روز پرکار ظریف در اروگوئه
روز پرکار ظریف در اروگوئه

[ad_1] خبرگزاری فارس: وزیر خارجه با ابراز علاقه‌مندی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تامین گاز ال‌ان‌جی مورد نیاز اروگوئه، از آمادگی وزارت نفت کشورمان برای بررسی درخواست‌­های خرید نفت اروگوئه از ایران با قیمت توافقی خبر داد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی […]

[ad_1]

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه با ابراز علاقه‌مندی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تامین گاز ال‌ان‌جی مورد نیاز اروگوئه، از آمادگی وزارت نفت کشورمان برای بررسی درخواست‌­های خرید نفت اروگوئه از ایران با قیمت توافقی خبر داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی به مونته ویدئو پایتخت اروگوئه سفر کرده، امروز (چهارشنبه) در همایش تجاری مشترک ایران و اروگوئه با حضور تجار و بازرگانان دو کشور حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

ظریف طی سخنانی در این همایش ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و ملت جمهوری شرقی اروگوئه عنوان کرد: بسیار خوشوقتم که به همراه هیاتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های بانکی، سرمایه گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل ونقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت‌های بزرگ دانش­ بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی اروگوئه حضور داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: حضور این تعداد فعال اقتصادی از دو طرف و برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه‌های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هر چه بیشتر بخش‌های تجاری و به ویژه بخش خصوصی دو کشور با هدف ارتقاء مناسبات اقتصادی و تجاری طرفین است.

ظریف با بیان اینکه سرآغاز روابط و پیوند‌های دوستی بین دو کشور و ملت به بیش از یکصد سال پیش باز می‌گردد، بیان کرد: جالب آن که نخستین سند همکاری بین ایران و اروگوئه که در همان سال‌­های آغازین روابط به امضاء رسید، عهدنامه دوستی (مودت) و بازرگانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله جغرافیایی هیچگاه مانع گسترش روابط دوجانبه نبوده و از نظر سیاسی و بازرگانی اروگوئه و ایران همواره شرکایی مطمئن و خوب برای یکدیگر در دو منطقه آسیای غربی و آمریکای لاتین بوده‌­اند. ساختار‌های باثبات و امنیت، موقعیت خاص جغرافیایی و دسترسی به بازار‌های منطقه آمریکای لاتین و نیز امکانات بندری و ترجیحات تجاری برای شرکت‌های خارجی، موقعیت مناسبی برای شرکای تجاری اروگوئه فراهم می‌کند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که برنج اروگوئه در سه دهه گذشته مهم­ترین معرف اروگوئه در بازار ایران و بین شهروندان ایرانی بوده است، اظهار داشت: اروگوئه همچنین مشتری نفت ایران به ویژه در سال‌های دهه ۱۹۹۰ بوده است. ولی ظرفیت‌ها بسیار گسترده‌تر از این هستند.

ظریف بیان کرد: ما امروز وظیفه داریم که با هم­فکری یکدیگر روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را توسعه و تنوع ببخشیم. با وجود روند روبه رشد مناسبات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷، ما نیازمند برداشتن گام‌های بیشتری برای رسیدن به ظرفیت‌­های واقعی توسعه تجاری طرفین هستیم.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: هدف اصلی این سفر و این فوروم، شناخت بیشتری بین بازرگانان و فعالان اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های همکاری ایران و اروگوئه برای حصول به همین هدف است. این ظرفیت­‌ها از جمله شامل بخش‌های نفت و گاز، پتروشیمی، امور زیربنایی و عمرانی، ساخت نیروگاه، مسکن، صنایع پزشکی و دارویی، فن­اوری‌­های نوین زیستی و نانو فن­اوری و ماشین ­آلات کشاورزی است.

ظریف اضافه کرد: شرکت‌­های ایرانی آمادگی همکاری با شرکای اروگوئه‌­ای هم در قالب اجرای طرح­‌های مشترک همکاری و هم در چارچوب سرمایه­‌گذاری به منظور تولید و صادرات محصول را دارند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در زمینه بهداشت و درمان خوشبختانه با اسنادی که بین دو کشور امضا شده، زمینه برای همکاری دوجانبه بیش از گذشته فراهم است. همچنین علاقمند هستیم که سرمایه‌­گذاری مشترک در زمینه تامین گاز ال ان جی مورد نیاز اروگوئه را داشته باشیم. در همین خصوص همچنین وزارت نفت ایران آمادگی دارد تا درخواست‌­های خرید نفت از ایران با قیمت توافقی را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در حالی که حجم روابط قابل قبول تجاری با همسایه شمالی و غربی اروگوئه داریم، مایل هستیم که روابط تجاری با اروگوئه را به سطح قابل قبولی برسانیم. همچنین این آمادگی وجود دارد که با مشارکت طرف‌­های ثالث فعالیت‌­های موثر تجاری داشته باشیم.

به گفته ظریف اقتصاد‌های دو کشور می‌­توانند مکمل یکدیگر در زمینه‌های برخورداری از مزیت نسبی و مورد علاقه طرفین باشند.

وی گفت: موقعیت ایران در منطقه غرب آسیا و نیز جایگاه ویژه اروگوئه در سازمان مرکوسور، ظرفیت‌­های مناسبی برای همکاری‌های چندجانبه تجاری بین طرفین ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه در پایان عنوان کرد: اطمینان دارم که این همایش به افزایش شناخت دو کشور از ظرفیت‌­های یکدیگر و گسترش مراودات بازرگانی و همکاری­‌های اقتصادی بین ایران و اروگوئه خواهد انجامید.

وزیر خارجه کشورمان پیش از این به سنگال و برزیل سفر کرده بود و در ادامه این سفر نیز قرار است به نامیبیا برود.

[ad_2]

Source link