در هر حوزه‌ای که لبنان کمک بخواهد آماده‌ همکاری هستیم
در هر حوزه‌ای که لبنان کمک بخواهد آماده‌ همکاری هستیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بیروت به سر می‌برد امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در سالروز انقلاب اسلامی ایران که ما را […]


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بیروت به سر می‌برد امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در سالروز انقلاب اسلامی ایران که ما را به مردم خودمان متکی کرد از کشور لبنان که یک دموکراسی در این منطقه است و متکی به مردم لبنان توانسته افتخار آفریند، بازدید می‌کنم.

وی از مهمان‌نوازی دولت و مردم لبنان و جبران باسیل سپاسگزاری کرد و گفت: من به دولت و مردم و رهبران لبنانی تشکیل دولت مبتنی بر آرای مردم در لبنان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این دولت باعث رشد و شکوفایی بیشتر مردم لبنان شود.

همواره در کنار مردم لبنان خواهیم بود/همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در کنار مردم لبنان بوده و همواره در کنار مردم لبنان خواهد بود و ما آمادگی داریم در همه حوزه‌هایی که دوستان لبنانی آمادگی برای همکاری را دارند دست همکاری را به سوی لبنان دراز کنیم. 

ظریف تصریح کرد که همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست و به نفع همه است، به ویژه به نفع مردم ایران و لبنان.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور در حوزه‌ اقتصادی و سایر حوزه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران آمادگی دارند که در کنار بخش خصوصی و دولتی لبنان به همکاری بپردازند.

قدردانی از موضع لبنان علیه اجلاس ورشو/رژیم صهیونیستی مشکل منطقه و جهان

ظریف همچنین از موضع قوی دولت لبنان علیه اجلاس ورشو سپاسگزاری کرد و گفت: مشکل منطقه و جهان ما مشکل تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است. نباید اجازه دهیم دیگران با ایجاد خطرات تصنعی، خطر واقعی را از منطقه ما به فراموشی بسپارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همانطور که آقای جبران باسیل مطرح کرد گفت‌وگوی بسیار خوبی درباره سوریه و تلاش‌های ایران برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی در سوریه داشتیم، منجمله تلاش‌های ایران در چارچوب آستانه و اجلاس آتی سوچی (سران ایران، روسیه و ترکیه) و تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه.

راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران

وزیر خارجه ایران همچنین تصریح کرد: معتقدیم راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران. ما خارجی‌ها باید گفت‌وگوی سوری‌ها را کمک کرده و آن را تسهیل کنیم و نه اینکه برای سوری‌ها تعیین تکلیف کنیم.

ظریف گفت: هر راه‌حلی باید متضمن تمامیت ارضی سوریه باشد و خروج همه نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در آنجا هستند.

ظریف با اشاره به اظهارات وزیر خارجه لبنان نیز عنوان کرد: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کمترین و کوتاهترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.

هیچ اصراری بر حوزه‌ای نداریم/مسئولان و رهبران لبنانی از درایت کافی برای حل مشکلاتشان برخوردارند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره کمک نظامی ایران به لبنان گفت: ما آمادگی داریم در هر حوزه‌ای که دولت لبنان از ما درخواست همکاری کند در آن حوزه همکاری کنیم، هیچ اصراری بر حوزه‌ای نداریم.

وی همچنین گفت: درباره مسائل داخلی لبنان نیز مسئولان و رهبران لبنانی از درایت کافی برخوردارند که خودشان مشکلاتشان را حل کنند و به بهترین تصمیمات برای آینده لبنان و مردم این کشور دست یابند.

نزار زکا

ظریف در پاسخ به سؤالی در مورد نزار زکا شهروند لبنانی – آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شده نیز گفت: قوه قضاییه ما قوه مستقلی است و ما به عنوان دولت حداکثر تلاشمان را می‌کنیم که در حوزه انسانی بیشترین کمک‌ها را انجام دهیم. 

هیچ قانون بین‌المللی نیست که ما و لبنان و ایران و هر کشور دیگری را از همکاری اقتصادی منع کند

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: در همه ملاقات‌هایی که داشتم مسئولان لبنانی با روی باز نسبت به این آمادگی واکنش نشان دادند. ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که این روش ضرری به کسی نمی‌رساند، گفت‌وگوها و تماس‌ها را ادامه خواهیم داد و حتما به نتیجه مفیدی خواهیم رسید.

وی در عین حال تأکید کرد: هیچ قانون بین‌المللی نیست که ما و لبنان و ایران و هر کشور دیگری را از همکاری اقتصادی منع کند. حتی قطعنامه 2231 شورای امنیت از همه کشورها می‌خواهد که روابط اقتصادیشان را با ایران عادی سازی کنند.

ظریف گفت: بنابراین آنچه که آمریکا به کشورهای دیگر فشار وارد می‌آورد، این است که آنها نقض قطعنامه 2231 را انجام دهند، نه اینکه با همکاری، ما چیزی را نقض کرده باشیم.

در هر حوزه‌ای که دولت و ارتش لبنان علاقه‌مند به همکاری ما باشد آمادگی داریم چنین همکاری را بررسی کنیم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کمک نظامی ایران به لبنان تصریح کرد: ما در هر حوزه‌ای که دولت و ارتش لبنان علاقه‌مند به همکاری ما باشد آمادگی داریم چنین همکاری را بررسی کنیم و در صورت امکانمان چنین همکاری را ارائه دهیم.

استقبال از روابط لبنان با کشورهای جهان و جهان عرب

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط لبنان و عربستان نیز گفت: اعتقاد داریم همه کشورهای عربی باید با لبنان رابطه خوب داشته باشند و برای ما ارتباطات خوب بین لبنان و سایر کشورهای جهان عرب و جهان قابل پذیرش است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

آمادگی برای همکاری اقتصادی با لبنان

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره چشم انداز همکاری اقتصادی ایران با سوریه، لبنان و عراق نیز اظهار داشت: ما در چند هفته گذشته دو سفر تاریخی داشتیم یک سفر من به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی به پنج شهر عراق و یک سفر هم معاون اول رئیس جمهور به همراه یک هیأت اقتصادی به سوریه؛ درباره لبنان هم آمادگی کامل داریم که با یک هیأت اقتصادی در لبنان حضور یابیم و همکاری گسترده اقتصادی با این کشور داشته باشیم و یا میزبان یک هیأت لبنانی باشیم.

وی گفت: ما این را به دولت لبنان واگذار می‌کنیم و هرگونه که دولت لبنان مصلحت ببیند، ایران آمادگی همکاری دارد. 

ظریف دیروز (یکشنبه) به منظور اعلام همبستگی و همچنین اعلام آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در حوزه‌های مختلف و پس از تشکیل دولت جدید لبنان وارد بیروت شد و طی دیروز و امروز رایزنی‌هایی را با گروه‌های مختلف لبنانی و مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور،‌رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور داشت.



Source link