راهپیمایی های بازگشت فریاد بلند فلسطینی ها در عرصه بین الملل است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
راهپیمایی های بازگشت فریاد بلند فلسطینی ها در عرصه بین الملل است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: در هفته های گذشته داود شهاب یکی از مسئولان جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد در انتخابات داخلی این جنبش «زیاد نخاله» به جای «رمضان عبدالله شلح» به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد. «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین در اولین سخنرانی خود […]



خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: در هفته های گذشته داود شهاب یکی از مسئولان جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد در انتخابات داخلی این جنبش «زیاد نخاله» به جای «رمضان عبدالله شلح» به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد. «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین در اولین سخنرانی خود پس از عهده داری این مسئولیت، طرح ۵ ماده ای را به منظور تحقق آشتی ملی در فلسطین مطرح کرد.

در همین رابطه خبرنگار مهر با «محفوظ المنور» از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*مردم غزه سال‌هاست تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند. گروه‌های مقاومت برای رفع این محاصره چه اقداماتی را انجام داده و در دستور کار خود دارند؟

نخستین مسئولیت مقاومت تلاش برای آزادسازی فلسطین است و باید با تمام تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی مقابله کند اما مسئله محاصره نوار غزه نیز نوعی تجاوز و حمله به مردم این منطقه می باشددر ابتدا درباره محاصره نوار غزه باید بگویم که آنکس که این محاصره را بر ما تحمیل کرده، دشمن صهیونیستی است که سزمین فلسطین را اشغال کرده و مردم را به قتل می‌رساند. بنابراین رژیم صهیونیستی مسئول تمامی پیامدهای محاصره غزه است اما از سوی دیگر کشور برادر مصر نیز در کاهش رنج های مردم تحت محاصره در نوار غزه مسئولیت دارد. مسئله محاصره غزه فقط محدود به مقاومت نیست. زیرا مقاومت و نقش خود را در بهترین حالت ممکن ایفا می کند و برای تمامی مراحل مقابله با اشغالگران آماده است. بر همین اساس نخستین مسئولیت مقاومت تلاش برای آزادسازی فلسطین است و باید با تمام تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی مقابله کند اما مسئله محاصره نوار غزه نیز نوعی تجاوز و حمله به مردم این منطقه می باشد. محاصره نیازمند مسئولیت پذیری در سطح سیاسی و مقاومت است.

همچنین در سطح خارجی نیز نهادهای بین المللی دارای مسئولیت می باشند. بنابراین این نهادهای بین‌المللی در قبال مردم غزه و همچنین مقابله با رژیم اشغالگر مسئولیت دارند. از سوی دیگر مردم نوار غزه نیز تمام تلاش و فعالیت خود را برای رفع محاصره از این منطقه انجام می دهند که در صدر آن عملیات مسلحانه قرار دارد.

*شاهد ایجاد تنش در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی هستیم و مسکو قصد دارد سامانه اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل دهد. آیا افزایش توان نظامی سوریه موجب تغییر در توازن قوا در منطقه به نفع محور مقاومت می‌شود؟

در خصوص توازن قوا در منطقه معتقدم که این مسئله تا زمانی که سوریه برای مقابله با رژیم صهیونیستی صداقت دارد و وسایل نظامی مورد نیاز ارتش خود برای تقابل با رژیم مورد حمایت غرب به ویژه آمریکا را آماده میکند، ممکن است. بین روسیه و رژیم صهیونیستی توافقاتی وجود دارد که طبق آن به این رژیم اجازه حمله به سوریه را میدهد و مشکلی که اخیراً میان طرفین به وجود آمد یک اختلاف است.

حملات اسرائیل به سوریه نیز مشخص و آشکار است و در آخرین مورد موجب سرنگونی هواپیمای روسی شد. در رابطه با تحویل سامانه اس ۳۰۰ روسیه به سوریه نیز باید سوال کرد که این اقدام برای مقابله با  اقدام رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد یا این که روسها در صدد  این هستند که به صورت قوی تر به منطقه بازگردند و ایفای نقش کنند؟ روسها نیز در این اقدام منفعتی دارند و  قطعاً وسایل برای ورود قوی‌تر به منطقه را در اختیار دارند تا بدین صورت بالاتر از آمریکا در منطقه اقدام کنند و حرف بزنند. مقاومت نیز از این شرایط بهره می‌برد و برای تأمین تمامی مستلزمات دفاع از خود اقدام می نماید. مقاومت طی دهه های اخیر برای دفاع از خود وسایلی بهره برده است. بر همین اساس مقاومت از این فرصت و تحول استفاده می کند و برای دستیابی به هر نوع وسیله ای به منظور شکست دادن متجاوزان تلاش می کند.

*بیش از ۶ ماه از راهپیمایی های بازگشت در مرز سرزمین های اشغالی می گذرد. دستاوردهای این راهپیمایی ها را چگونه ارزیابی می کنید و چه تاثیراتی بر روی صهیونیست‌ها گذاشته است؟

راهپیمایی های بازگشت برگزار شد تا نشان دهد مردم فلسطین قادر به فریاد زدن در عرصه بین المللی هستندراهپیمایی های  بازگشت چندین مرحله و سطح رخ داد؛ در یکسو تشکیلات خودگردان که در قبال مردم فلسطین مسئولیت دارد، می باشد. از سوی دیگر کشورهای عربی قرار دارند که شاید در محاصره غزه و وضعیت کنونی آن نیز نقش داشته باشند. دسته سوم نیز نهادهای بین المللی و جامعه بین الملل و موسسه های قانونی در قبال وضعیت غزه سکوت کرده بودند. بنابراین راهپیمایی های بازگشت برگزار شد تا نشان دهد مردم فلسطین قادر به فریاد زدن در عرصه بین المللی هستند و هر کس که خواهان مرگ این مردم است مشاهده می‌کند که آنها زنده اند و از حقوق خود دفاع می‌کنند. این مردم در برابر تمامی توطئه ها علیه خود به ویژه معامله قرن ایستادگی می کنند.  

راهپیمایی های بازگشت در مخالفت با معامله قرن و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا و انتقال سفارت آمریکا به قدس تأکید دارد. مردم فلسطین برای حضور در تمامی میادین آمادگی دارند و امروز همان گونه که مشاهده می کنید تمامی اعضای یک خانواده در میدان مقابله با متجاوزان قرار دارند. مردم فلسطین همگی برای مقابله با توطئه ها در میدان حضور دارند و تاکید می‌کنند تا زمانی که ما هستیم هیچ کس این نقشه ها عملی نخواهد شد.

* طی هفته های گذشته اخباری مبنی بر فروپاشی اقتصاد غزه منتشر شده است به نظر شما چه راهکارهایی برای خروج از این بحران اقتصادی در غزه وجود دارد و فلسطینی ها چه توقعاتی از کشورهای عربی و بین المللی برای حل این معضل دارند؟ آیا این خواسته های شما محقق خواهد شد؟

فروپاشی اقتصاد در نوار غزه چندین علت دارد که در وهله نخست تعداد افراد حاضر در نوار غزه حدود دو میلیون نفر است اما نسبت به مساحت آن این منطقه کم می باشد. بنابراین تولیدات مختلف در این منطقه برای ساکنان آن کافی نمی باشد و به همین دلیل نیز نوارغزه نیازمند تبادل تجاری با دیگر مناطق است. همچنین این موارد نباید فقط در سطوح نهادهای اجتماعی صورت گیرد بلکه موسسه های بین المللی نیز باید ایفای نقش کنند. محاصره غزه باید به صورت کامل رفع گردد و تمامی نیازهای مردم فلسطین برای تولید مانند کارخانه ها و فروشگاه ها در آن فراهم شود. برهمین اساس اولین عامل فروپاشی اقتصاد غزه اشغال و محاصره آن می‌باشد. در حال حاضر اشغالگران مانع از حضور کشاورزان در زمین های کشاورزی خود برای کاشت و برداشت محصولات و همچنین حضور صیادان در آب هایی که میتوان در آن صید کرد، می‌شوند. این عامل به همراه کوتاهی های جامعه بین المللی و برادران عربی فقط کمک های انسانی محدود ارائه می دهند، موجب فروپاشی اقتصاد نوار غزه شده است.

*جناب زیاد النخاله طی هفته های اخیر به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین انتخاب شده است. در خصوص علت انتخاب ایشان توضیح دهید. همچنین ارزیابی خود را از طرح ۵ مرحله ای وی برای آشتی در میان گروه‌های فلسطینی بفرمایید.

انتخاب برادر مجاهد زیاد نخاله در راستای پایبندی به اهداف دکتر فتحی شقاقی دبیرکل شهید جنبش جهاد اسلامی صورت گرفت.   وضعیت سلامتی رمضان عبدالله شلح به صورتی است که نمی‌توانند این مسئولیت را ادامه دهد.  بنابراین برای باقی ماندن جنبش جهاد اسلامی در خط مقدم مقابله با اشغالگران صهیونیست انتخاباتی برای انتخاب دبیرکل این جنبش برگزار شد. زیاد نخاله نیز ان شاءالله در راه رمضان عبدالله و دکتر فتحی شقاقی و تمامی فرماندهان شهید جنبش برای آزادسازی فلسطین تلاش خواهد کرد. وی به مدت یک یا دو سال بدون اسم در حقیقت دبیرکل جنبش جهاد اسلامی بود. جنبش جهاد اسلامی امروز مبارزه ی ملی و اسلامی را علیه دشمن در دستور کار دارد. طرح ۵ بندی که اخیرا زیاد نخاله مطرح کرد، در ادامه همان طرح ۱۰ بندی رمضان عبدالله است که مورد احترام گروه‌های فلسطینی و عربی قرار گرفت. باید برای خروج از بحران کنونی فلسطین به وحدت حقیقی برسیم.



Source link