درمان زگیل تناسلی با سریعترین روش ممکن
درمان زگیل تناسلی با سریعترین روش ممکن

[ad_1] تبخال و زگیل تناسلی چیست؟زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می‌گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که ۳۰ نوع آن می‌تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. این ویروس از طریق تماس […]

[ad_1]

تبخال و زگیل تناسلی چیست؟
زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می‌گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که ۳۰ نوع آن می‌تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می‌شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می‌کشد و فرد علائم و نشانه‌های عفونت را پیدا نمی‌کند. زگیل تناسلی یا HPV مسری‌ترین و سخت‌ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است بنابراین مانند آتش سوزی سریعا در حال گسترش است، ولی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش‌های درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. درمان زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی:
علائم و نشانه‌های خاصی وجود دارد، که می‌تواند مشخص شود آیا فرد از ابتلا به زگیل‌های تناسلی رنج می‌برد یا خیر، و اینکه این عارضه چقدر شدید است.

•رشد دانه‌های بی درد و یا توده، بر روی پوست و غشاء مخاط در ناحیه تناسلی

زگیل‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلف، کوچک یا بزرگ باشند و می‌توانند به صورت تک یا خوشه‌ای باشند.

زگیل می‌تواند باعث سوزش، خارش و در برخی موارد، ترشحات از خودش شود.

زگیل تناسلی، به ندرت باعث خونریزی و یا مشکل در هنگام ادرار می‌شود و این مورد می‌تواند تنها در مورد زگیل‌های رشد یافته در ابتدای مجرای ادراری، که باعث احساس سوزش می‌شود، صادق باشد.

زگیل، گاهی اوقات بسیار کوچک است که در مو‌های تناسلی پنهان می‌شود و یا در ناحیه تناسلی داخلی، مانند گردن رحم ظاهر می‌شوند در این موارد، یک بازرسی کامل داخلی توصیه می‌شود، تا از عفونت بیشتر جلوگیری شود.

زگیل ها، در میان زنان، ممکن است پس از رابطه جنسی باعث خونریزی شوند؛ با این حال، به جای آن‌ها بستگی دارد.

زگیل تناسلی، ممکن است در نتیجه بیماری‌های منتقله از رابطه‌ی جنسی افراد باشد.

چندین نشانه هشدار دهنده غیر معمول بروز زگیل تناسلی؛ خارش شکم و آلت تناسلی، تخلیه واژن، خونریزی واژینال و خستگی شدید در ناحیه تناسلی است.

آن‌ها، حتی می‌توانند به زبان، لب‌ها و گلو گسترش پیدا کنند.

• علل زگیل تناسلی
علل اصلی زگیل تناسلی عبارتند از:HPV یا ویروس پاپلیوم انسانی

مقاربت جنسی با فرد آلوده

استفاده بیش از اندازه قرص‌های بارداری

داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

تماس جنسی بدون استفاده از مانع یا حفاظت

استفاده از اشیاء آلوده به HPV، از قبیل روکش تخت یا حوله.

عوارض بیماری زگیل تناسلی
یکی از بدترین عوارض زگیل تناسلی سرطان است؛ سرطان دهانه رحم (سرویکس) به طور مشخصی وابسته به ویروس HPV می‌باشد. انواع خاصی از این ویروس همچنین قادر به ایجاد سرطان فرج (ولو)، مقعد و آلت تناسلی مرد می‌باشند. عفونت با این ویروس همیشه منجر به سرطان نمی‌شود. مبتلا بودن نوع پر خطر ویروس و نیز سیستم ایمنی فرد مبتلا نقش مهمی در ایجاد سرطان بازی می‌کنند به همین علت درمان زگیل تناسلی که البته بازهم تاکیید می‌شود بعد از معاینه یک پزشک متخصص صورت گیرد باید جدی و درست اجرا شود.

• چگونه از شر زگیل‌های تناسلی خلاص شویم؟
دارو‌های طبیعی و خانگی برای درمان زگیل‌های تناسلی HPV، وجود دارند که می‌تواند به فردی که این بیماری بخاطر مقاربت با شخص آلوده به ویروس به وی منتقل شده، کمک نمایند، درمان هومیوپاتی نیز برای این بیماری امروزه امکان پذیر است.

درمان‌های زگیل تناسلی

سریع‌ترین درمان‌های زگیل تناسلی
– درمان‌های خانگی برای زگیل‌های تناسلی:
۱. ویتامین C:

بعضی از زگیل‌ها را نیز می‌توان با ویتامین C درمان کرد؛ یک قرص ویتامین C را خرد کرده، با چند قطره آب مخلوط و آن را به طور مستقیم به زگیل تناسلی اعمال کنید به یاد داشته باشید زگیل را به مدت یک روز بپوشانید. این فرایند، ویروس پاپیلوم را که عامل اصلی زگیل‌های تناسلی است، نابود می‌کند.

استفاده از ویتامین c برای درمان زگیل تناسلی
۲. درمان زگیل تناسلی با روغن درخت چای:
زگیل‌های تناسلی می‌توانند به سادگی بواسطه‌ی استفاده از روغن درخت چای، به این طریق که توپ پنبه‌ای حاوی روغن بر زگیل‌ها درمان شوند این عمل را برای مدت ده روز و یک بار در روز تکرار کنید زگیل، به تدریج سفید شده و از بین می‌رود.

نکته:استفاده از روغن درخت چای، موجب خشک شدن جزئی پوست می‌شود که طبیعی است.

۳. سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی
سرکه سیب، یک اقدام موثر برای حذف زگیل‌های تناسلی است، اعمال مستقیم آن، به حذف سلول‌های مرده و خشک کمک می‌کند. برای نتایج مؤثرتر، توپ پنبه‌ای را در سرکه خیس کنید و آن را روی زگیل نگه دارید، یا با نوار چسب بپوشانید پس از چند ساعت آن را بردارید، روزانه تا از بین رفتن زگیل‌ها این عمل را تکرار کنید.

۴. درمان زگیل‌های تناسلی با سیر
به علت خواص ضد ویروسی اش، سیر به عنوان یک درمان مناسب برای زگیل تناسلی شناخته می‌شود، رژیم سیر درمانی نیز، ممکن است شامل سیر خام یا کپسول سیر باشد. سیر خام را خرد کنید سپس، آن را بروی قسمت آسیب دیده استعمال کنید و یک روز یا دو روز با یک باند ببندید. شما همچنین، می‌توانید سیر را در شکل کپسول مصرف کنید. این نیز یک درمان طبیعی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی است.

۵. پیاز روشی عالی برای رفع زگیل تناسلی
پیاز را بر روی زگیل‌های تناسلی قرار دهید و با باند یا گاز بپوشانید؛ پیاز، سبب جریان یافتن خون در بدن می‌شود؛ شما همچنین می‌توانید از آب پیاز استفاده کنید برای این، نمک را بر روی برش‌های پیاز بپاشید و آن‌ها را به مدت یک شب بگذارید عصاره یا آب پیاز تا صبح استخراج شده و می‌توانید روی زگیل‌های تناسلی اعمال کنید.

پیاز به عنوان، عامل ضد میکروبی کار می‌کند و نمک به عنوان آنتی سپتیک عمل می‌کند.

۶. روغن ویتامین E و یا روغن کرچک:

 

روغن ویتامین E و یا روغن کرچک نیز، می‌توانند برای زگیل‌های تناسلی استفاده شود، تا از عفونت HPV خلاص شوید؛ برای بهترین نتایج، قسمت‌های آسیب دیده را با روغن ویتامین E، یا روغن کرچک مالش دهید و سپس سیر خرد شده را بر روحی آن نواحی پوشش دهید.

۷. نشستن در آب جو دوسر:

 

دوش جو دوسر یک روش مؤثر برای از بین بردن ناراحتی و خارش ناشی از زگیل تناسلی است جو را در آب داغ خسیانده و سپس آن را لهیده کرده و در آن بنشینید، این آب، یکی از درمان‌های موثر طبیعی برای درمان زگیل‌های تناسلی در خانه است.

۸. شیره عرف پروانه:

مایع شیری گیاه استبرق (علف پروانه که بعنوان پادزهر استفاده می‌شده) به عنوان یک درمان مفید و بی ضرر برای درمان زگیل تناسلی در خانه است، شیره‌ی این گیاه، می‌تواند با برش ساقه گیاه استخراج، و به طور مستقیم بر روی زگیل تناسلی استفاده شود، که باعث کاهش رشد پاتوژن می‌شود که به نوبه خود فرآیند روند بهبودی قسمت‌های آسیب دیده را شامل می‌شوند.

۹- ریشه شیرین بیان:

ریشه شیرین بیان را خرد کرده و پس از آن، بر روی زگیل‌های تناسلی به طور مستقیم یا با حفاظت به منطقه آلوده استعمال کنید. این نیز، یک روش درمان طبیعی برای از بین بردن زگیل تناسلی است.

۱۰- پوست درخت بید:

پوست درخت بید، به عنوان درمان موثر طبیعی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی محسوب می‌شود؛ قسمت داخلی پوست درخت بید، برای رسیدن به سطح ارتجاعی مورد نیاز، مرطوب می‌شود. پوست درخت، مرطوب برای زگیل‌های تناسلی استفاده می‌شود و با استفاده از باند یا گاز استریل نگهداری می‌شود.

۱۱- سرو بادبزنی:

طبق یک گزارش علمی در وب سایت رسمی پزشکی گیاه شناسی سانفرانسیسکو، این سرو ارزش بالقوه و خواص درمانی برای درمان زگیل تناسلی دارد. در درمان عفونت ویروسی واگیر جنسی، مستقیم روغن سرو را در قسمت آسیب دیده تناسلی استعمال نمایید، بهبود زیادی به وجود می‌آورد.

۱۲ -نوار درمانی برای از بین بردن زگیل تناسلی

 

این درمان، دوباره بهترین درمان از روش‌های درمان خانگی طبیعی برای از بین بردن زگیل تناسلی است؛ این نوار در مجرای استفاده شده، برای پوشاندن زگیل تناسلی است که بعد از شش روز برداشته می‌شود این عمل را تا زمانی که زگیل تناسلی کاملا از بین نرفته، تکرار کنید.

۱۳-رفع زگیل‌های تناسلی با جوش شیرین

 

یک قاشق غذاخوری از روغن کرچک و مقداری جوش شیرین در حدی که لایه ضخیمی از خمیر ایجاد کند را، با هم مخلوط کرده و این خمیر را در ناحیه آسیب دیده استعمال کنید، و با باند بپوشانید.

۱۴- الکل:

مالش الکل نیز ثابت کرده که یک درمان موثر طبیعی برای زگیل تناسلی است، با این وجود، تقریبا یک هفته یا یک ماه درمان زگیل با الکل طول می‌کشد، زیرا بستگی به اندازه زگیل‌ها دارد.

۱۵- لاک ناخن شفاف:

لاک ناخن بیرنگ را صبح و شب قبل از رفتن به رختخواب، بر روی زگیل‌های خارجی استفاده کنید، زگیل‌ها در عرض یک یا دو هفته از بین می‌روند.

۱۶- آب آلوئه ورا:

آب آلوئه ورا را، به طور مستقیم بر روی زگیل‌های تناسلی استفاده کنید؛ آن را به طور منظم بر روی سطح مورد نظر پخش کنید، این روش درمان، زگیل‌ها را به طور طبیعی حل خواهد کرد. از آنجا که زگیل‌های تناسلی مسری هستند، باید مراقب باشید که از عفونت جلوگیری کنید.

۱۷-استفاده از سیر و ویتامین E برای رفع زگیل تناسلی
مالیدن روغن ویتامین E روی ناحیه مبتلا به زگیل و سپس گذاشتن سیر له شده هر ۴۸ ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل‌ها

۱۸ -روغن پونه کوهی برای درمان زگیل تناسلی
روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV و همچنین کاهش تاثیر زگیل است. این یک درمان مقرون به صرفه است. قبل از استفاده برای کاهش سوزش روغن را کمی رقیق باید کرد.

۱۹- درمان زگیل تناسلی با زردچوبه
زردچوبه خالص، کورکومین یک انتی اکسیدان است که روی ویروس HPV با محافظت از سلول‌های DNA تاثر میگذارد. همچنین تاثیر بسیار بزرگی روی انواع مختلف سرطان‌های رحم دارد.

۲۰- تخم گیاه کرچک و عسل برای ساخت پماد خانگی درمان زگیل تناسلی
تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر موارد درمان کننده زگیل است. از ترکیب این ماده با عسل، پمادی به دست می‌آید که باید روی زگیل مالیده شود.

دارو‌های موضعی و راه و روش‌های درمان دارویی و جراحی زگیل تناسلی:
به طور کلی خلاصه روش‌های تجویز شده شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox ۰.۵%، کرم imiquimod ۵%، یا پماد sinecatechins ۱۵% می‌باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می‌شود و همچنین به دلیل عوارض این دارو‌ها، مصرف خودسرانه برای درمان زگیل تناسلی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

درمان زگیل تناسلی با فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی):
یکی از بهترین روش‌های درمانی زگیل تناسلی است.

الکترو کوتریزاسیون روشی برای رفع زگیل تناسلی:
روش دیگری در درمان زگیل تناسلی است که اشکال آن دردناک بودن آن است.

کرایوتراپی روش درمان زگیل تناسلی:
امروزه به دلایلی که خواهیم گفت بهترین و آسانترین و کوتاه‌ترین و کم عارضه‌ترین روش حذف زگیل تناسلی می‌باشد:در یک جلسه و در برخی ۵-۱۰ دقیقه همه زگیل‌های تناسلی را می‌توان درمان کرد. منجربه پخش زگیل تناسلی نمی‌شود و نیاز به تکرار درمانی نیست. همچنین از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش‌های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش‌های دیگر می‌باشد و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایو به عنوان خط اول درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین، سریعترین و اثربخش‌ترین درمان زگیل تناسلی لیزر می‌باشد:
لیزردرمانی دی اکسید کربن فرآیندی است که در آن پرتو‌های فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی آسیب‌های زگیلی هدف گیری می‌شود. بافت آسیب دیده، لیزر را جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و به این وسیله ناحیه‌ی مورد نظر را تبخیر می‌نماید. فایده‌ی بالقوه‌ی این روش درمانی آن است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می‌کند و موجب شده تا لیزردرمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد. طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO۲ حدود دو برابر موثر‌تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می‌کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می‌کنند. به عبارت ساده‌تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

اقدامات لازم برای بهبودی سریع زگیل تناسلی
برای درمان سریع و رفع اثرات زگیل تناسلی در دوره درمان فرد بایستی نکاتی را رعایت کند که شامل:

خودداری از خارش: از خاراندن ناحیه مبتلا جدا خودداری کنید چرا که باعث ترکیدن زگیل‌ها و خونریزی آن‌ها می‌شود و این امر باعث رشد سریعتر و گسترش بیماری می‌باشد.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی:برای جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس به زوجین توصیه می‌شود.

کاهش رطوبت: خشک بودن بخش مبتلا یکی از راه‌های تسریع درمان است.

تغذیه سالم برای رفع زگیل تناسلی: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و غذا‌های سالم سرشار از انواع ویتامین ها، کلسیم و پروتیین برای تقویت قوای بدنی و مبارزه با بیماری

برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چه کنیم؟
برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

– اجتناب از مقاربت بدون حفاظت جنسی با شرکای جنسی متعدد.

– در صورت مقاربت، از روش‌های فیزیکی جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

– منطقه تناسلی را خشک و تمیز نگه دارید.

– برای جلوگیری از تعرق بیش از حد و افزایش گردش هوا در ناحیه تناسلی از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کنید.

_ زگیل را لمس یا زخم نکنید و حتی آن را فشار ندهید.

توجه: مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آن‌ها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

 

منبع: نمناک

[ad_2]

Source link