رونمایی از سکوی آتش متحرکی ایرانی +عکس
رونمایی از سکوی آتش متحرکی ایرانی +عکس

[ad_1] به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، «هویتزر» به سکوی آتش متحرکی اطلاق می‌شود که می‌تواند با ریختن حجم انبوه آتش بر سر دشمن، فضا را برای نیرو‌های پیاده باز کند. هویتزر‌ها در جهان در دو نوع «شنی‌دار» و «چرخ‌دار» تولید می‌شوند و جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته هر دو نوع هویتزر شنی‌دار […]

[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، «هویتزر» به سکوی آتش متحرکی اطلاق می‌شود که می‌تواند با ریختن حجم انبوه آتش بر سر دشمن، فضا را برای نیرو‌های پیاده باز کند. هویتزر‌ها در جهان در دو نوع «شنی‌دار» و «چرخ‌دار» تولید می‌شوند و جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته هر دو نوع هویتزر شنی‌دار و چرخ‌دار را تولید کرده است؛ هویتزر‌هایی که مخصوص شلیک توپ بودند.

02

نیروی زمینی ارتش در ۲ مهر ۱۳۹۶ با حضور امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» از یک هویتزر جدید مخصوص تیراندازی رونمایی کرد؛ «هویتزر ۱۲۲ میلی‌متری خودکششی چرخ‌دار» که در قالب پروژه شهید جودی ساخته شد و «حیدر ۴۱» نام گرفت.

در طراحی و ساخت این هویتزر، برای نخستین بار از «خشاب اتوماتیک» استفاده شد.

این هویتزر این قابلیت را دارد که که از راه دور به صورت بی‌سیم و یا بی‌سیم به سوی اهداف مورد نظر تیراندازی کند.

بکارگیری هویتزر‌های چرخ‌دار ۱۲۲ میلی‌متری، موجب افزایش تحرک و چالاکی یگان‌های توپخانه می‌شود.

هویترز‌های پیشین ایران که در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ ساخته شد و مخصوص شلیک توپ بود، نیاز به ۳ خدمه داشت درحالیکه «حیدر ۴۱» برای حرکت و شلیک به سوی هدف یا اهداف موردنظر، تنها به ۱ خدمه احتیاج دارد.

03

امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص هویتزر حیدر ۴۱ می‌گوید «در دنیا تا کنون ندیده‌ام که یک توپخانه ۱۲۲ میلی‌متری، هم بتواند متحرک شود، هم خدمه را به یک نفر تقلیل دهد و هم در کسری از زمان آماده شلیک شده و هدف را منهدم کند».

[ad_2]

Source link