سیاست ما تعامل نزدیک تر با آسیای مرکزی و قفقاز است
سیاست ما تعامل نزدیک تر با آسیای مرکزی و قفقاز است

[ad_1] خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در سفر به استان خراسان رضوی اظهار داشت: در این سفر معلوم شد خراسان رضوی تنها قطب گردشگری و فرهنگی نیست و قطب مهم صنعتی نیز محسوب می‌شود. رئیس جمهور تاکید کرد: افزایش کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محدودیت در منابع آبی دنبال […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در سفر به استان خراسان رضوی اظهار داشت: در این سفر معلوم شد خراسان رضوی تنها قطب گردشگری و فرهنگی نیست و قطب مهم صنعتی نیز محسوب می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: افزایش کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محدودیت در منابع آبی دنبال می‌شود. این اقدام موجب صرفه جویی و باز استفاده از آب خواهد شد.

روحانی گفت: تامین آب یکی از موضوعات مهم مورد نظر دولت برای مشهد است و در کنار آن به موضوع زیارت و گردشگری نیز توجه می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت در بازسازی بافت‌های فرسوده قدم مهمی برداشته است و به همه استان‌ها اعلام شده اگر زمین دارند به موضوع نوسازی اختصاص دهند و در این راستا ارائه تسهیلات نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس جمهور به روابط ایران با کشور‌های همسایه خصوصا آسیای مرکزی گفت: در این راستا برنامه ریزی‌های لازم از جمله ایجاد مناطق آزاد و خطوط ریلی در دستور کار قرار دارد.

روحانی تاکید کرد: سیاست ما تعامل نزدیک‌تر با آسیای مرکزی و قفقاز است و تلاش داریم تعاملات خود با اوراسیا را گسترش دهیم.

وی در خصوص کمک‌های دولت به بازسازی حاشیه مشهد گفت: شهر‌های بزرگ کشور با مشکل حاشیه نشینی مواجه است و باید توجه ویژه‌ای به حل مشکلات این بخش شود. دولت یازدهم کمک خوبی برای رفع معضل حاشیه نشینی داشته است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: کارخانه‌های کشور فعال هستند و باید مردم برای خرید کالا‌های داخلی تشویق شوند. طرح سازماندهی بازار ارز برای جلوگیری از قاچاق کالا و رونق تولید داخل است.

روحانی بیان کرد: دولت به قطار شهری مشهد ۵۰۰ میلیارد تومان کمک کرده و برای دیگر عرصه‌ها اعتباراتی گذاشته شده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت:: مشکلی با نقد دولت نداریم و ما با تخریب مخالفیم، زیرا به ضرر همه تمام می‌شود. در شرایط کنونی باید وحدت بیشتری داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: همه مسئولان باید واقعیت‌ها را به صورت صحیح به مردم بگویند.

وی افزود: خوشحالم که در این سفر شاهد گسترش کشت گلخانه‌ای هستیم و در حال حاضر حدود ۳۴۰ هکتار کشت گلخانه‌ای دارد و تلاش برای سال‌های آینده ۵۰۰ هکتار دیگر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سامانه نوین آبیاری قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده، اظهار داشت: امروز وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که طراحی برای ۲۸ هزار هکتار دیگر است که باعث افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.

روحانی ادامه داد: برای خراسان رضوی طرح‌های متعددی مانند انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد و یا شیرین کردن آب دریا مطرح است.

روحانی با اشاره به بافت فرسوده در استان خراسان رضوی گفت: باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد. امیدوارم با تلاش استانداران و فرمانداران و به ویژه شهردار مشهد، بتوانیم در حوزه بافت فرسوده تحول ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه دولت گام مهمی را برداشته است. ما به همه استانداری‌ها و شهرداری‌ها اعلام کردیم اگر در داخل شهر‌ها زمین مناسبی دارند و در عین حال مربوط به دولت است، دولت آن زمین را برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده در اختیار خواهد گذاشت.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه وام ارزان قیمت به کسانی که در ساخت و سازها، خانه جدید تهیه می‌کنند گفت: این مساله در مشهد باید با سرعت انجام شود. دولت هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بهبود صادرات از استان خراسان رضوی چه اقداماتی انجام شده است گفت: استان خراسان رضوی به دلیل هم مرزی با آسیای میانه و افغانستان، از اهمیت برخوردار است. یکی از افتتاح‌ها ما در این استان، افتتاح پل سرخس بود که رفت و آمد را با کشور‌های آسیای مرکزی تسهیل می‌کند.

وی گفت: همچنین راه آهن ما که دارد به هرات وصل می‌شود، قدم مهمی برای صادرات ما به افغانستان است. همچنین در سرخس، مسیر هوایی و ریلی و جاده‌ای وجود دارد و یکی از خواست‌های آقای استاندار این بود که این منطقه که «ویژه» است، تبدیل به «منطقه آزاد» شود تا تحول بهتری را برای صادرات ایجاد شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال در سطح استان خراسان رضوی گفت: برای حمایت از بخش خصوصی در ابتدا باید مردم را به خرید و مصرف کالا‌های داخلی ترغیب کنیم و از سویی دیگر نگذاریم که کالای قاچاق وارد کشور شود. اقدامی که دولت در حوزه ارز انجام داد، برای همین مسئله بود. این اقدام می‌تواند به خوبی موجب ممانعت از ورود کالای قاچاق به کشور شود.

وی افزود: مسئله بعدی که در حوزه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال وجود دارد، بحث صادرات است. ما باید تولیدکنندگان را به افزایش صادرات تشویق و از سویی دیگر کیفیت کالا را بالا ببریم. این مسائل از اهداف دولت بوده و قدم‌های بسیار خوبی در این حوزه برداشته شده است و امسال بودجه ویژه‌ای را برای تشویق صادرات تخصیص داده ایم.

روحانی درباره کمک‌های دولت به شهرداری مشهد و همچنین بحث حاشیه نشینی گفت: در نشستی که صبح با مسئولان استانی و شهری داشتیم، آن‌ها اعلام کردند که کمک‌های بسیار خوبی از سوی دولت به شهرداری مشهد انجام شده است. بحث تکمیل متروی مشهد و بازسازی مناطق فرسوده از جمله این اقدامات است.

رئیس جمهور افزود: اینکه می‌گویند فضای مشهد بهتر و پرنشاط‌تر باشد، نمی‌دانم مقصود آن‌ها چیست. مشهد با شهر‌های دیگر فرقی ندارد. برخی می‌گویند مشهد شهر امام رضا است. به این شکل نیست، بلکه ایران کشور امام رضا است. یعنی همه کشور زیر پرچم امام رضا است و همه ما به ایشان افتخار می‌کنیم. اگر چیزی حلال است برای همه حلال و اگر چیزی حرام، برای همه حرام است و فرقی نمی‌کند که مشهد باشد یا شهر دیگر. مشهد با شهر‌های دیگر متفاوت نیست. ما در کشور یک قانون مشترک داریم و این قانون باید به صورت مساوی در سراسر کشور عملیاتی شود. امیدوارم اگر در این زمینه مشکلی است، مسئولین تلاش کنند تا این مشکلات حل شود.

[ad_2]

Source link