دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو
دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو

منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز یکشنبه در ماکو با یکدیگر دیدار و بر همکاری های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی منطقه آزاد ماکو و نخجوان تاکید کردند. به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گفت: سرکنسولگری ایران در […]


منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز یکشنبه در ماکو با یکدیگر دیدار و بر همکاری های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی منطقه آزاد ماکو و نخجوان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گفت: سرکنسولگری ایران در نخجوان بسترسازی برای توسعه روابط اقتصادی، گردشگری و فرهنگی بین منطقه آزاد ماکو و نخجوان را پیگیری کرده و اشتغال‌زایی در منطقه را دنبال می کند.

منصورآیرم افزود: منطقه آزاد ماکو فرصتی مناسبی برای گسترش فعالیت اقتصادی برای تجاز و بازرگانان نخجوان ایجاد کرده است که می توان با تسهیل تردد اتباع ایرانی و نخجوان،  راه تجارت و رونق اقتصادی منطقه را هموار کرد.

وی با اشاره به اینکه عقد موافقت نامه های استاندارد و ترانزیت بین ۲ کشور، افزایش پلکانی ساعت کار گمرک پلدشت و نشست ماهیانه مشترک مقامات گمرکی از اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه روابط اقتصادی است اظهار داشت: فراهم کردن بستر صادرات در حوزه های کشاورزی و دارویی ، برگزاری نشست های تجاری با حضور مقامات و تجار ۲ طرف و ایجاد ارتباط بین بخش های خصوصی نیز از دیگر اقدامات سرکنسولگری ایران در نخجوان است.

آیرم گفت: سرکنسول ایران در نخجوان به منظور رونق بخشیدن به سطح مناسبات اقتصادی همانند گذشته نگاه ویژه ای به این موضوع دارد لذا ایجاد مجموعه های تجاری برای عرضه محصولات ایران در بازارچه های نخجوان و همچنین واگذاری غرفه در بازارچه ماکو برای عرضه محصولات نخجوان در دستور کار است.

وی برگزاری جشن های مشترک و استفاده از ظرفیت های هنری و فرهنگی دو منطقه را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در این خصوص برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری، رایزن فرهنگی نخجوان با برگزاری جشنواره های مشترک ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برنامه  ریزی کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از اقدامات سرکنسولگری ایران در نخجوان قدردانی کرد و ظرفیت های ترانزیتی، کشاورزی، معدنی و گردشگری این منطقه را تشریح کرد.
سلیمانی با اشاره به اینکه ظرفیت ها و امتیازات ویژه منطقه آزاد ماکو  فرصت های خوبی فراهم می آورد تصریح کرد: به منظور تسریع روند سرمایه گذاری در منطقه، راهکاری تدارک دیده شده است که سرمایه گذاران می توانند در عرض چند ساعت شرکت های خود را به ثبت برسانند.

دیرعامل سازمان در ادامه گردشگری را یکی دیگر از محورهای توسعه منطقه عنوان کرد و افزود: ماکو با قابلیت های بی نظیر طبیعی و تاریخی ناشناخته مانده است و می توان با ظرفیت سازی و معرفی این جاذبه ها و حتی روش های نوین جذب توریست های نخجوانی  همچنین بازاریابی برای محصولات منطقه اقدام کرد.
سلیمانی ظرفیت معادن منطقه آزاد ماکو را بی بدیل عنوان کرد و گفت: ظرفیت های بخش معدن منطقه آزاد ماکو می تواند به عنوان برند در کشور مطرح شود چرا که به لحاظ ذخایر معدنی بسیار غنی هستیم.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد ماکو به منظور تحقق بخشیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به تعریف راهبرد لازم اقدام کرده، هرچند اولویت برای سرمایه‌گذاری در این بخش، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

وی همچنین استفاده از فرصت های کشاورزی و استفاده از دانش روز را آخرین محور توسعه منطقه برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تحقیقاتی شده و امیدواریم تولیدات این منطقه را برند سازی کرده و با اصلاح نژاد و گونه های دامی و کشاورزی به عناون پایلوت در کشور مطرح شویم.

وی از معرفی یک نفر بازاریاب از سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه نخجوان به منظور گسترش تبادلات تجاری این منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، آذربایجان غربی پنج مرز رسمی شامل پلدشت در مرز نخجوان، سرو، بازرگان و رازی در مرز ترکیه و تمرچین در مرز عراق دارد و بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۸ هزار و ۷۴۳ دستگاه کامیون از مرز پلدشت تردد کرده است.



Source link