دولت منافذ ورود کالای قاچاق به کشور را مسدود کند
دولت منافذ ورود کالای قاچاق به کشور را مسدود کند

خبرگزاری تسنیم: زهرا سعیدی پیرامون شعار سال ۹۷، اظهار داشت: نامگذاری‌های سالانه مقام معظم رهبری همانطور که ایشان در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) فرمودند: «با هدف جهت دادن به سیاست­های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیاز‌های مهم کشور» صورت می‌گیرد. وی با بیان […]



خبرگزاری تسنیم: زهرا سعیدی پیرامون شعار سال ۹۷، اظهار داشت: نامگذاری‌های سالانه مقام معظم رهبری همانطور که ایشان در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) فرمودند: «با هدف جهت دادن به سیاست­های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیاز‌های مهم کشور» صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر که ایشان شعار‌های اقتصادی را مطرح کرده‌اند، به نوعی یک ریل‌گذاری بر مبنای گفتمان اقتصاد مقاومتی بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس عنوان حمایت از کالای ایرانی را نیز باید در راستای تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصرف کالای ایرانی سبب افزایش تولید و اشتغال و متعاقب آن کاهش وابستگی اقتصادی کشور و رسیدن به هدف نهایی گفتمان اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی مستلزم مولفه‌ها و پیش شرط‌هایی است، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست باید نسبت به هویت ایرانی خودمان باور ذهنی و تعصب داشته باشیم، سپس باید با اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی یک عزم ملی در جهت مصرف کالای داخلی در کشور شکل گیرد که خود مردم می‌توانند بیشترین نقش را در این زمینه، ایفا کنند.

سعیدی ادامه داد: در کنار موارد فوق که نیاز به فرهنگ سازی دارد، مجموعه‌ای از اقدامات برای حمایت از کالای ایرانی ضروری است که وظیفه نهاد‌های حاکمیتی از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه قاچاق بزرگترین ضربه را به تولید داخلی وارد کرده است، گفت: مبارزه با قاچاق نیازمند همکاری قوای سه‌گانه است و باید خلأ‌های قانونی در این ارتباط پوشش داده شود، خوشبختانه در این زمینه در مجلس و کمیسیون اقتصادی که بنده نیز عضو آن هستم، لایحه اصلاح قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز به نتایج خوبی رسیده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون وظیفه دولت در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال، خاطرنشان کرد: دولت باید با حمایت از تولیدگران و سرمایه گذاران نخستین قدم را در این چرخه و زنجیره یعنی حمایت از تولید کالای مرغوب و با کیفیت بردارد؛ در کنار آن یکی دیگر از مهمترین اقدامات ضروری دولت مقابله با قاچاق است.

وی ادامه داد: دولت باید به جد منافذ ورود کالای قاچاق به کشور را مسدود و از ظرفیت قوه قضاییه برای مقابله با متخلفان استفاده کند.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته مهم بعدی، موضوع واردات و صادرات است، گفت: در حوزه صادرات باید موانع موجود از سر راه صادرکنندگان برداشته شود، البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که حضور در بازار‌های دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه، نیازمند تولید کالای مرغوب و با کیفیت است.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت مدیریت واردات کالا است و در حوزه صادرات باید مانع ورود کالا‌هایی شد که تولید مشابه داخلی دارند، گفت: متأسفانه گاهی شاهد هستیم که در بخش‌هایی که تولید مرغوب داخلی روی دست تولیدکنندگان داخلی مانده، کالای خارجی وارد می‌شود و در بسیاری از موارد هم پای رانت و عده‌ای ویژه‌خوار در میان است.

سعیدی گفت: در حالت کلی اگر به دنبال رسیدن به یک اقتصاد پویا و غیر وابسته، رفاه اجتماعی، افزایش نرخ اشتغال، سرمایه گذاری برای نسل‌های آینده و … هستیم، چاره‌ای جز حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی نیست.



Source link