ذره ی اعمال آگاه است.

۹- تکیه معاون‌الملک در کرمانشاه

خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس)

مطلب بهترین کاشی کاری های جهان را با یکی دیگر از بناهایی در ایران قرار دارد نیز به پایان خواهیم رساند، تکیه معاون الملک نام تکیه ای در شهر کرمانشاه است که ۱۱۴ سال پیش و در دوران قاجار ساخته شده است.

این تکیه که در خیابان قدیمی آبشوران واقع است، از چند بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه تشکیل شده است. تکیه معاون الملک یکی از آثار پر ارزش دوران قاجار است که باید در حفظ آن به عنوان یک اثر تاریخی، هنری، فرهنگی و بالاخر گردشگری تلاش کرد. این بنا در سال ۱۳۵۴ با شاره ی ۹۴۵ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

۱۰- شاه چراغ در شیراز

همانطور که می دانید معماری ایران همواره زبان زد در تمامی جهان بوده و دارای سبک خاص خودش است. از همین یکی دیگر از گزینه هایی که در لیست بهترین کاشی کاری های جهان قرار گرفته مسجد شاه چراغ در شهر شیراز است.

این مسجد به مسجد آیینه مشهور است بنای یادبودی است که برای مسلمانان شیعه ی ایران بسیار محترم است. هزاران قطعه‌ی آیینه‌ی بریده شده، ورودی، کف و دیوارهای این بنا را زینت داده است، شاه چراغ همیشه همانند الماسی می‌ درخشد.

The post خیره کننده ترین کاشی کاری های دنیا (عکس) appeared first on ایران ناز.

[ad_2]