صلاحیت وزیر پیشنهادی کار روی میزنمایندگان/نظرات موافقان و مخالفان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
صلاحیت وزیر پیشنهادی کار روی میزنمایندگان/نظرات موافقان و مخالفان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصادی و دارایی»، بعد از ظهر امروز (شنبه ۵ آبان ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی […]



به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصادی و دارایی»، بعد از ظهر امروز (شنبه ۵ آبان ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

ملکی: شریعتمداری برنامه دقیقی برای خدمت به مردم ارائه نداده است

 در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی ملکی در مخالفت با این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: مخالفت به معنای سیاه دیدن کل کارنامه وزیر پیشنهادی نیست؛ بنده با حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت هم مخالف بودم اما در کمیسیون صنایع با ایشان بیشترین همکاری را کردم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، شریعتمداری را فردی اخلاق‌مدار، اهل تعامل و پیگیر خواند و افزود: آقای کرباسیان زمانی که با آقای شریعتمداری برای کسب رأی اعتماد به مجلس آمده بودند، اعلام کردند که بنده و آقای شریعتمداری یک روح در دو بدن هستیم و می‌توانیم اقتصاد کشور را اصلاح کنیم. متأسفانه فرصت لازم ایجاد نشد و شرایط اقتصادی تغییر کرد.

وی با تأکید بر اینکه در زمان جنگ اقتصادی باید همه مسئولان حالت جنگی به خود بگیرند، تصریح کرد: در کشور ما تابحال به دلیل عملکرد ضعیف برای وزرا چه اتفاقی افتاده است؟ در دنیا مدیران ضعیف استعفا می‌دهند اما در کشور ما این‌گونه نیست.

ملکی خطاب به شریعتمداری گفت: آقای شریعتمداری الان لبخند ملیحی بر لب دارد اما ۴۸ درصد برنامه‌های پیشنهادی ایشان بر اساس گزارش کارشناسان معاونت نظارت با اسناد بالادستی منطبق نیست؛ در خصوص حمایت از طبقات محروم نیز برنامه روشنی ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده به عنوان فردی که ۲۶ سال در بنگاه‌های صنعتی کار کردم، می‌گویم هر مدیری که برنامه مدونی نداشته باشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد. آقای شریعتمداری برنامه دقیقی برای خدمت به مردم و محرومان ارائه نداده است؛ وعده ندهید، برنامه ارائه دهید.

ملکی ادامه داد: نامه‌هایی که ما از وزرا می‌گیریم، اجرایی نمی‌شود زیرا وزرا به دلیل رودربایستی امضا می‌کنند اما در عمل یا بودجه لازم وجود ندارد یا ردیف استخدامی پیش‌بینی نشده است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بخش اعظم پتروشیمی‌ها مربوط به وزارت رفاه است؛ بنگاه‌های اقتصادی شستا ضعیف هستند.

وی تغییر سریع مدیران در واحدهای تولیدی و صنعتی را بزرگترین معضل مدیریتی کشور خواند و گفت: میانگین عمر مدیریتی مدیران ما در بنگاه‌های صنعتی دو سال است.

ملکی خاطرنشان کرد: بنده ۲۸ سال است با کارگران کار می‌کنم؛ آقای شریعتمداری باید برنامه مشخصی در خصوص کارگران ارائه کند. در حال حاضر نه کارگران امنیت شغلی دارند و نه کارفرمایان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

مقدسی: برنامه‌های دژپسند با اسناد بالادستی کشور منطبق است

سیدمهدی مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: آقای دژپسند اشراف کاملی به اقتصاد کشور دارد و به خوبی می تواند سکاندار این وزارتخانه مهم باشد و کشتی پرتلاطم را به ساحلی آرامش‌بخش برساند

وی با اشاره به اینکه تحصیلات دژپسند کاملا مرتبط با این وزارتخانه است و تجارب خوبی در سازمان برنامه و بودجه دارد، ادامه داد: این وزیر پیشنهادی دولت بر برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی اشراف و تسلط کامل دارد و در برنامه های خود توجه ویژه ای به تطبیق برنامه ها با اسناد بالادستی کرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه دژپسند بر ضرورت استقلال بانک مرکزی تاکید کرده، تصریح کرد: همچنین یکی از مشکلات دولت ناهماهنگی در تیم اقتصادی بود که این وزیر پیشنهادی دولت اعتقاد بسیار زیادی به انسجام تیم اقتصادی دولت دارد.

مقدسی با بیان اینکه استفاده از نیروهای خلاق، مبتکر و جوان جزو برنامه های دژپسند است، گفت: البته ما از آقای دژپسند و دیگر وزرای پیشنهادی قول می‌گیریم که نیروی سفارشی نپذیرند چرا که وزیر باید مستقل باشد و خودش نیروهایش را انتخاب کند.

وی با اشاره به عضویت دژپسند در شورای عالی بانک ها، شورای آمار و کمیته اصلاح نظام بانکی بیان کرد: ثبات اقتصادی و تقویت بخش خصوصی جزو برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه دژپسند یکی از پیشنهاددهندگان اقتصاد بدون نفت است، گفت: البته ما نباید وزرا را پس از رای اعتماد تنها بگذاریم و باید به آنان در رفع خلاهای قانونی کمک کنیم.

مقدسی بیان کرد: در رابطه با مشکلات جامعه نمی توانیم صورت مساله را حل کنیم و باید به صورت فراجناحی تهدید تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم و در کنار دولت قدم‌های بزرگی برداریم.

نماینده مردم اراک خطاب به دژپسند خاطرنشان کرد: در صورت انتخاب شما برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، باید برنامه ها و تئوری های خود را عملیاتی کنید و قطعا ما هم به بررسی عملکرد شما و مطالبه‌گری های خود ادامه می‌دهیم.

علیجانی: تقویت دیپلماسی اقتصادی در دستور کار دژپسند است

محسن علیجانی زمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: اقتصاد ما مشکلات زیادی دارد که متولی اصلی چاره‌اندیشی برای آن وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نباید با فشارهای مالیاتی بر اقشار کم درآمد و تولیدکنندگان بر مشکلات اقتصادی اضافه کرد، گفت: قطعاً برای برون‌رفت از مشکلات فعلی اقتصادی به مدیری پاکدست، متعهد و متخصص نیازمندیم که آقای دژپسند مدیری با کارنامه خوب در این زمینه است و از سوی دیگر فردی خوش فکر و خلاق در زمینه اقتصادی است.

علیجانی تصریح کرد: دژپسند به خوبی از چالش های پیش روی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطلع است و راهکارهای بسیار خوبی در برنامه های خود برای حل آنان آورده است.

وی با  اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در برنامه های آقای دژپسند راهکارهایی برای رفع مشکلات تحریم، بهبود فضای کسب و کار، ارتقای تولید ملی، توسعه زیرساخت های تولیدی، تقویت صادرات غیرنفتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی دیده می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: همچنین در برنامه های این وزیر پیشنهادی، پیاده‌سازی نظام جامع مالیاتی و سیاست خوداظهاری مالیاتی در راستای بهبود فضای اقتصادی کشور و ارتقاء نظام مالیاتی دیده شده است.

علیجانی با اشاره به اینکه کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت شورای رقابت و خصوصی‌سازی از جمله برنامه های دژپسند است، اظهار داشت: دژپسند به دنبال اصلاح ساختاری در بانک ها و منع آنان از بنگاهداری است و توجه ویژه ای به ساماندهی بیمه ها و گمرک ها دارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ما به لحاظ منابع طبیعی و انسانی در شرایط بسیار خوبی هستیم اما از لحاظ ساختاری مشکلاتی داریم، خاطرنشان کرد: فشارهای ناشی از تحریم بر این نارسایی ها افزوده است که حل این بحران ها و رونق تولید ملی، جزء سیاست های این وزیر پیشنهادی دولت است.

ملکی: بخش عمده ای از برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد صرفاً وعده است

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه قوا باید آرایش جنگی به خود گیرند اما متاسفانه چنین شرایطی مهیا نیست.

وی با اشاره به برنامه های فرهاد دژپسند بیان کرد: شما در برنامه های خود بر بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم و کاهش نرخ تورم تاکید کرده اید اما مکانیزم آن تعریف نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: بنده سال گذشته هم با کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی مخالف بودم اما وی رای آورد و امروز هم بحث بنده رای آوری نیست بلکه سوالم این است که آیا برنامه های شما عملیاتی است یا صرفاً نوشتار است؟

ملکی افزود: چرا بی جهت به مردم وعده می دهید؟ زمانی که شما وعده می دهید اما نمی توانید به آن عمل کنید، مشکلاتی برای کشور ایجاد می شود و ما مجبوریم برای احقاق حق ملت متوسل به سوال و استیضاح شویم.

نماینده مردم مشکین شهر بیان کرد: شما با چه مکانیزمی به دنبال حل مشکلات ارزی کشور هستید؛ همچنین به حل ابرتورم در کشور اشاره کرده اید اما نگفته اید که با چه راهکارهایی می خواهید آن را مرتفع کنید.

وی با تاکید بر اینکه سوابق تحصیلی به تنهایی برای تصدی یک وزارتخانه بزرگ چون امور اقتصادی و دارایی کافی نیست، تصریح کرد: پیشینه علمی و تخصصی شما قطعاً از فردی چون علی طیب نیا بالاتر نیست و به جای آن باید برنامه های عملیاتی در دستور کارتان باشد.

نماینده مردم مشکین شهر خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های شما حل مشکلات تولیدی است در حالی که برای رفع موانع تولید ما قوانین متعددی داریم اما تاکنون اراده ای بر آن وجود نداشته است.

نماینده مردم مشکین شهر گفت: بخش عمده ای از برنامه های وزیر پیشنهاد ی امور اقتصادی و دارایی صرفاً وعده است و هیچ یک از ما در تئوری پردازی از این فرد کمتر نیستیم.

کمالی‌پور: دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد را باز کند

یحیی کمالی پور در مخالفت با فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: همه ما می دانیم که گذشته چراغ راه آینده است و نمایندگان باید نگاهی به کارنامه آقای فرهاد دژپسند در سازمان برنامه و بودجه داشته باشند که از سال ۸۴ در این سازمان مشغول به کار است.

وی افزود: یک پای اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه است و اگر این فرد که دکترای اقتصاد بین المللی دارد عملکرد مطلوبی در سازمان برنامه و بودجه داشته است، نباید شاهد  این مشکلات اقتصادی باشیم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس، با تاکید بر اینکه لازم بود در سازمان برنامه و بودجه از نظرات کارشناسان زبده اقتصادی بهره گرفته شود اما این اقدام صورت نگرفت، تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه حاکی از تشدید استقراض است که این مسئله منجر به افزایش پایه پولی در کشور شده و ضعف مسئولان سازمان برنامه و بودجه را نشان می دهد.

کمالی پور خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: شما در بودجه ۹۶، حدود ۱۰ میلیارد تومان به یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در سازمان برنامه و بودجه اختصاص دادید و باید شفاف‌سازی کنید که با این پول چه اقداماتی انجام داده اید؟

وی بیان کرد: مردم باید نتیجه عملکرد مثبت شما را در امور اقتصاد و رفاه خود ببینند که این مسئله مشاهده نمی شود.

کمالی پور با اشاره به نوسانات و مشکلات عدیده اقتصادی کشور گفت: مگر شما در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت نداشتید؟ امروز با چه برنامه ای می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را بهبود دهید؟

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه های دژپسند افزود: آقای دژپسند ای کاش به جای ۵۰ صفحه برنامه ۵ صفحه برنامه داشتید و به آن عمل می کردید؛ این ۵۰ صفحه صرفا مباحث تئوری و نوشتار است.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید امروز کاری کنیم که چند ماه بعد بدنبال طرح سوال و استیضاح باشیم، اظهار داشت: آقای دژپسند نمی تواند گره های کور اقتصاد کشور را باز کند و دوای درد بی‌درمان اقتصاد بیمار کشور باشد.

کمالی پور با تاکید مجدد بر اینکه اگر وضعیت اقتصادی امروز ما اسفبار است بخشی از آن به عملکرد مسئولان سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: در این مدت آقای دژپسند تعامل خوبی با نمایندگان مجلس نداشته است و این مسئله هم باید مد نظر قرار گیرد.

سبحانی‌فر: با انتخاب وزیر اقتصاد پاسخ دشمن‌شکن به آمریکا بدهیم!

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: ما در مقابل یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفته ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی به هم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می شود. از طرفی در مقابل آمریکا و عیادی این کشور قرار گرفته ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی گفت: دشمن هر روز برنامه های اقتصادی ما را دنبال می کند تا از این ناحیه صدمه ای به کشور ما بزند. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه‌ریزی کرده تا حداکثر استفاده را ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تسلیم نابخردانه آمریکا و عیادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن‌شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت‌خواری و ویژه‌خواری ایستاده است. ایشان از خانواده ای کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد.

وی ادامه داد: آقای دژپسند بنیانگذار زیرساختهای اقتصادی شفاف و اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و با تیم اقتصادی دولت هماهنگی کامل دارد.

عضو فراکسیون امید افزود: آقای دژپسند توانمندی لازم را برای استقرار تیم اقتصادی در کمترین زمان دارد و به تئوری های اقتصادی هم مسلط است.

کاتب: دژپسندموجب هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی وسازمان برنامه خواهد شد

غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه های اساسی عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت بود. با انتخاب آقای دژپسند هماهنگی و همگرایی بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه بنده همکار آقای دژپسند بودم، ایشان به صورت پلکانی رشد کردند و به سمت مدیرکلی رسیدند و یک شبه این راه طولانی را طی نکردند.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال ابراز امیدواری کرد دژپسند با برنامه های متفاوت بتواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

وی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در طول سال هایی که در سازمان برنامه و بودجه بود در تدوین طرح ها و لوایح فعال بود، بنابراین می تواند قوانین را اجرا کند.

کاتب اظهار داشت: در جلسه فراکسیون تولید و اشتغال با وزیر پیشنهادی اقتصاد بر لزوم رفع موانع تولید، تدوین قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای خدمت به تولید و صادرات و لزوم اصلاح ساختار بانکی کشور تاکید کردیم.

ساری: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد هیچ راهکار عملی ندارد

علی ساری نماینده مردم اهواز و عضو فراکسیون امید مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه انتخاب آقای دژپسند با انتظارات جامعه و مجلس فاصله زیادی دارد، اظهارداشت: علیرغم نامه ۲۰۰ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات در تیم اقتصاد دولت، آقای روحانی در نهایت با فشار استیضاح مجبور به تغییر تیم اقتصادی شد.  

وی خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: آقای دژپسند در برنامه ۵۰ صحفه ای شما هیچ گونه راهکار عملی که با آن به جامعه پیام مثبتی در خصوص افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ها داده شود، نیافته ایم.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصادی دارای نگارش تئوریک است، گفت: به اجرا درآوردن تئوری ها در این شرایط سخت محال است.

ساری اظهار داشت: موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، به اجرای برخی سیاست های خارجی بستگی دارد، زیرا اقتصاد کشور ما وابسته به فروش نفت است و در طی آن تمامی سیاست های مالی و پولی کشور  وابسته به فروش نفت است.

عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه باید هم و غم وزیر پیشنهادی اقتصاد بر سیاست خارجی متمرکز باشد، افزود: ما منتظر ارائه برنامه خاصی از آقای دژپسند بودیم اما چنین برنامه ای را مشاهده نکردیم.

وی افزود: در حالی که وزیر اقتصاد آمریکا برای اجرای تحریم ها به کشورهای مختلف سفر می کند، نقش آقای کرباسیان (وزیر سابق) در این زمینه بسیار کم رنگ بود و در برنامه های آقای دژپسند نیز اشاره کم‌رنگی به دیپلماسی اقتصادی شده است.

ساری با تأکید بر هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: برنامه های آقای دژپسند بخشهایی از کتاب ها و مقالات ایشان است و راهکاری برای جذب سرمایه گذاری ارائه نشده است. باید هر چه سریعتر دست رانت و فساد را از اقتصاد قطع کنیم.

عضو فراکسیون امید خطاب به دژپسند گفت: ایکاش در حوزه حضور بانک های دولتی در بانک تمرکز می کردید. چگونه مطالبه ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی را که در دست ۱۰۸ نفر است پس می گیرید؟ امروز دولت بزرگترین بدهکار بانکی است.

اسامی نمایندگان موافق و مخالف چهار وزیر پیشنهادی اعلام شد

در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد، اسامی موافقان و مخالفان برای سخنرانی در صحن علنی اعلام شد.

بر این اساس، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و محمود صادقی نماینده تهران و احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهند کرد.

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و حسن سلیمانی نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سهراب گیلانی نماینده شوشتر و محمد فیضی نماینده اردبیل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی خواهند کرد.

روح الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ولی ملکی نماینده مشکین شهر و شهاب نادری نماینده پاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنرانی می‌کنند.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار و محسن علیجانی زمانی نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی و یحیی کمالی پور نماینده جیرفت و علی ساری نماینده اهواز در مخالفت با این وزیر پیشنهادی سخنرانی خواهند کرد.

روحانی: «ابرتورم» درکشور نداریم/ذخایر ارزی ازهمه سال‌های گذشته بالاتر است

رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز(شنبه) در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برای ما ایام بسیار با افتخاری است. در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه ریزی و توطئه کرده اند و کلمه ۱۳ آبان را بعنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده اند؛ حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

روحانی تاکید کرد: آنچه در هفته های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر سیاسی در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی در اختیار داریم، تصریح کرد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در جهان تصمیمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی آمریکا، او را رها کرده باشند. اگر در همچون مجلسی یک سال پیش به بحث و بررسی می پرداختیم که اگر روزی در حقوق ملت بزرگ ایران، آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا می ایستد، اکثریت نمی پذیرفتند.

روحانی گفت: آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند. ما ابر تورم نخواهیم داشت؛ این حرف نادرست است؛ از لحاظ تحلیل اقتصادی و سیاسی نادرست است. ما متاسفانه از یک اقتصاد تورم تک رقمی عبور کردیم ولی حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم، مهار تورم امکان پذیر است. روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت. امروز یکی از وظایف وزرای صنعت و اقتصاد ما مهار تورم است.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی تورم افزایش و رشد اقتصادی کاهش و سرمایه گذاری کاهش یافته است اما در عین حال مردم مطمئن باشند که هیچ زمانی درسالهای گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز بالا نبوده است. هر تاریخی را در نظر بگیرید، امروز انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است.

رئیس جمهور تصریح کرد: علیرغم اینکه مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات ما مربوط به قیمت ارز است، اما ذخایر ارزی ما از همه سالهای گذشته بالاتر است، هم کل ذخایرمان بالاتر است و هم ذخایر اسکناس از همیشه بالاتر بوده است. ما مشکل لاینحلی نداریم اما همچنان مشکلاتی داریم که باید با کمک و یاری یکدیگر از آن عبور کنیم.  

روحانی گفت: ما در برخی کالاها خودکفا هستیم و ما در ماههای آینده خودکفا خواهیم شد. اینکه حدود ۴ سال است در گندم خودکفا هستیم در تاریخ ایران بی نظیر بوده است. اینکه ما در انرژی خودکفا هستیم و در بخش بنزین خودکفا می شویم به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل توسط مجلس و دولت است.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به رای شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند بصورت کامل و با ترمیم ۴ وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و مشکلات مردم را  ماه‌های آینده بکاهد.  

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بی تردید وزارت اقتصاد یکی از وزراتخانه های بسیار مهم در این مقطع است. بخش عمده درآمد ما توسط این وزارتخانه تامین می شود. بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد.

رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: همه وزرای پیشنهادی امروز پشت تریبون مجلس به مردم قول بدهند و بگویند چه کاری در ماه‌های آینده خواهند کرد و نمایندگان نیز در نطق‌های خود بگویند وزرا چه کاری باید بکنند. همه ما در معرض یک امتحان سنگین ملی و الهی قرار داریم و رضای خدا و رضای مردم باید برای ما اصل باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز مسئولیت خاصی برعهده دارد، تصریح کرد: ما در طول این ۵ سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را از ۲۰ میلیون ۶۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسانده‌ایم و ۲۷۵ هزار شغل در طول ۵ سال درست کرده‌ایم. البته نمی‌خواهم بگویم در اشتغال مشکلی نداریم؛ همه خانواده‌هایی که هنوز فرزند بیکار دارند، در انتطار تلاش بیشتر ما هستند.

وی ادامه داد: این وزارتخانه وظیفه سنگینی در حمایت از کارگران دارد و درحالیکه شرایط سختی برای کارگران وجود دارد، باید تمرکز بیشتری بر مسائل کارگران داشته باشد.

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی آغاز شد

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را بررسی خواهند کرد.

رئیس جمهور هفته گذشته فرهاد دژپسند را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمد شریعتمداری را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رضا رحمانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و محمد اسلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد.

خبر در حال تکمیل است…



Source link