دلایل شکست ۹۰% از استارت‌آپ‌ها چیست؟
دلایل شکست ۹۰% از استارت‌آپ‌ها چیست؟

منصور کیارش، مشاور بازاریابی، در وب سایتش درباره شکست استارت آپها و احتمال 90 درصدی آن، مقاله ای منتشر کرده است که در ذیل، بازنشر می گردد:   فعالان حوزه استارت آپ، به این امید صبح را به شب می رسانند که کسب و کار میلیاردی آینده، متعلق به آنها باشد، در حالی که از […]

منصور کیارش، مشاور بازاریابی، در وب سایتش درباره شکست استارت آپها و احتمال 90 درصدی آن، مقاله ای منتشر کرده است که در ذیل، بازنشر می گردد:

 

فعالان حوزه استارت آپ، به این امید صبح را به شب می رسانند که کسب و کار میلیاردی آینده، متعلق به آنها باشد، در حالی که از این واقعیت فاصله دارند که: ۹۰% استارت آپها، شکست می خورند!

 

اما هیچ وقت ما، یکی از آنها نیستیم، در حقیقت ما کسانی هستیم که صنعت را دگرگون خواهیم کرد، اما متاسفانه این باور هم نمی تواند به شانس ۱۰ درصدی متوسط یک استارت آپ کمک کند.

 

البته یکی از عواملی که شانس موفقیت یک استارت آپ را کاهش می دهد، پختگی تیم اجرایی و برنامه ریز استراتژیک آن است. اغلب تیم های استارت آپی از افرادی که توان و انرژی زیاد و تجربه کم دارند تشکیل شده است که می تواند هم زمان نقطه قوت و نقطه ضعف آن باشد.

 

یک تیم استارت آپی، زمانی می تواند احتمال شکست را در ۳ سال آینده کاهش دهد، که از این ایرادات و خطاها دور بماند:

 

۱٫ تمرکز به جای ساختن، باید بر مشتری باشد

مسئله اینجاست که کسب و کار به دنبال حل مشکلی است که برای دیگری به وجود آمده است و تنها هدف یک کسب و کار، می بایست این موضوع باشد.

این خطا، خطرناکترین اتفاق در یک کسب و کار است، زیرا عامل شکست ۴۲% از کسب و کارهای نوپا بوده است.

آنها نتوانستند نیاز بازار را برآورده کنند.

 

۲٫ تمرکز کم، بنیان کسب و کار را سست می کند

این خطا سهل و ممتنع است. زیرا هم در بیان ساده است و هم در عمل پیچیده.

کسب و کارها در شرایط اقتصادی بحران زده و در مواجهه با کمبود سرمایه، به دنبال اولین مسیر جدید و هوشمندانه ای میروند که می تواند کسب و کار را دگرگون کند، در صورتی که از مسیر مورد نظر مشتری (که مسیر موفقیت اصلی است) منحرف شده است.

از راه حل دو مرحله ای استفاده کنید: ۱٫ مشتری ۲٫ محصول

 

۳٫ تیم یک نفره، به نتایج بزرگ منتهی نمی شود

مارک سوستر می‌گوید: “این افراد نیستند که شرکت های بزرگ را می سازند، بلکه تیم ها هستند”

همه موفقیت های بزرگ، در پس موفقیت های یک تیم همراه و دانش محور اتفاق می افتد. تیم هایی که مشکلاتی نظیر مدیرعاملان مقتدر دارند، هیچ گاه نمی توانند از تمام نیروی موجود بهره ببرند.

مدیریت صحیح تیم، می تواند حاصل ۱+۱ را تا ۷۰۰ برساند!

 

۴٫ رشد سریع، همیشه خوب نیست

شاید بسیار دیده باشید که فروشگاه هایی افتتاح می شوند، اما هنوز بخشی از قفسه‌های آن خالی از محصولات است، یا یکی از کارکنان، هنوز نمی تواند به خوبی با دستگاه های فروش کار کند. این اتفاق، به نوعی عجله بیش از حد و رشد بدون برنامه است. این گونه رشد، غالباً پس از مدتی، نه تنها متوقف شده بلکه به برند کسب و کار نیز آسیب می زند.

یک فروشگاه بسته، به مراتب بهتر از فروشگاهی است که خالی از اجناس باشد.

 

در پایان نیز تکرار می کنم، بر اساس آمار، ۹۰% استارت آپها شکست خواهند خورد! شاید حتی نام بسیاری از آنها را نیز نشنوید. اما برای اینکه جزو دسته شکست خورده ها نباشید:

 

موفقیت را به جای شکست انتخاب کنید.

اولویت را از محصول برداشته و به مشتری بدهید.

از دانش تیم بهره ببرید.

رشد کنترل شده را رقم بزنید.