طرح جدیدی برای نظام بودجه ریزی تنظیم شده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
طرح جدیدی برای نظام بودجه ریزی تنظیم شده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت «روز مجلس» در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی اظهار داشت: در ابتدای مجلس دهم این موضوع مشخص بود که ایران با چالش هایی مواجه است بنابراین نظر دوستان مجلس این بود که این چالش ها را حل کنیم و […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت «روز مجلس» در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی اظهار داشت: در ابتدای مجلس دهم این موضوع مشخص بود که ایران با چالش هایی مواجه است بنابراین نظر دوستان مجلس این بود که این چالش ها را حل کنیم و کمتر قانونگذاری کنیم.

دولت «پهن پیکر» یکی از چالش هاست

وی افزود: وجود یک دولت پهن پیکر یکی از چالش هاست که هزینه های زیادی برای کشور دارد و منابع را در خود هضم می کند، بنابراین دولت باید کوچک می‌شد.  

رئیس مجلس تاکیدکرد: نظام بودجه ریزی ما خیلی قدیمی است و باید براساس عملکرد باشد. یک کار مستمری دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها در این زمینه طرحی را تنظیم کردند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است.

دولت حرکت مطلوبی را برای واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام انجام نداده است

لاریجانی وضعیت نقدینگی را از معضلات کشور دانست و گفت:مجلس این اختیار را به دولت داد که برای جذب نقدینگی طرح های عمرانی نیمه تمام را واگذار کند که متاسفانه تاکنون حرکت مطلوبی انجام نشده است. اخیرا در شورای هماهنگی باز روی این تاکید کردیم اما یک لختی وجود دارد. اگر این کار انجام شود آبادانی در کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: وضعیت بانک ها یکی دیگر از چالش هاست که مرکز پژوهش ها هشدار آن را داده بود. امروز نرخ سود بانکی برای مخل تولید کشور است. در مساله کاسپین چند میلیون نفر درگیر شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مساله آب را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و گفت: تمام قوا باید برای حل این مساله کمک کنند، چراکه رفع این چالش نیاز به سرمایه‌های خاص دارد.

۱۲۸ قانون در این دوره تصویب کردیم

رئیس مجلس با بیان اینکه ما ۱۲۸ قانون در این دوره تصویب کردیم، اظهار داشت: قانون اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم بود که به تصویب رسید و در این راستا اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از رهبر انقلاب گرفتیم. یکی دیگر از قوانین مهم، تصویب قانون نظام آموزش فنی و حرفه‌ای بود. قانون کاهش حکم اعدام، لایحه هوای پاک، لایحه خاک و همچنین اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز از جمله قوانین مهمی هستند که در این دوره به تصویب رسیده است.

۲۸ جلسه برای حل چالش‌های کشور داشتیم

لاریجانی با تاکید بر اینکه  ما ۲۸ جلسه برای حل چالش‌های کشور داشتیم، گفت: موضوع فضای مجازی، بحران آب، وضعیت سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز، ریزگردها، صندوق های بازنشستگی، وضعیت مناطق زلزله زده، بازار ارز از جمله مسائلی بود که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تغییر قانون اساسی برای تشکیل مجلس دوم در کشور، اظهار کرد: ما امروز مسائل و چالش‌های مهمتری از جمله مقابله با تحریم‌ها داریم. به نظر من امروز زمان مناسبی برای طرح تغییر در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم نیست و از طرفی هم بن بستی در قانون اساسی وجود ندارد.

ادامه دارد…

[ad_2]

Source link