سند مناسبات ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام تا چند روز آتی باید آماده شود/ منتظر عملکرد اروپایی‌ها در حوزه SPV هستیم :: خبرگزاری خانه ملت
سند مناسبات ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام تا چند روز آتی باید آماده شود/ منتظر عملکرد اروپایی‌ها در حوزه SPV هستیم :: خبرگزاری خانه ملت

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص جلسه عصر امروز (یکشنبه، 29 مهرماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد مجموعه ای از سوالات از وی مطرح شد. نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی […]



حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص جلسه عصر امروز (یکشنبه، 29 مهرماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد مجموعه ای از سوالات از وی مطرح شد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ظریف علیرغم مأموریت های مختلف داخلی و خارجی طی یک ماه اخیر برای دومین بار حدود 5 ساعت در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت، عنوان کرد: مهم ترین سوالات از ظریف در خصوص فضای پسابرجام، روابط منطقه ای و نقش وزارت امور خارجه در شرایط اقتصادی بود.

وزارت امور خارجه در تلاش برای استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در حوزه اقتصاد بین‌الملل است

وی افزود: موضوع تنش زدایی با کشورها، بحث امنیت مرزی و موضوع میرجاوه نیز در این جلسه بررسی شد که در جریان رسیدگی به سوالات نمایندگان برخی از آنها از سوالات قانع و برخی دیگر قانع نشدند و مقرر شدن سؤال آنها به صحن علنی برود.

فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به اظهارات ظریف در خصوص شرایط پسابرجام اظهار داشت: وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی سعی دارد حداکثر استفاده از ظرفیت های موجود به خصوص کشورهای اتحادیه اروپا، چین و روسیه را داشته باشد که بعد از مصوبات کنوانسیونی بهانه ای برای کاهش مناسبات با ایران ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تا یکی دو روز آینده سند مربوط به مناسبات اقتصادی اروپا با ایران که مربوط به مناسبات پس از خروج آمریکا از برجام است باید آماده و ارائه شود.

وی افزود: دستور کار وزارت امو رخارجه در مباحث منطقه ای جلوگیری از افزایش تنش با کشورهای مختلف و تا حد امکان کاهش تنش با آنها است از این رو از هر موضوعی که ممکن است اختلافات به وجود آمده را افزایش دهد پرهیز می شود.

کشورهای منطقه اولویت وزارت امور خارجه برای فعال سازی مناسبات دوجانبه است

فلاحت پیشه ادامه داد: در قبال کشورهای منطقه نیز دستورالعمل خاصی در وزارتخانه در قالب 8 گروه منطقه ای تعریف شده است که مهم ترین آنها کشورهای منطقه هستند و مأموریت این است که سعی شود در شرایط امروز مناسبات دوجانبه فعال شود.

نماینده مردم اسلام آباد در مجلس در ادامه به محدودیت های حوزه بودجه ای وزارت خارجه اشاره و بیان کرد: وزارت خارجه با مشکل بودجه مواجه است و علاوه بر آن به علت کمبود بودجه برخی وزارتخانه ها در رابطه با امور رایزنی شاهد حضور تعداد کمی رایزن در برخی سفارتخانه ها هستیم چنانچه در کشور عراق تنها یک رایزن تجاری وجود دارد در حالی که در برخی کشورها 22 رایزن داریم.

وی ادامه داد:  بحث صدور ویزای برخی کشورهای منطقه و نیز موضوع رژیم حقوقی دریای خزر از سوی نمایندگان مطرح شد که ظریف به آنها پاسخ داد و در نهایت حدود 70 درصد سوالات نمایندگان قانع شدند و 30 درصد قانع نشدند که سوال آنها به صحن می رود.

فلاحت پیشه در ادامه در خصوص سازوکار SPV برای برقراری کانال مالی میان ایران و اروپا عنوان کرد: قرار بود تا قبل از تحریم ها این سامانه راه بیفتد که تا چند روز آینده گزارش آن نهایی می شود.

اروپایی‌ها عزم خود را برای حفظ برجام جزم کرده‌اند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده و نظرات جمهوری اسلامی عنوان شد و اکنون منتظر هستیم تا اروپایی ها که به اعتقاد ما عزم لازم را برای حفظ برجام دارند نظر خود را بدهند البته اینکه چقدر توان اجرا دارند هنوز برای ما روشن نیست و باید منتظر باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نوع رفتار شرکت های بزرگ و کوچک اروپایی نشان می دهد آنها توان لازم برای مقابله با تحریم ها را ندارند، خاطرنشان ساخت: شرکت ها به دلیل تحریم هایی که از سوی آمریکا می شوند با سیاست های اروپا همراهی نمی کنند از این رو باید سازوکارهای دیگری اندیشید و برای مثال واحد پولی خاصی را باید برای ارتباط اروپا با ایران در نظر گرفت.

فلاحت پیشه تصریح کرد: اروپایی ها اثرگذاری چندانی ندارند و حتی خودشان اذعان می کنند دچار نوعی غافلگیری شده اند و نمی دانند آمریکایی ها چگونه در سطح بین الملل حکومتی عمل می کنند اما اروپایی ها نمی توانند اینگونه باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه موضوع ایران به چالشی میان اروپا و آمریکا تبدیل شده است، اظهار داشت: در طول این ایام سناریو سازی هایی در اروپا انجام شده و اتهاماتی علیه ایران مطرح شده که کلیت مناسبات تحت تأثیر باشد اما در شرایط بین المللی امروز چنانچه در حوزه لاهه، آژانس و نشست های اروپایی دیدیم، مواضع نسبت به ایران تغییر کرده و مثبت است./

پایان پیام



Source link