رمزگشایی از سخنان رئیس مجلس درباره اصلاح ساختاری کشور| باید منتظر تغییراتی وسیع باشیم؟
رمزگشایی از سخنان رئیس مجلس درباره اصلاح ساختاری کشور| باید منتظر تغییراتی وسیع باشیم؟

به‌نظر می‌رسد اصلاح بازار انرژی، اصلاح نرخ ارز و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اصلاحی برای کشور است سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در شورای اداری استان قم، مبنی بر دستور رهبر معظم انقلاب برای «اصلاح ساختاری در کشور» چند روزی است که با تفاسیر و واکنش های مختلفی از سوی برخی رسانه های داخلی […]


به‌نظر می‌رسد اصلاح بازار انرژی، اصلاح نرخ ارز و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اصلاحی برای کشور است

سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در شورای اداری استان قم، مبنی بر دستور رهبر معظم انقلاب برای «اصلاح ساختاری در کشور» چند روزی است که با تفاسیر و واکنش های مختلفی از سوی برخی رسانه های داخلی مواجه شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

علی لاریجانی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری قم، رئیس مجلس از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اصلاح ساختار بودجه طی چهار ماه آینده خبر داد و گفت: در زمینه اصلاح ساختار در برخی حوزه‌ها همچون انرژی ممکن است تغییراتی به وجود آید که هدف آن رفاه مردم است. 

این سخنان با آن که مجمل مطرح شده بود، بلافاصله به موضوع مهم رسانه های داخلی تبدیل و شخصیت های سیاسی و رسانه ای به توضیح و تفسیر این اشاره گذرای رئیس مجلس پرداختند. 

درنهایت مهدی کیایی مدیر روابط عمومی مجلس در توئیتی تصریح کرد: سخنان رئیس مجلس در جلسه شورای اداری استان قم، مربوط به ‘اصلاح ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور’ بود و آن چه در رسانه ها به اشتباه ‘اصلاحات ساختاری در کشور’ گفته شده دقیق نیست.

امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در همین ارتباط تصریح کرد: بعد از آن که پیش نویس لایحه بودجه 98 درآمد، رهبر معظم انقلاب نامه ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشتند و شش بند ایراد و توصیه داشتند. بعد مسئولان گفتند «اصلاح لایحه بودجه بر این اساس زمان می برد چون اصلاح برخی از بخش ها مقدمات و کار مطالعاتی می خواهد»، رهبر معظم انقلاب فرمودند «چهار ماه به شما فرصت می دهم، تاجایی که می توانید برای ارائه لایحه بودجه 98 انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید».

پس از این اظهار نظر رئیس مجلس، رسانه های اصلاح‌طلب به ‌صورت گسترده به این موضوع پرداخته و در تحلیل های خود بر لزوم تغییرات کلی در ساختار کشور تاکید کردند. یکی از رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در این باره نوشت: با توجه به اظهارات علی لاریجانی از یکسو و اظهارات قاضی‌زاده‌هاشمی و جعفرزاده ایمن‌آبادی از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد اصلاح بازار انرژی، اصلاح نرخ ارز و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اصلاحی برای کشور است.

در مقابل رسانه های اصولگرا صرفا سخنان رییس قوه مقننه دراین باره و چند تن از نمایندگان مجلس را بازتاب داده اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

** رمزگشایی از سخنان لاریجانی

«’رییس مجلس و معمای اصلاح ساختار’ تیتر گزارشی از روزنامه اعتماد است که در بخشی ازآن می خوانیم: «اصلاح ساختاری کشور» با شنیدن این جمله و خودنمایی کلمه «کشور» در میان آن اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد این است که باید منتظر تغییراتی وسیع باشیم. موضوعی که می‌تواند تا تغییر ساختار سیاسی کشور هم بسط و گسترش پیدا کند. هر چند به سرعت سناریوی اول یعنی تغییر ساختار نظام سیاسی کشور رد می‌شود اما بلافاصله سناریوی دوم در ذهن نقش می‌بندد و آن قرار گرفتن واژه «دولت» به جای «کشور» است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد، منظور علی لاریجانی از اصلاح ساختار کشور همان « اصلاح بخشی از ساختار دولت» باشد که سنگ ‌بنای اولیه رسیدن به این فرض ماجرای تفکیک وزارتخانه‌هاست.

این روزنامه در ادامه می نویسد: با رد دو احتمال اصلاح ساختار سیاسی و اصلاح ساختار دولت یک سناریوی دیگر باقی می‌ماند و آن اصلاح ساختار مالی کشور است. این موضوع از هر نظر به صحت نزدیک‌تر است چراکه درست چند هفته‌ منتهی به ارایه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بود که خبر اصلاح لایحه بودجه 98 به گوش رسید؛ موضوعی که گویا با نظر رهبری صورت گرفته بود. آن طور که گفته می‌شد 10 روز مانده به ارایه لایحه بودجه در جریان جلسه سران 3 قوه، موضوع توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت برای اصلاح لایحه بودجه سال 98 کل کشور مطرح می‌شود.

روزنامه ایران در واکنش به اظهارات لاریجانی نوشت: سخنان علی لاریجانی خبرساز شد؛ جایی که او از دستور رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار کشور آن هم ظرف مدت چهار ماه خبر داده بود. انتشار این خبر در همان دقایق اولیه موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی به راه انداخت. آن هم با طرح این سؤال که اصلاحات مد نظر رهبر انقلاب چه می‌توانند باشند؟ نکته اینکه علی لاریجانی هم در سخنان خود هیچ جزئیاتی بیشتر از اصل خبر را مطرح نکرده بود. همین هم سؤال دیگری را پیش کشید که چرا لاریجانی چنین مسأله مهم و اساسی را اینچنین کلی و بدون جزئیات و با ابهام زیاد مطرح کرده است؟ اما ساعاتی بعد مشخص شد که اصل ماجرا چه بوده؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس توضیح داد که «این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است.»

** لزوم اصلاح کلی ساختارها

اعتماد در یادداشت دیگری درباره این مهم نوشت: ما نیازی به نوشیدن جام زهر نداریم، به شرط آنکه عقل‌مان را به کار بیندازیم، وحدت داشته باشیم و برای اصلاح اوضاع کشور دست به کار شویم. فکر می‌کنم این بازه زمانی 4 ماهه برای انجام این اصلاحات کافی است، منتها به شرط آنکه اولا از همین امروز شروع کنیم و درثانی، صبح و شب با کمک گرفتن از تمام توان تخصصی و کارشناسی کشور کار کنیم و بدون اینکه گروهی را خودی و گروهی را غیرخودی بنامیم، برای اعتلای کشورمان اقدام کنیم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین هم در گفت و گو با انتخاب با بیان این که اصلاح ساختارها که رهبری دستور آن را داده‌اند می‌تواند انقلاب اقتصادی تعبیر شود، گفت: ساختار‌های سازمانی ما مدت هاست که پاسخ‌گو نیستند. تشکیلات و رویه‌های ما باید اصلاح شوند. رابطه دولت با نفت باید مشخص شود و به اصلاحات در روابط بانکی، گمرکی و مالی هم نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم در نشست نخبگان استان سمنان درخصوص دستور رهبر معظم انقلاب و اصلاح برخی ساختارها و قوانین در کشور در یک بازه زمانی چهار ماهه گفت: فرایند صدور مجوزها و استعلامات یکی از همین ساختارها و قوانینی است که سخت نیازمند بازنگری است.

دنیای اقتصاد در مطلبی با تیتر «مهلت 4 ماهه اصلاح ساختار» نوشت: با توجه به اظهارات علی لاریجانی از یکسو و اظهارات قاضی‌زاده‌هاشمی و جعفرزاده ایمن‌آبادی از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد اصلاح بازار انرژی، اصلاح نرخ ارز و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اصلاحی برای کشور است. پیش از این در حوزه اصلاح بازار انرژی با هدف ایجاد عدالت در مصرف، کاهش قاچاق و بهبود قدرت خرید مردم، طرح‌هایی از سوی کارشناسان ارائه شده‌بود. سهمیه‌بندی مقداری و تشکیل بازار بنزین، افزایش یارانه نقدی از طریق اصلاح قیمت و … از جمله طرح‌های پیشنهاد شده به تصمیم‌گیران بود. اما در جریان بررسی بودجه، همه گزینه‌های اصلاح ساختاری به دلایل متفاوتی کنار گذاشته شد. خبر لاریجانی می‌تواند به معنای مطرح شدن مجدد پرونده اصلاحات در سطح سران سه قوه باشد. خبرهای برخی نمایندگان نیز حاکی است که علاوه‌بر بازار انرژی، نظام بانکی و سیاست‌های ارزی نیز از اولویت‌های اصلاح ساختار در سال آینده خواهد بود.

روزنامه شرق در همین ارتباط موضوع اصلاح قانون اساسی را پپیش کشیده و با حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران در زمینه محورهایی که می‌تواند در اصلاح قانون اساسی وجود داشته باشد گفت و گو کرده و به نقل از وی می نویسد: «بدون اصلاح قانون اساسی نمی‌توان ساختار را اصلاح کرد. قانون اساسی این اصلاح را پیش‌بینی کرده اما مهم‌تر از شکل رسمی که در قانون اساسی وجود دارد این است که موضوع به بحث گذاشته شود. نخبگان، دانشگاهیان، احزاب و به طور کلی صاحب‌نظران درباره آن بحث و بررسی انجام دهند. سپس در شورای بازنگری بررسی و تصویب شود و در آخر هم باید به همه‌پرسی گذاشته شود».

روزنامه سازندگی با تیتر ‘فرمان اصلاح بودجه’ اظهارات لاریجانی را فراتر از اصلاح ساختار بودجه و در حد و اندازه اصلاح قانون اساسی دانسته و در همین راستا به بازخوانی اظهارات محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام رهبری پرداخته است وی گفته بود ‘راه اصلاح قانون اساسی باز است’.

روزنامه قانون در واکنش به سخنان لاریجانی و حواشی بعد از آن می نویسد: اینکه در آستانه 40 سالگی انقلاب فردی مانند علی‌لاریجانی سخنانی را مبنی بر اصلاح ساختار کشور بیان کند و در ادامه فردی دیگر آن را تکذیب کند و به سخنان چندی پیش رییس مجلس ارتباط دهد اقدامی است که ذهن هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند که چگونه فردی مانند علی‌لاریجانی این اظهارات را به زبان می‌آورد و کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بلافاصله برخی دیگر آن را تکذیب می‌کنند؟! از طرفی باید پرسید که مگر اصلاح ساختار کشور خط قرمز است که برخی در واکنشی سریع به اصلاح اظهاراتی در این زمینه می‌پردازند و آن را تکذیب می‌کنند؟! اصلاح و اصلاحات حقیقی در نظام سیاسی و غیر سیاسی بعد از سال‌ها ضرورتی است که برای بهبود عملکرد باید مورد توجه همگان قرار بگیرد و از آن استقبال شود.

**اصلاح نظام بودجه‌ای

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در ارتباط با اظهارات رئیس مجلس در خصوص دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور به «آرمان» گفت: برداشت من از سخنان آقای لاریجانی این است که احتمالا نظر مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه بوده است. چرا که قبلا هم من شنیده بودم که مقام معظم رهبری در مورد این قضیه دیدگاهی داشتند. اگر مقام معظم رهبری چنین تاکیدی را داشته باشند و ماموریت را به دولت و مجلس سپرده باشند یقینا خود آقای لاریجانی بهتر می‌داند، اما برداشت من این است که اظهارات آقای لاریجانی بیشتر متوجه بودجه بوده تا اصلاح ساختار کشور.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: «رییس مجلس شورای اسلامی از دستور رهبری برای «اصلاح ساختار کشور» خبر داده و این احتمال را مطرح کرده که «شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد».با نگاه سیاسی می توان حدس زد قرار است از تعدد نهادها که کار را دشوار کرده کاسته شود و با نگاه بودجه ای می توان قضیه را به سخنان اخیر وزیر نفت ارتباط داد که از کاهش فروش نفت خبر داده و اینکه دولت هایی که دوست تصور می شدند نیز منافع خود را ترجیح می دهند و بین ایران و آمریکا، ما را انتخاب نکرده اند.عجالتاً و در همین حد می توان این برداشت را داشت که در وضعیت شبه فوق العاده کشور را نباید مانند وضعیت عادی اداره کرد و اصل موضوع هم درآمدهای نفتی است.

رسانه های اصولگرا

………………………

** تغییرات در ساختار کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رئیس مجلس مبنی بر دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف 4 ماه آینده، اظهار داشت: ما فعلاً دسترسی نداشتیم تا جزئیات این اظهارات را از وی جویا شویم. از بحث‌هایی که پیش از این در هیأت رئیسه مطرح شد، برداشت من این است که منظور اصلاح نظامات بودجه است. رهبری به درستی به این وضع معترض هستند و معتقدند این نظامات باید تغییر کند. البته مباحث دیگری هم هست؛ اینکه باید نظام اداری کشور هم تغییراتی کند.

به گزارش مشرق، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: بیشتر منظور رئیس مجلس در این صحبت موضوع اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور بود. منظور رئیس مجلس همچنین چابک‌سازی دولت، تسهیل فضای کسب و کار، پروژه‌های عمرانی، خصوصی‌سازی‌ها و غیره بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا



Source link