دادگاه آمریکایی ایران را به پرداخت غرامت محکوم کرد
دادگاه آمریکایی ایران را به پرداخت غرامت محکوم کرد

خبرگزاری تسنیم: قاضی جرج دانیلز در حکم خود «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی» را در مرگ بیش از هزار نفر از قربانیان، که خانواده‌های آنان اقدام به شکایت قضایی کرده بودند، مجرم شناخته است. بر اساس گزارش یورو نیوز، دادگاه آمریکا مقرر کرده است که ایران باید به همسران قربانیان نفری ۱۲.۵ […]



خبرگزاری تسنیم: قاضی جرج دانیلز در حکم خود «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی» را در مرگ بیش از هزار نفر از قربانیان، که خانواده‌های آنان اقدام به شکایت قضایی کرده بودند، مجرم شناخته است.

بر اساس گزارش یورو نیوز، دادگاه آمریکا مقرر کرده است که ایران باید به همسران قربانیان نفری ۱۲.۵ میلیون دلار، والدین قربانیان ۸.۵ میلیون دلار، کودکان آن‌ها ۸.۵ میلیون دلار و خواهران و برادران آن‌ها نفری ۴.۲۵ میلیون دلار بپردازد. این مبلغ شامل بهره پول از زمان رخداد حادثه نیز می‌شود.

همچنین یک نرخ بهره سالیانه ۴.۹۶ درصدی روی این پول‌ها اعمال می‌شود که تاریخ شروع آن ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نظر گرفته شده است.

این شکایت در سال ۲۰۰۴ تسلیم دادگاه شده بود، اما برای دوازده سال مسکوت ماند چرا که مغایر با اصل «مصونیت حاکمیتی» مصوب ۱۹۷۶ تشخیص داده شد که از کشور‌ها در برابر دادخواست‌های کیفری دفاع می‌کند. در سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا طرحی را به‌تصویب رساند که ضمن آن خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر می‌توانستند از «دولت‌های حامی تروریسم» که در حملات تروریستی دخیل بوده‌اند شکایت کنند. این طرح، موسوم به مصوبه «عدالت علیه حامیان ترور»، در وهله نخست توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده وتو شد. اوباما استدلال می‌کرد که تصویب این طرح می‌تواند به اقدامات مشابه تلافی‌جویانه در دیگر کشور‌ها علیه آمریکا منجر شود، با این حال کنگره با رأی مجدد بیش از دوسوم حاضران در مجلس نمایندگان و مجلس سنا وتوی رئیس جمهور آمریکا را بی‌اثر کرد.

این اتهام دادگاه آمریکایی علیه ایران در حالی است که ایران دست داشتن در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ که گروه القاعده آن را انجام داد، تکذیب کرده است. هواپیماربایان از کشور‌های عربستان، امارات، لبنان و مصر بودند به‌طوری که ۱۴ تن از هواپیماربایان، ملّیت سعودی داشتند.

صدای آمریکا هم گزارش داد که هنوز معلوم نیست که مقامات آمریکایی یا شاکیان و وکلای این پرونده از چه مکانیزمی ممکن است برای گرفتن جریمه‌ای که دادگاه به‌نفع آن‌ها و علیه ایران حکم داده، استفاده کنند.

رویترز در گزارشی نوشته است که حکم این دادگاه در نیویورک می‌تواند زمینه برای شکایت مشابه علیه عربستان سعودی را فراهم کند.



Source link