راه توسعه فرهنگی مناطق آزاد از «اکو» می‌گذرد
راه توسعه فرهنگی مناطق آزاد از «اکو» می‌گذرد

[ad_1] رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: دیپلماسی عمومی با مولفه دیپلماسی فرهنگی اگر مکمل دیپلماسی کلاسیک محسوب نشود، می‌تواند کمک ایران در وضعیت فعلی منطقه باشد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدمهدی مظاهری در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و موسسه فرهنگی اکو(ECI) افزود: ما یک منطقه تمدنی فرهنگی […]

[ad_1]

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: دیپلماسی عمومی با مولفه دیپلماسی فرهنگی اگر مکمل دیپلماسی کلاسیک محسوب نشود، می‌تواند کمک ایران در وضعیت فعلی منطقه باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدمهدی مظاهری در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و موسسه فرهنگی اکو(ECI) افزود: ما یک منطقه تمدنی فرهنگی بزرگی داریم که آثار ایران بزرگ و آثار خراسانات در این ۱۰کشور عضو دیده می‌شود. کشورهای عضو اکو در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات با بیش از ۴۰۰میلیون جمعیت و از حیث وسعت دومین اتحادیه سازمان ملل متحد از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

مظاهری گفت: کشور ایران به عنوان یک عضو موسس اکو از این ظرفیت باید بیشترین و بهتر استفاده را داشته باشد.

وی به اشتراکات فرهنگی متعدد در بین کشورهای عضو اکو اشاره کرد و افزود: این پذیرش و آمادگی در منطقه کاملا وجود دارد. اگر در ابعاد امنیتی نظامی یا سیاسی رقابت‌هایی وجود دارد ولی در حوزه فرهنگ هنر و ادب و در بحث کتابخانه و توریسم رقابت‌ها بسیار محدود است ولی نقاط اشتراک فراوان است. به همین منظور دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به دلیل گستردگی و حوزه‌های مشابهی که با کشورهای همجوار عضو اکو دارد می‌تواند در ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای و بین‌المللی موفق باشد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو به گسترش دیپلماسی فرهنگی در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی دفاتر همکاری فرهنگی اکو در بعضی از مناطق آزاد که ظرفیت‌های بهتری برخوردار هستند و انتشار مجلات تخصصی به زبان‌های مختلف که در اختیار کشورهای عضو و غیر عضو قرار می‌گیرد یا بحث راه صلح و راه ابریشم و… می‌تواند مبنای خوبی برای گسترش دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه در مناطق آزاد باشد.

مظاهری از تاسیس فراکسیون گفتگوی فرهنگی اکو در مجلس شورای اسلامی با بیش از ۱۷۰عضو  خبر داد و گفت: فراکسیون گفتگوی فرهنگی اکو، امسال در مجلس شورای اسلامی با بیش از ۱۷۰عضو تاسیس کردیم. همکاری مجلس، همکاری خوبی بود؛ از پارلمان‌های دیگر کشورها هم درخواست کردیم نماد گفتمان فرهنگی اکو را به عنوان فراکسیون در پارلمان‌های خود داشته باشند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم ساختار پارلمانی اکو را در فدراسیون ورزشی و همبستگی ورزشی کشورهای عضو اکو را با کمک کمیته المپیک ایران داشته باشیم.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در پایان گفت: استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد و شورایعالی صلح و خانواده اکو می‌تواند ما را در شناسایی و همکاری اجرایی در این موارد همکاری کنند و در کمیته‌های پیش‌بینی شده، این ظرفیت‌ها را بررسی کنند و در اجرا این مفاهیم مطرح شده کمک کنند.

همکاری‌های فرهنگی بین مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو افزایش می‌یابد

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز در این نشست گفت: براساس نشست‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی در دو ماه گذاشته در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و موسسه فرهنگی اکو در حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی، ورزشی و گردشگری و صنایع دستی به جمع‌بندی رسیدیم تا همکاری‌های بین مناطق آزاد و موسسه فرهنگی اکو شکل بگیرد.

محمدرضا رستمی افزود: مناطق آزاد به دلیل همجواری با کشورهای عضو اکو فرصت‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی صنعتی تجاری متعددی ر افراهم کرده است و این فرصت‌ها در ارتباط با کشورهایی که به لحاظ تاریخی تمدنی و فرهنگی اشتراکات بالا دارند می‌تواند قدرت ارتباط و اثرگذاری ارتباط در مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

رستمی همکاری در زمینه‌های فرهنگی را بهترین ابزار و روش ارتباطی با کشورها نام برد و گفت: بهترین ابزارها و روش‌های ارتباطی که ارتباطات را گسترده‌تر و موثرتر می‌کند، همکاری‌هایی است که در غالب فرهنگی می‌تواند تعریف شود. این همکاری‌های فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که در تمام حوزه‌های ورزشی تا گردشگری را فرا می‌گیرد و می‌تواند زمینه‌هایی باشد که در غالب رویداد یا پروژه‌هایی متعدد بین مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو تبدیل به طرح‌های مشترک شود و نتیجه آن توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری بین مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو است.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه تقریبا به همه ابعاد و چارچوب‌های فرهنگی اجتماعی و ورزشی و گردشگری پرداخته شده است. بر همین اساس ضرورت پیدا خواهد کرد که هم موسسه فرهنگی اکو و هم دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تا پروژه‌های مشترکی در تک‌تک مناطق آزاد و با همکاری اکو و کشورهای عضو تعریف شود و این همکاری در میدان عمل گسترش یابد.

گفتنی است؛ پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۸مهرماه) تفاهم‌نامه‌ای میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و موسسه فرهنگی اکو با هدف اجرای پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری در مناطق آزاد ایران و سایر کشورهای عضو اکو و تلاش در راستای برقراری صلح منطقه‌ای و جهانی امضاء شد.

در این تفاهم‌نامه که به امضاء مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمدمهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو به امضا رسید، مقرر شد همکاری مشترک فرهنگی، هنری، آموزشی، فناوری، پژوهشی، ورزشی، و گردشگری در حوزه فرهنگ و تمدن مشترک منطقه اکو و  انجام پروژه «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» با همکاری طرفین صورت پذیرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، موسسه فرهنگی اکو، نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به شمار می‌رود که در سال‌۱۳۷۴ تاسیس شده‌ است و مرکز آن در ایران (تهران) قرار دارد.

وظیفه این موسسه، گسترش همکاری و تبادل‌های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان از اعضای اکو هستند.

نوشته راه توسعه فرهنگی مناطق آزاد از «اکو» می‌گذرد اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link