سقوط آزاد ارز در استان‌ها/کاهش نرخ سکه و طلا/دلار خریدار ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
سقوط آزاد ارز در استان‌ها/کاهش نرخ سکه و طلا/دلار خریدار ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کافی است این روزها به خیابان‌های محل استقرار صرافی‌ها در استان‌ها سری بزنید تا انبوه جمعیتی را ببینید که از خانم خانه‌دار گرفته تا پیرمرد و دانشجو در حال رفت‌وآمد به صرافی‌ها و صحبت با دلالان بازار ارز تبریز هستند. از صبح امروز این جمعیت زیادتر شد و در بازار […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کافی است این روزها به خیابان‌های محل استقرار صرافی‌ها در استان‌ها سری بزنید تا انبوه جمعیتی را ببینید که از خانم خانه‌دار گرفته تا پیرمرد و دانشجو در حال رفت‌وآمد به صرافی‌ها و صحبت با دلالان بازار ارز تبریز هستند.

از صبح امروز این جمعیت زیادتر شد و در بازار ارز جایی برای سوزن انداختن نیست. به چهره بیشتر آن‌ها که نگاه می‌کنید مشخص است مغموم هستند چراکه دلارهایشان را برای فروش به بازار آورده‌اند ولی خریداری وجود ندارد.

دلالان در بازار امروز فقط در حال شایعه‌پراکنی برای افزایش قیمت دلار و یورو هستند و خریدی انجام نمی‌دهند. جالب اینکه آن‌ها به‌صورت هماهنگ در بازار این شایعه را راه انداخته‌اند که چند روز بعد بازهم قیمت دلار افزایش می‌یابد تا بدین روش از کاهش قیمت و فروش دلارهای خانگی خودداری کنند.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در تحلیل کاهش قیمت دلار گفت: افزایش و کاهش ناگهانی قیمت ارز ناشی از رفتارهای  توده‌ای مردم است. وقتی شرایط اقتصادی پیچیده می‌شود، مردم به خرد جمعی تن می‌دهند و کاهش قیمت ارز در روز گذشته نیز به همین دلیل اتفاق افتاد.

مهدی فیضی افزود: وقتی در بازارهای مالی مثل بورس و ارز تغییرات قیمتی از حد قابل‌درک می‌گذرد، رفتار مردم توده‌ای می‌شود و از رفتار غالب تبعیت می‌کند. در قصه دلار، بخش عمده افزایش قیمت‌ ناشی از همین هیجانات بود که الآن نقطه مقابل آن را تجربه می‌کنیم.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی ادامه داد:فرایند اعتمادسازی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد اما مسئولان باید در کوتاه‌مدت نشان دهند که سکان این تغییرات را در دست دارند و در بلندمدت، باید برای مهار نقدینگی، اصلاح بازار سرمایه و نظام بانکی و ‌اقدامات اساسی دیگر تلاش کنند.

ضرر معامله‌گران غیرحرفه‌ای ارز در بازار

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ارزیابی وضعیت دلار و پیش‌بینی آن در نیمه دوم امسال، گفت: افزایش‌های نرخ ارز طی هفته‌های اخیر قطعاً تحت تأثیر عوامل احساسی و روانی و فضاهای سیاسی بوده است.

وی با اظهار اینکه در بازار ارز همواره این معامله گران غیرحرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای هستند که توان رقابت با دانه‌درشت‌های این بازار را ندارند و دچار ضرر و زیان می‌شوند، ادامه داد: بازار ارز حاصل دست‌کاری‌های بازار گردانان است و اگرچه امروز شاهد افزایش و کاهش حبابی ارز هستیم اما پیش‌بینی می‌شود در آبان ماه باز این فضای احساسی و روانی در بین مردم ایجاد و با موج جدید از خریداران و افزایش قیمت دلار مواجه شویم.

واعظ با بیان اینکه ورود افرادی که دچار احساسات شدند و بدون اینکه نیازی به ارز داشته باشند وارد بازار ارز شدند،‌ بزرگ‌ترین آسیب را به اقتصاد زدند و باعث شد شاهد یک افزایش غیرمنطقی دلار شویم، گفت: انتظار می‌رود احتمالاً طی ماه‌های پیش رو پس از چند افزایش و کاهش نرخ ارز به یک ثبات برسد که پیش‌بینی می‌کنیم در فصل زمستان این ثبات ارز را داشته باشیم.

در این گزارش به وضعیت بازار ارز در استان‌های مختلف می‌پردازیم.


دلار در تبریز خریدار ندارد

بررسی‌ها و مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که هم‌اکنون حوالی ساعت ۱۲ ظهر دلار در تبریز بین ۹۳۰۰ تومان و ۹۱۰۰ تومان خریدوفروش می‌شود. البته فروش دلار وجود دارد ولی خبری از خرید نیست چراکه گویا صرافی‌ها و دلالان نیز متوجه شده‌اند که سقوط دلار در روزهای آتی همچنان ادامه  دارد.

یکی از دلالان فعال در بازار امیر نو تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این کاهش قیمت قابل پیش‌بینی بود چراکه دلار بدون هیچ دلیلی و فقط به خاطر اظهارات ترامپ رشد چند هزارتومانی در یک‌شب داشت.

وی سپس می‌افزاید: از دیروز بازار وضعیت خوبی ندارد و ما ضرر زیادی کرده‌ایم، قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است و یورو هم‌اکنون به قیمت کمتر از  ۱۵ هزار تومان و دلار نیز ۹ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

این دلال می‌گوید: به نظرم تا چند روز آینده بازهم قیمت دلار کاهش می‌یابد، مردم نیز از روز گذشته برای فروش دلارهایشان اقدام کرده‌اند ولی خریدار خیلی کم است و من خودم به‌شخصه فعلاً خرید نمی‌کنم و مقداری از دلارهایم را می‌فروشم.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.


دلار ۱۰ هزارتومانی در خیابان سپه اصفهان

به دنبال ایجاد موج کاهش قیمت ارز که از روز گذشته در بازارهای شهرهای مختلف کشور آغازشده است، بازار ارز اصفهان با تمرکز در خیابان سپه امروز شاهد انبوه جمعیتی است که برای فروش ارز به‌ویژه دلار راهی این خیابان شده‌اند.

خیابان سپه که در روزهای گذشته محل جولان دلالان ارز تبدیل‌شده بود امروز برای فروش دلار به کمترین نرخ، به تلاطم افتاده بود. مردمی که با دلارهای خریداری‌شده در زمان اوج افزایش قیمت‌ها امروز به این خیابان پا گذاشته‌اند حالا حاضرند ارزهای خود را با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز به فروش برسانند.

هرچند برخلاف تعداد فروشندگان انبوه، تعداد خریداران اندک‌اند و این رویه درست برخلاف روزهای گذشته این بازار است.

صرافی‌های مجاز واقع در خیابان سپه نیز از روند کاهشی قیمت‌ها خبر می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده این روند همچنان ادامه داشته باشد.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

در بررسی‌های میدانی از بازار ارز اصفهان در خیابان سپه و حکیم شاهد بودیم که بیش از اینکه شاهد تبادل ارزی باشیم بیشتر شاهد تبادل قیمت‌های کاهشی ارز بین مردم هستیم و عملاً خریدوفروش ارز به‌صورت عمده انجام نمی‌شود.

آخرین اطلاعات از وضعیت بازار اصفهان را اینجا بخوانید.


سقوط آزاد دلار در مشهد

مشاهدات میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که از صبح سه‌شنبه نیز حضور دلالان ارز در خیابان امام خمینی(ره) مشهد که محل دادوستد غیررسمی دلار است پررنگ‌تر شده و بسیاری در حال فروش دلارهای خود هستند.

قیمت خرید ارز در مشهد توسط دلالان تا ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۲ هزار تومان بود و البته بسیاری معتقد بودند این قیمت تا ساعات دیگر بازهم کاهش‌یافته و در مرز ۱۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد.

صرافی‌های واقع در خیابان امام خمینی(ره) مشهد نیز تابلوی اعلام قیمت خود را خاموش کرده و از فروش ارز به متقاضیان خودداری می‌کنند.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

کارشناسان اقتصادی از مدت‌ها قبل بر وجود حباب در قیمت دلار اشاره‌کرده و به مردم تذکر داده بودند که از رفتارهای هیجانی خودداری کنند اما برخی به این هشدارها توجهی نکرده و تا چند روز قبل همه به دنبال خرید دلار بودند تا از این راه درآمدی کسب کنند و حالا دستپاچه به دنبال فروش ارز خود هستند تا ضرر کمتری متوجهشان شود.

کاهش قیمت دلار باعث کاهش قیمت‌ها در سایر حوزه‌های اقتصادی از قبیل خودرو و طلا نیز شده است و بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر قیمت خودروهای خارجی تا بیست میلیون و داخلی تا پنج میلیون کاهش را نشان می‌دهد.

مصاحبه خبرنگار مهر با کارشناسان اقتصادی را اینجا بخوانید.


فروکش التهاب ارزی در کرمانشاه/ ادامه روند کاهش قیمت طلا و سکه

مجتبی فیروزی رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در روزهای اخیر با توجه به اینکه قیمت دلار کاهش یافت شاهد افت قیمت طلا در بازار بودیم.

وی افزود: این کاهش قیمت طلا طی روزهای اخیر به‌گونه‌ای بوده که به ازای هر مثقال 2میلیون ریال قیمت دلار و سکه کاهش یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه بیان کرد: این کاهش قیمت طلا به دلیل کاهش قیمت دلار بوده و قرارگیری در ماه محرم تأثیری بر روی آن نگذاشت چنانکه در روزهای نخست محرم نیز شاهد افزایش قیمت طلا بودیم.

وی با بیان اینکه در روزهای افزایش قیمت طلا مردم بیشتر به سمت خرید سکه و طلای آب‌شده گرایش داشتند بیان کرد: این روزها علاوه بر اینکه طلای نو خریداری نمی‌کنند،سکه و طلای آب‌شده و دلار هم نمی‌خرند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه گفت: این روزها صرافی‌ها خلوت شده و مردم کمتر به بازار سکه و طلا هجوم می‌آورند.

جزئیات گفتگوی خبرنگار مهر با رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در مورد بازار ارز را اینجا بخوانید.


کاهش قیمت ارز در کردستان

رئیس اتاق بازرگانی سنندج با اعلام اینکه کاهش قیمت ارز در استان کردستان به‌ویژه در بازارچه‌های رسمی نیز از دیروز آغازشده است، گفت: دولت نظارت‌های خود را بیشتر کند.

سید کمال حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به کاهش قیمت ارز به‌ویژه دلار در کشور طی یکی دو روز اخیر، گفت: ثبات در قیمت ارز مهم‌ترین اصل در راستای فعالیت‌های اقتصادی است و همه فعالان این بخش از این روند استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این کاهش قیمت ارز در استان کردستان به‌ویژه در بازارچه‌های رسمی نیز از دیروز آغازشده است، عنوان کرد: انتظار داریم که در سایه اقدامات صورت گرفته این وضعیت ثبات در قیمت ارز همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج ضمن انتقاد از نوع دخالت‌های دولت در حوزه ارز و قیمت کالاهای اساسی، بیان کرد: هرچند که این کاهش قیمت ارز طی دیروز و امروز در مقایسه با روزهای قبل از آن قابل‌توجه است ولی باید به این نکته هم اشاره داشت که متأسفانه در بحث افزایش قیمت ارز نیز دولت مقصر اصلی بود.

ادامه این گفتگو را اینجا بخوانید.


ترکیدن حباب دلار در شیراز

در شیراز هم حباب دلار طی روزهای اخیر ترکید تا جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نوسانات نرخ ارز طی چند روز گذشته یادآور شد: نرخ واقعی ارز باید متناسب با اقتصاد ایران باشد، این گرانی ارز ارتباطی با آمریکا ندارد زیرا تحریم‌های جدید به‌سختی گذشته نیست چون این تحریم‌ها فقط از جانب آمریکا مطرح‌شده و به اروپا کاری ندارد.

وی تأکید کرد: آنچه در کشور به‌واسطه سیاست‌های اقتصادی نادرست اجرا شد باعث باز شدن راه برای سوداگران ارز بود و اشتباهات دولتی نیز که از تابستان گذشته آغاز شد مزید بر علت شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: اعلام نرخ سود بانکی و سپس در نقطه اوج اشتباه در ۲۱ و۲۲ فروردین با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان فرصت را برای سوداگران و فرصت‌طلبان فراهم کرد.

رازقی افزود: شرکت‌های دولتی و خصولتی باعث اختلال در بازار شدند.

وی با اشاره به اینکه این‌گونه رفتارها باعث تحریک مردم شد، گفت: مردم را تحریک کردند که ریال دارای هیچ ارزشی نیست و مردم نیز به سمت ارز رفتند که امروز شاهد این وضعیت هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حباب بودن نرخ بالای دلار از همان ابتدا مشخص بود، گفت: با تمامی مشکلات و افزایش نرخ نفت و… نرخ دلار در کشور نباید بیش از ۸ هزار تومان باشد.

رازقی یادآور شد: موضوع اقتصاد، ارز و مالیات در هیچ کجای دنیا شوخی نیست و دولت‌ها اجازه ورود غیرقانونی به این حوزه را به کسی نمی‌دهند اما متأسفانه در کشور ما تصمیمات اشتباه باعث اختلال در نرخ ارز و بروز مشکلات می‌شود.


سقوط قیمت دلار در ارومیه

در حال حاضر پس از آغاز سقوط قیمت دلار از شب گذشته خریدوفروش دلار در صرافی‌های ارومیه متوقف‌شده ولی در بازار آزاد قیمت خرید تا ۱۲ هزار تومان رسیده، اما خریدی صورت نمی‌گیرد.

مشاهدات خبرنگار خبرگزاری مهر حاکی از این است که در زمان حاضر بیشتر صرافی‌های ارومیه باوجوداینکه باز هستند اما نیمه تعطیل به شمار رفته و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

یکی از صرافی‌های ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص هجوم مردم برای فروش دلارهای خانگی و واکنش دلالان گفت: صرافی‌ها تابلوی قیمت‌ها را خاموش کرده و منتظر تثبیت قیمت‌ها هستند. اما دادوستد در بازار آزاد صورت می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود باز شاهد کاهش قیمت دلار در ساعات آتی باشیم.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.


قیمت دلار در بوشهر ۱۰ هزار تومان

از صبح دیروز روند کاهش نرخ ارز در سطح بوشهر آغاز شد و اکنون نیز این روند کاهش ادامه دارد و شاهد تقاضای بسیار زیادی برای فروش دلار از سوی مردم هستیم.

احسان عباسی از صرافان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز گذشته شاهد افزایش تعداد فروشندگان دلار در شهر بوشهر بوده‌ایم و تعداد زیادی از مردم خواهان فروش دلارهای خود هستند.

وی اضافه کرد: نرخ ارز دارای نوسان است و درمجموع روند کاهشی داشته است. در کنار افرادی که برای خرید مراجعه می‌کنند، تعداد خیلی بیشتری خواستار فروش دلار خود هستند.

عباسی با بیان اینکه دلار با نوسان روبرو بوده و امروز قیمت‌های متفاوتی برای خریدوفروش شاهد بوده‌ایم، ادامه داد: هرچند ازدحام جمعیت در مقابل صرافی‌های بوشهر همانند کلان‌شهرها نبوده ولی نسبت به روزهای گذشته شاهد ازدحام خیلی بیشتری برای فروش دلار هستیم.

ادامه گزارش را اینجا ببینید.


کاهش قیمت دلار در شهرکرد به ۱۰ هزار تومان

کاهش قیمت دلار و اعلام خبرهای کاهش قیمت بیشتر در روزهای آینده موجب شده است افرادی که سرمایه‌های خود به دلار تبدیل کرده بودند برای متضرر نشدن، اقدام به فروش دلارهای خانگی خود کنند.

بررسی‌ها و مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که هم‌اکنون دلار در شهرکرد ۱۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. همه فروشنده دلار هستند و خریدار دلار به‌ندرت مشاهده می‌شود.

بررسی‌های میدانی در خیابان ملت شهرکرد بیانگر مراجعه فروشندگان سکه و ارز به صرافی در این خیابان است.

یکی از فعالان حوزه ارز در این خیابان به خبرنگار مهر گفت: فروشندگان دلار در استان چهارمحال و بختیاری افزایش‌یافته است.

حسینی بیان کرد: کاهش قیمت دلار از روز گذشته آغازشده و امروز شاهد پایین‌ترین قیمت دلار هستیم.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.


گزارش در حال تکمیل است…

[ad_2]

Source link