صبحانه ترامپ با پنیر ایرانی!
صبحانه ترامپ با پنیر ایرانی!

خبرگزاری تسنیم: شهری که معروف به نخستن‌ها است در دو روز اخیر شاهد حضور رئیس جمهور بود که غالباً در هر سفر به استان‌های کشور فقط یک روز زمان می‌گذاشت، ولی در سفر به تبریز ۲ روز میهمان آذری‌ها بود. دیار آذربایجان شرقی بیش از آنکه با بیلبورد‌های خیابانش که مملو از پلاکارد‌های تبریک به […]



خبرگزاری تسنیم: شهری که معروف به نخستن‌ها است در دو روز اخیر شاهد حضور رئیس جمهور بود که غالباً در هر سفر به استان‌های کشور فقط یک روز زمان می‌گذاشت، ولی در سفر به تبریز ۲ روز میهمان آذری‌ها بود.

دیار آذربایجان شرقی بیش از آنکه با بیلبورد‌های خیابانش که مملو از پلاکارد‌های تبریک به رئیس‌جمهور بودند شاهد مردمی بود که در کنار برخی خیابان‌ها مشغول نوشتن نامه برای آقای رئیس‌جمهور بود. حتی عریضه‌نویسان نیز کار خود را تعطیل کرده بودند و با پلاکارد‌هایی تبلیغ می‌کردند (نوشتن نامه برای رئیس‌جمهور)

صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت شهر نخستین‌های ایران به طور رسمی پایتخت گردشگری جهان اسلام شد و رسمیت این رویداد فراملی را روحانی با باطل کردن تمبر یادبودی در تاریخ ثبت کرد.

سالن برگزاری رویداد فراملی تبریز ۲۰۱۸ مملو از شخصیت‌ها، بازیگران و مسئولان آذری‌زبانی بود که از هر گوشه و کنار نجوا‌هایی با لهجه‌های ترکی شنیده می‌شد.

با ورود محافظان رئیس‌جمهور به داخل سالن همایش که غالباً نیز بادیگارد‌های آقای رئیس‌جمهور دچار اضافه وزن بودند نگاه‌ها به سوی ورود آقای روحانی به داخل سالن می‌شود. رئیس‌جمهور با تیم همراه با لبخند همیشگی مورد تشویق کثیری از آذربایجانی‌ها قرار می‌گیرد.

تبریک با زبان آذری و لهجه غلیظ ترکی، شروع هر خوشامدگویی به رئیس‌جمهور است. سالن در زمان پخش کلیپ خوشامدگویی با مشاهده و شور تماشاچیان استادیوم تبریز و تیم محبوبشان تراختور به وجد می‌آید.

تبریز شهر نخستین‌ها به رئیس‌جمهور معرفی می‌شود از شعرایشان و ۴۰۰ بزرگی که در دارالسلام آن دفن هستند. از شهدای به نامشان باکری‌ها می‌گویند و از شکوه معماری در مسجد کبود و طبیعت ایلگولی.

از اولین شهر دانشگاهی ایران، ربِ رشیدی که هم‌طراز با آکسفورد است و ۷۰۰ سال قبل هفت زبان دنیا در آن آموزش داده می‌شد برای روحانی توصیف می‌کنند.

به جز روحانی یک روحانی دیگر نیز در جمع رویداد فراملی تبریز ۲۰۱۸ بسیار برای آذری‌ها محبوب است و او آل هاشم است، نماینده، ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی.

روحانی که همچنان به توصیف شهر نخستین‌ها گوش فرا داده است با شعری از هزار سال قبل مواجه می‌شود که تبریزی‌ها را مردم اهل مال و تجارت و خدمت به خلق توصیف کرده است. قبل از سخنرانی رسمی رئیس‌جمهور نیز مراسم زنده از موسیقی اصیل آذربایجانی برای روحانی به اجرا گذاشته می‌شود، ولی خبری از رقص و پایکوبی گروه معروف نوجوانان تبریزی نیست. نوجوانانی که در چنین مراسم‌هایی رقص سنتی آذری را به اجرا در می‌آوردند و در نهایت بعد از پایان مراسم آن‌ها این رقص سنتی را برای مهمانان در حیاط سالن کنفرانس بدون حضور رئیس‌جمهور اجرا کردند.

وقت سخنرانی رئیس‌جمهور شد، این بار روحانی برخلاف سخنرانان دیگر با جملات ترکی احوالپرسی نمی‌کند. سخنرانی خود را با مباحث سیاسی شروع می‌کند. ولی در ادامه صحبت‌هایش تکیه‌کلام‌های ترکی به زبان می‌آورد و در وصف دیدنی‌ها و جاذبه‌های تبریز توصیف‌های بسیاری می‌کند که منجر می‌شود حضار ۶ بار او را تشویق کنند، ولی در نهایت زبان آذری رئیس‌جمهور در یک جمله خلاصه می‌شود «بایرامیز مبارک»

رویداد ملی تبریز ۲۰۱۸ به نوعی به صحنه تبادل پیام‌های دو طرفه بین روحانی و ترامپ تبدیل شده بود طوری که حتی روحانی با سبک و سیاق سخنرانی‌های همیشگی‌اش از این سوی دنیا به ترامپ در آن سوی ینگه دنیا واکنش نشان می‌هد و در اظهارنظرش با مزاح به جریانی اشاره می‌کند که خود نیز نمی‌داند واقعیت دارد یا شوخی است! و می‌گوید این آقای (ترامپ) روزی با خانواده‌اش مشغول صبحانه خوردن بود و همچنین در حال تهدید ایران که داماد وی به او گوشزد می‌کند همین پنیری که می‌خوریم ایرانی است.

سخنرانی رئیس‌جمهور تمام و همیشه بدون حضور در جمع خبرنگاران سالن را ترک می‌کند و چیزی که بیش از هر چیز مشهود است نامه‌های مردمی است که در مسیر در خروجی فردی از مردم می‌گیرد تا به آقای رئیس‌جمهور برساند.



Source link