شهردار شدن هاشمی موضوع جنگ‌ رسانه‌ای اصلاح‌طلبان
شهردار شدن هاشمی موضوع جنگ‌ رسانه‌ای اصلاح‌طلبان

[ad_1] سرویس سیاسی فردا؛ جعفربرزگر: توپخانه اصلاح طلبان علیه یکدیگر به کار افتاده است؛ طیفی محسن هاشمی را آماج حملات خود در رسانه هایشان قرار می‌دهند و طیفی دیگر به عارف مرد ساکت پارلمان حمله می‌کنند. ماجرا به روز‌های داغ بعد از انتخابات اردیبهشت ماه بر می‌گردد. بعد از آن که اصلاح طلبان موفق شدند همه ۲۱ […]

[ad_1]

سرویس سیاسی فردا؛ جعفربرزگر: توپخانه اصلاح طلبان علیه یکدیگر به کار افتاده است؛ طیفی محسن هاشمی را آماج حملات خود در رسانه هایشان قرار می‌دهند و طیفی دیگر به عارف مرد ساکت پارلمان حمله می‌کنند. ماجرا به روز‌های داغ بعد از انتخابات اردیبهشت ماه بر می‌گردد. بعد از آن که اصلاح طلبان موفق شدند همه ۲۱ کرسی شورای شهر تهران را از آن خود بکنند بحث اصلی شورا انتخابات شهردار تهران بود. در این میان کارگزارانی‌های تکنوکرات علاقه به هاشمی عملگرا داشتند در مقابل مشارکتی‌های سابق که در حزب اتحاد ملت گرد هم آمده اند با بیان این که نباید حتی یک اصولگرا وارد شورا شود و خروج هاشمی از شورا باعث این اتفاق خواهد شد با شهرداری محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله هاشمی مخالفت کردند. بالاخره این دعوا و نزاع با شهرداری نجفی به نظر می‌رسید خاتمه یافته است. اما گویا تنها آتش به زیر خاکستر خزیده بود.
شهردار شدن هاشمی موضوع جنگ‌ رسانه‌ای اصلاح‌طلبان
اما استعفای زود هنگام نجفی دوباره تهران را به جای مدیریت شهری با دعوا‌های احزاب اصلاح طلب روبرو کرد. نجفی نتوانست حتی بدون عملکرد و کارایی خاص، چند ماه بیشتر شهرداری تهران را اداره کند و به بهانه بیماری بدون کارنامه در شهرداری تهران جز مشتی شعار و حرف، کنار رفت و دوباره بحث انتخاب شهردار تنور حملات بی سابقه اصلاح طلبان به همدیگر را داغ‌تر از گذشته کرد و حرف‌های که اصولگرایان مبنی بر قدرت طلبی اصلاح طلبان می‌زنند، اما اصلاح طلبان به کمک رسانه‌های پرتعداد خود مانع رسیدن آن به گوش مردم می‌شدند این بار از دهان خود آن‌ها شنیده شد.

دعوا این بار هم بر سر محسن هاشمی بود. اتحاد ملتی‌ها تاکید می‌کردند او نباید از شورا خارج شود چرا که میثاق نامه ماندن در شورا را امضا کرده است و در مقابل کرباسچی دبیر کل حزب کارگزارن معتقد بود «میثاق نامه وحی منزل نیست» و بعضی گفتند هاشمی تنها کسی بوده که میثاق نامه راامضا نکرده است.

 

بعد از رسانه‌ای شدن این اختلافات عبدالله نوری جلسه‌ای برای حل مشکل این دوتا حزب تشکیل داد که انتشار گزارشی از آن در روزنامه سازندگی حزب کار گزارن خشم حزب اتحاد ملت را بر انگیخت و در روز‌های که به نظر می‌رسید محسن هاشمی برای رسیدن به کرسی شهرداری تهران آماده شده است و از موافقت جهانگیری با انتخاب خود خبر می‌داد او در رای گیری غیر الزام آور شورای شهر کنار گذاشته شد و شورا با خروج او از شورا مخالفت کرد. در جلسه دیروز شورای شهر که  روزنامه شرق آن را نا آرام توصیف کرده است  هفت نفر برای تصدی گری شهرداری تهران مشخص شدند (سیدمحمدعلی افشانی، انصاری لاری ، محمود حجتی،  پیروز حناچی،  محمود حسینی،  حجت الله میرزایی،  حسینی مکارم) که هفته آخر اردیبهشت یکی از میان این هفت نفر شهردار تهران خواهند شد.

 

کارگزاران به دنبال کنار رفتن نجفی بود

علی شکوری راد در مورد شروع اختلافات در روز‌های بعد از استعفای نجفی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است «کارگزاران از استعفا نجفی استقبال می‌کرد و اتحاد ابراز نگرانی… حقیقت این بود که قبل از استعفای آقای نجفی، میل اینکه آقای نجفی از شهرداری برود، از طرف کارگزاران در سطح جامعه از سوی برخی از اعضای این حزب مطرح شد. یعنی این میل ابراز می‌شد که آقای نجفی از شهرداری برود.»

او در مورد دلیل علاقه کارگزارانی‌ها به استعفای نجفی هم گفت: «با اینکه آقای نجفی در گذشته عضو کارگزاران بود، در جایگاه شهردار، هیچ گرایشی به کارگزاران از خود بروز نداد. همین می‌توانست باعث گله‌گزاری شود. البته به این دلیل که دبیرکل کارگزاران قبلا شهردار تهران بود، شاید این انتظار به‌طور منطقی از طرف آن‌ها هم وجود داشت که با آن‌ها بیشتر مشورت صورت بگیرد. اما مشورت‌ها به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود.»

او در جمع‌نبدی منشا اختلافات کار گزان و اتحاد ملت هم گفته است «اتحاد از استعفا ابراز نگرانی می‌کرد، کارگزاران از استعفا استقبال می‌کرد. نتیجه‌اش بروز این اختلاف شد که در مصاحبه آقای نعیمی‌پور و بعدتر پاسخ آقای کرباسچی بروز کرد.»

 

هاشمی

مشاور خاتمی: اختلافات حل شده است

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت وگو با «فردا» در مورد اختلافات دو حزب اتحاد ملت و کارگزارن گفت: «تا جایی من خبر دارم اختلافات بعد از جلسه هم اندیشی  حل شده است. البته باید اشاره کنم که در مورد آقای هاشمی و بحث شهردار شدن او همه اعضای کارگزاران اصرار و تاکید ندارند. مثلا آقای مرعشی چنین نظری ندارد و بدنه حزب هم در این زمینه اصراری ندارند تنها آقای کرباسچی و چند نفر دیگر که بیشتر مایل به شهردار شدن آقای هاشمی هستند. خوب ما هم اعلام کرده بودیم نظر شورا ملاک است که دیدیم شورا اصرار بر ماندن آقای محسن هاشمی در شورا دارد پس به نظر من این اختلاف باید کنار گذاشته شود»

این استاد دانشگاه در مورد احتمال تکرار تجربه شورای اول در این شورا هم گفت: «شورای شهر اول تهران اتفاق عبرت آمیزی بود و به نظر من در این شورا این اتفاق تکرا نخواهد شد، چون که دوستان ما از آن قضایا عبرت گرفته است و با تجربه تر شده اند و قطعا عقلانی‌تر رفتار خواهند کرد و حتما شهرداری انتخاب خواهند کرد که با حمایت کامل اعضای  شورای شهر بتواند وظایف خودش را انجام بدهد»

عبدالله ناصری همچنین در مورد اصرار برخی برای شهرداری محسن هاشمی هم گفت: «این تعهد در انتخابات مجلس و شورا از دوستانی که به عنوان کاندید اعلام شده اند توسط شورای سیاست گذاری اخذ شده است و آقای هاشمی هم همین ملاحظات را دخیل کرد و شورا هم با همین ملاحظات اصرار بر ماندن هاشمی در شورا در جلسه یکشنبه کرد»

مشاور خاتمی با بیان این که هفت نفر مطرح شده برای شهرداری تهران از شانس یکسانی برای انتخاب شدن برخوردار هستند گفت: ««من معتقدام هر کدام برگزیده شودند و این انتخاب مثل آقای نجفی با اتفاق آرا باشد قطعا مسیر را به خوبی طی خواهد کرد. این هفت نفر خیلی فاصله‌ای از نظر توانمندی‌ها از هم ندارند و به هم نزدیک هستند شورا در این مرحله انتخاب خوبی انجام داد امیدوارم در انتخاب نهایی هم موفق و منسجم عمل کنند»

اصلاح طلبان خدمت رسانی به مردم را محتل کرده اند

 

هاشمی

حمید رسایی از نمایندگان سابق مجلس هم در گفت وگو با «فردا» در مورد اختلافات اصلاح طلبان بر سر انتخاب شهردار تهران معتقد است «اختلافاتی که اصلاح طلبان در این سطح گسترده بر سر انتخاب شهردار تهران دارند خدمت رسانی به مردم را مختل کرده است و حکایت آز آن دارد که دوستان برای خدمت رسانی وارد شورا نشده اند بلکه به دنبال منافع و رانت‌های شورای شهر بودند اگر انگیزه خدمت رسانی هست پس این همه اختلاف برای چیست؟ ببینید اختلاف در انتخاب مدیر تا یک حدی طبیعی است، اما اگر از حد خود خارج شود مردم ضرر می‌کنند و امور شهر معطل می‌مانند و این به تهران ضربه خواهد زد»

وی در مورد احتمال تکرار تجربه شورای اول هم گفت: «شورای شهر اول و اتفاقاتی که در آن افتاد نمادی از تفکر و عملکرد دوم خردادی ها و اصلاح طلبان است. به نظر من آقایان عوض نشده اند و همان ها هستند با همان تفکرات وعملکرد ها و احتمال تکرار آن تجربیانت وجود دارد. من بعید می دانم در این دوره شورا و شهردار منتخب آن ها خدمت خاصی به مردم تهران انجام بدهند چون اصلا هدف اصلی خدمت به مردم نیست آقایان دنبال قدرت و رانت هستند»

حمید رسایی در مورد  اختلاف بر سر شهرداری محسن هاشمی هم گفت: «من از مسائل داخلی این‌ها خبر ندارم. اما می دانم محسن هاشمی اهل معامله و حساب و کتاب است و بر همین اساس حتی برخی اصولگرایان معتقد بودند او شهردار شود بهتر است و راحت تر می شود با او کار کرد. در حالی که به نظر من کسی که شهردار تهران می شود به دلیل حجم گسترده منابع مالی و رانت در شهرداری تهران باید آدم پاک دستی باشد که کارنامه اقتصادی او نقطه ضعفی نداشته باشد و همچنین توانمندی اداره شهر را داشته باشد»

 شرق در گزارش خود از جلسه دیروز بر اصرار موافقان و مخالفان هاشمی تاکید کرده است؛ اصرار هایی که به نظر می رسد در صورت انتخاب شهردار بعدی هم، موافقان شهرداری هاشمی باز هم به قول شکوری راد به دنبال استعفای او خواهند رفت امری که نشانه ای بر این  قضیه است که باید شاهد افزایش شمار استعفا ها در شهرداری تهران باشیم. شاید از همین زاویه بود که محسن هاشمی به کنایه گفت «برای بار سوم رجوع مجاز است» آیا دفعه سوم نوبت به محسن هاشمی خواهد رسید؟

[ad_2]

Source link