داستان شین آباد در زاهدان تکرار شد/ ۲ دانش آموز در آتش جان باختند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
داستان شین آباد در زاهدان تکرار شد/ ۲ دانش آموز در آتش جان باختند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- جواد قنبری: مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی آخرین روزهای ماه پاییز را پشت سر می گذارند که حالا با سرد شدن هوا باید زمان زیادی از وقت شان را برای دست یابی به یکی از ضروری ترین نیازهایشان در صف های طولانی سیلندرهای گاز و یا دبه های نفت […]


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- جواد قنبری: مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی آخرین روزهای ماه پاییز را پشت سر می گذارند که حالا با سرد شدن هوا باید زمان زیادی از وقت شان را برای دست یابی به یکی از ضروری ترین نیازهایشان در صف های طولانی سیلندرهای گاز و یا دبه های نفت سفید تلف کنند.

اما هیچ کدام از این موارد برای آن ها به اندازه از دست دادن عزیزانشان نگران کننده نیست زیرا هر از چندگاهی با یک حادثه دردناک تعدادی از شهروندان این استان جان خود را فقط به دلیل سرما و نداشتن وسایل گرمایشی مناسب از دست می دهند.

به عنوان مثال امروز صبح چند خانواده فرزندان دلبندشان را با لبخند راهی پیش دبستانی و دبستان دخترانه «اسوه حسنه» در شهر زاهدان کردند در حالی چند ساعت بعد با آتشی که بر جان مدرسه افتاد دل های پدر و مادر این کودکان هم آتش گرفت.

یک واحد آموزشی در زاهدان طعمه حریق شد/ ۵۵ کودک نجات یافتند

اولین تیتر خبر ها حکایت از نجات یافتن ۵۵ کودک داشت که کمی مردم را آرام کرد اما به مرور خبرهای ناگوار از راه رسید.

خسرو سراوانی، رئیس سازمان آتش نشانی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صبح امروز ۵۵ کودک که در آتش سوزی یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان در خیابان «مصطفی خمینی» شهر زاهدان دچار حادثه شده بودند توسط نیروهای آتش نشانی نجات یافتند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در این حادثه ۴ کودک نیز دچار سوختگی شدند، افزود: مصدمان این حادثه توسط آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

مردم همچنان در استرس و نگرانی بودند که خبر آمد دو نفر از دانش آموزان آتش سوزی مدرسه در زاهدان فوت کردند با اعلام این خبر دیگر کسی در شهر زاهدان نبود که از این اتفاق دردناک بی خبر باشد و در هر جمعی فقط صحبت از این حادثه دلخراش بود اما اوضاع بدتر هم شد.

دو نفر از دانش آموزان آتش سوزی مدرسه در زاهدان فوت کردند

سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از روند ارائه خدمات به مصدومین حادثه دلخراش آتش سوزی مرکز پیش دبستانی زاهدان اظهار داشت: متاسفانه دو نفر از دانش آموزان این حادثه آتش سوزی بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر استفاده از تمامی ظرفیت های تخصصی و فوق تخصصی تاکید کرد و افزود: دو مصدوم دیگر به بخش مراقبت های ویژه سوختگی منتقل شده اند و بالاترین استانداردهای درمانی با حضور پزشکان متخصص وفوق تخصص به این عزیزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ۳ دقیقه پس از وقوع حادثه، تیم های فوریت های پزشکی زاهدان در محل حادثه آتش سوزی مرکز آموزشی زاهدان حضور پیدا کردند و پس از اقدامات حیاتی و درمانی اولیه مصدومین بلافاصله به بیمارستان «علی بن ابیطالب» منتقل شده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان استعفا داد

پس از خبر فوت این 2 دانش آموز روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه «اسوه حسنه» و به منظور ابراز همدردی با خانواده های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد.

بنابر این گزارش در متن استعفای ملک محمد سنجرانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان آمده است: باسلام واحترام ضمن عرض تسلیت با عنایت به حادثه دلخراش آتش سوزی پیش دبستانی و دبستان غیر دولتی دخترانه «اسوه حسنه» در حوزه مسئولیت اینجانب که علیرغم تمامی حساسیت های ویژه، مکاتبات متعدد، پیگیری ها و نظارت مستمر منجر به این رخداد ناگوار و رنجش و تالم روحی و روانی خانواده های داغدار این مدرسه گردید، فارغ از اینکه مقصر این حادثه کیست بنده به عنوان متولی اصلی امر آموزش و پرورش این ناحیه قصد هیچ گونه توجیهی ندارم و احساس می کنم فرزند و نوه ام را در این حادثه تلخ از دست داده ام فلذا به نشانه احساس مسئولیت اجتماعی و ابراز همدردی استعفای خودم را از مسئولیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان تقدیم می دارم.

امیدوارم هیچگاه شاهد چنین اتفاقات ناخوش آیندی در مجموعه آموزش و پرورش نباشیم.

اما این استعفا در حالی بود که بسیاری از مردم شهر زاهدان در پی این حادثه همچنان نگران و ناراحت بودند و از مسئولان خواستار رسیدگی جدی به این موضوع بودند تا اینکه داستان زاهدان اعلام کرد.

دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه حادثه دیده زاهدان صادر شد

حجت الاسلام علی موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به دنبال حادثه آتش سوزی صبح امروز در یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان غیر انتفاعی در خیابان «مصطفی خمینی» شهر زاهدان بلافاصله تحقیقات در این زمینه آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به اینکه در این حادثه ۴ کودک دچار سوختگی شدند، ادامه داد: متاسفانه با وجود اقدامات درمانی انجام شده باز هم  ۳ دانش آموز این حادثه جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل این حادثه دلخراش حاضر هستند و با بررسی‌های انجام شده قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده از همین رو دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش راهی زاهدان شد

روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش با دستور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برای بررسی حادثه مدرسه اسوه حسنه و ابراز همدردی با خانواده های داغدیده به زاهدان سفر می کند.

اما این حادثه دلخراش در حالی امروز به وقوع پیوست و چند خانواده زاهدانی را عزادار کرد که بسیاری از مردم ایران این روزها خودشان را برای مراسم شب یلدا آماده می کنند، اما در زاهدان 2 خانواده باید خودشان را برای مراسم عزاداری فرزندان دلبندشان آماده کنند.

این در حالی است که تا سال ۱۳۹۳  استان سیستان‌ و بلوچستان تنها استان کشور بود که از نعمت گاز لوله کشی بی بهره بود و این مساله مشکلات فروانی را برای مردم این استان به وجود آورده بود تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ پس از رسیدن خط لوله گاز به ایرانشهر مردم این شهر از نعمت گاز بهره مند شدند اما باقی استان همچنان از نعمت گاز بی بهره بودند.

در ۱۰ اسفند سال ۹۵ مشعلی در زاهدان با حضور رئیس جمهور روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارداین موضوع تا پایان سال ۹۵ همچنان ادامه داشت تا اینکه بالاخره با تبلیغات فراوان در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور مشعلی در میدان گاز شهر زاهدان روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارد و روند گازرسانی به منازل مردم نیز بسیار کند است.

از همین رو با آغاز فصل سرما مردم سیستان و بلوچستان مجبور هستند امسال هم با چراغ ها و بخاری های نفتی خانه و کلاس درس خود را گرم کنند و این یعنی همچنان احتمال وقوع حوادث دلخراش در این منطقه از کشور وجود دارد.

۷۰۰ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان همچنان از نفت سفید استفاده می کنند

کوروش بالادست، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان همچنان ۷۰۰ هزار خانوار از سهمیه نفت سفید استفاده می کنند که از این تعداد ۵۰۰ هزار مشترک در شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

وی افزود: طبق آخرین آمار ۲۰ درصد خانواده های نفت سوز ایران در زاهدان و ۲۸ درصد جمعیت نفت سوز ایران نیز در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان با اشاره به اینکه ۲.۵ میلیون نفر در کشور از سهمیه نفت سفید مصرف می کنند، تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکلات مردم باید به پروژه گاز رسانی در استان سیستان و بلوچستان سرعت بخشیده شود.

وی گفت: در حال حاضر در شهر زاهدان ۱۹۰ هزار خانوار از سهمیه نفت سفید استفاده می کنند و این در حالی است که در جریان پروژه گازرسانی به این شهر تنها ۱۲ هزار خانوار تاکنون از نعمت گاز شهری بهره مند شده اند.

البته این تنها گوشه ای از مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است که پس از تحمل ۲ دهه خشکسالی این روزها با مشکلاتی همچون بیکاری، اعتیاد، طوفان های شن و صف های طولانی گاز، نفت و آب آشامیدنی هم مواجه هستند.



Source link