درمان آرتروز شدید زانو با جراحی آرتروپلاستی
درمان آرتروز شدید زانو با جراحی آرتروپلاستی

ذبیح الله حسن زاده، متخصص ارتوپد، اظهار کرد: بیماری مفاصل انواع مختلفی دارد. با ساییدگی مفصل و یا ضربه شدید در حادثه ممکن است مفصل تخریب شود. با تخریب مفصل احتمال بروز  آرتروز وجود دارد. او افزود: آرتروز دو نوع است. نوع اول آرتروز خفیف است که با دارو و کم کردن فعالیت، مدیریت می‌شود. […]


ذبیح الله حسن زاده، متخصص ارتوپد، اظهار کرد: بیماری مفاصل انواع مختلفی دارد. با ساییدگی مفصل و یا ضربه شدید در حادثه ممکن است مفصل تخریب شود. با تخریب مفصل احتمال بروز  آرتروز وجود دارد.

او افزود: آرتروز دو نوع است. نوع اول آرتروز خفیف است که با دارو و کم کردن فعالیت، مدیریت می‌شود. نوع دوم آرتروز شدید است که با درمان‌های رایج مثل دارو و ورزش کنترل نمی‌شود و بیمار درد زیاد و غیرقابل تحملی را احساس می‌کند. در این صورت ممکن است نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی داشته باشد. آرتروز بیشتر در لگن و زانو اتفاق می‌افتد.

حسن زاده ادامه داد: این بیماری را به وسیله جراحی آرتروپلاستی و یا تعویض مفصل زانو می‌توان درمان کرد. در این جراحی سطح مفصلی که دچار آرتروز شده، برداشته می‌شود و با یک سطح مفصل مصنوعی جایگزین می شود. جراحی تعویض مفصل باتوجه به نوع و ناحیه آسیب دیدگی در انواع مختلفی انجام می‌شود. آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل بیشتر در مفاصل لگن، زانو و شانه انجام می‌شود.

این متخصص ارتوپد تصریح کرد: اما جراحی تعویض مفصل در مفاصل آرنج و مچ دست، معمولا نتایج مطلوبی ندارد و در دنیا به طور محدود انجام می‌شود. میزان رضایت بیماران از این عمل بالای ۸۰ درصد است اما بیمارانی که وزن بالایی دارند، با پزشک معالج خود همکاری نمی‌کنند و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، رضایت کمتری از عمل جراحی دارند.

حسن زاده درباره انواع این مفصل‌ های جایگزین بیان کرد: در جراحی آرتروپلاستی معمولا از سیمان ارتوپدی و یا آلیاژ‌ها و فلزات مخصوصی مانند پروتز که تست‌های فلز شناسی و عدم آلرژی بر روی آن‌ها انجام شده است، استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه این آلیاژها در ایران هم تولید می‌شوند، گفت: افرادی که از بیماری آرتروز رنج می‌برند با جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی می‌توانند دوباره فعالیت‌های روزانه‌ خود را انجام دهند.

این متخصص ارتوپد یادآوری کرد: البته بیمار بعد از عمل با کمک و راهنمایی پزشک خود باید نکاتی مثل نشست و برخاست درست و احتیاط در نوع حرکات را رعایت کند، همچنین بیماران وزن خود را باید کنترل بکنند. وزن بالای بیمار باعث می‌شود تا به مفصل جاگذاری شده فشار بیش از حد وارد شود و عمر استفاده از آن کاهش یابد و موجب آسیب دیدگی دوباره بیمار شود.



Source link