طرح جدیدی برای نظام بودجه ریزی تنظیم شده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
طرح جدیدی برای نظام بودجه ریزی تنظیم شده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت «روز مجلس» در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به اینکه این ایام مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مدرس است، اظهارداشت: آیت‌الله مدرس انسان نادری در تاریخ ایران بود و فردی اسلام شناس و دردمند نسبت به منافع ملی کشور […]



به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت «روز مجلس» در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به اینکه این ایام مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مدرس است، اظهارداشت: آیت‌الله مدرس انسان نادری در تاریخ ایران بود و فردی اسلام شناس و دردمند نسبت به منافع ملی کشور و آینده نگر برای توسعه کشور بود؛ در شرایط سختی که بسیاری از دولت ها در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش آیت الله مدرس در آن برهه بی بدیل بود و به همین دلیل در تاریخ ایران ماندگار شد و جا داشت که این روز به عنوان روز مجلس انتخاب شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس دهم تصریح کرد: در همان ابتدای کار مجلس اخیر، واضح بود که ایران با چالش های مزمنی مواجه است و به همین دلیل نمایندگان مجلس نظرشان این بود که وقتمان را بیشتر صرف حل این مشکلات کنیم و کمتر قانونگذاری شود.

لاریجانی با اشاره به عمده‌ترین چالش هایی که کشور در این برهه داشته است، تصریح کرد: وجود دولت پهن پیکر یکی از مشکلات بزرگ است که هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گسترده دولت، منابع کشور را در خود هضم می‌کند. بر این اساس یک گام بزرگ در برنامه ششم برداشته شد به این شکل که ۱۵ درصد دولت کوچک شود که این رویه دنبال می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر نظام بودجه ریزی ما بسیار قدیمی است و حتماً باید بر اساس عملکرد باشد که دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس اقدامات مستمری برای نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه از معضلات دیگر کشور، وضعیت نقدینگی بود، گفت: مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه ورود کرد و مجلس هم این اختیار را به دولت داد که برای مدیریت این نقدینگی، طرح های عمرانی نیمه تمام را واگذار کند که متاسفانه با گذشت سه سال هنوز حرکت مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است و اخیراً هم در شورای هماهنگی سه قوه بر ضرورت اجرای این مسئله تاکید شد.

لاریجانی با بیان اینکه از چالش های دیگر کشور وضعیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بود، متذکر شد: از سال ۹۴ مرکز پژوهش های مجلس هشدارهایی را در این زمینه داد اما جنس حل مشکلات بانکی صرفاً از راه تقنین قابل حل نیست و لازم است که دولت هم منابعی را در این زمینه هزینه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین نرخ سود بانکی به حدی بالا است که وضعیت تولید کشور را با مشکلاتی مواجه کرده که البته بانک مرکزی به دنبال حل این مشکل است.

وی با اشاره به حل مشکلات ایجاد شده از سوی موسسات مالی و اعتباری ورشکسته چون کاسپین، گفت: در این زمینه دیدید که چه مشکلاتی به وجود آمد و چند میلیون نفر را درگیر کرد. ساختار خاصی در هر سه قوه برای حل این موضوع ایجاد و تا حدودی این مشکلات برطرف شد.

لاریجانی بیان کرد: از دیگر اقداماتی که در این مدت انجام گرفت، آن بود که به دولت اختیار دادیم از یک سری منابع مشخص شده بدهی‌های صندوق های بازنشستگی را پرداخت کند اما متاسفانه در این زمینه هم هنوز اقدامات خوبی انجام نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس مجلس شورای اسلامی وقت زیادی را صرف ابرچالش های کشور کرد و از سوی دیگر گاهی هم لازم به قانونگذاری و ساماندهی امور از سوی سه قوه داشتیم که اقداماتی را هم در این باره انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در این مجلس در حدود ۱۲۸ قانون تصویب کردیم، گفت: همچنین برخی از قوانین هم اصلاح شده است و از جمله قوانین مهمی که در این دوره به تصویب رسید قانون اشتغال پایدار برای روستائیان بود که بر اساس آن تسهیلاتی با سود پائین برای کسانی که در روستاها سرمایه گذاری می کنند، تخصیص داده می شود تا جوانان در روستاها مجبور به مهاجرت نشوند.

لاریجانی با اشاره به دیگر قوانین مهمی که در مجلس دهم به تصویب رسید، اظهارداشت: قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان، قوانین بودجه سالانه، قانونثبت اختراعات صنعتی، لایحه هوای پاک و لایحه خاک و همچنین قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، که سروصدای زیادی کرد، از دیگر قوانین مهمی است که به تصویب مجلس رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین قانون صندوق مکانیزه فروش، قانون ارزش افزوده و چند قانون مهم دیگر در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به اتمام رسیده‌اند و به زودی در دستور کار مجلس قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: همچنین بررسی قانون تجارت در کمیسیون تخصصی خود به اتمام رسیده است اما ۱۲۰۰ ماده دارد و بررسی آن در مجلس ساده نیست و اگر شورای نگهبان قبول می کرد که این قانون اصل ۸۵ شود و در کمیسیون بررسی گردد، بهتر بود.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس حدود ۲۸ جلسه برای حل چالش های بزرگ کشور برگزار کرد، گفت: برخی از مسائل کشور نیاز به قانونگذاری ندارد بلکه نیاز به فهم مشترک دارد و بر این اساس ما جلساتی را برای حل بحران آب، بررسی مشکلات فضای مجازی، وضعیت سرمایه گذاری و مشکلات آن، آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار، موضوع ریزگردها، صندوق های بازنشستگی، وضعیت ارز و همچنین شرایط مناطق زلزله زده برگزار کردیم و ساعت‌ها برای آن وقت گذاشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همچنین در مورد میزان تحقق هدفمندی یارانه ها گزارش هایی به مجلس ارائه شد، گفت: دیوان محاسبات هم در این دوره ۲۷۰۰ پرونده تشکیل داد که محکمه به ۱۱۰۰ پرونده رای داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد مجلس گفت: مجلس نمی‌تواند برای حل مشکلات کشور طرح هایی ارائه دهد که بار مالی داشته باشد، چون شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ می‌گیرد، لذا باید وفاقی بین دولت و مجلس ایجاد شود. حل مشکل ریزگردها و آب نیازمند سرمایه گذاری است.

وی با تأکید بر اینکه ثقل کار مجلس حل مشکلات مردم است، گفت: چالش‌های مزمنی وجود دارد و فشارهای بین المللی مشکلات زیادی ایجاد کرده است، حل این مشکلات وقت زیادی می‌گیرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی قوا تصمیماتی در ۱۲ بند برای ایجاد ثبات نسبی در بازار گرفت. خودروسازان و قطعه سازان نیز مشکلات عدیده‌ای داشتند و این احتمال وجود داشت که ده‌ها هزار نفر بیکار شوند؛ مجلس وقت زیادی برای حل این مشکلات گذاشت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان را بررسی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب نظارت بر سیاست های کلی را نیز به مجمع تشخیص واگذار کردند. بر این اساس، در زمان بررسی قانون برنامه ششم، مجمع تشخیص نسبت به نکاتی ایراد گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره، هیات نظارت در مجمع تشخیص تشکیل شد تا بر اجرای سیاست های کلی نظام نظارت کند اما در روش اجرایی این موضوع ایهام وجود دارد، مثل قانونگذاری است، برخی می گویند مثل مجلس سناست، این هیات نقش قانونگذاری ندارد.

لاریجانی تأکید کرد: در روش هم هیات نظارت اگر نظراتی دارد باید به کمیسیون ها بدهد. کمیسیون‌ها اگر مصلحت دیدند اجرا می‌کنند، در نهایت مجلس تصمیم می‌گیرد و نظرات خود را به شورای نگهبان می‌دهد، شورای نگهبان باید این موضوع را با مجمع تشخیص حل کند.

رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم، در هر صورت اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به مجمع می‌رود اما این نوع نظارت جنبه قانونگذاری ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص لزوم بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم گفت: در شرایط فعلی بررسی چنین موضوعی مناسب نیست، چالش عمده کشور ما تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بن بستی در قانون اساسی وجود ندارد، گفت: می توان با تدبیر رهبری مسائل را حل کرد، مثل تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا؛ ما باید از این مرحله عبور کنیم.

رئیس مجلس گفت: بررسی چنین پیشنهادی سه قوه را درگیر می کند و وقت مناسبی برای این کار نیست.

لاریجانی در خصوص کاهش ارزش پول ملی و لزوم افزایش قدرت خرید مردم، گفت: افزایش حقوقی که در نظر گرفته شده کافی نیست اما وضع کشور اینگونه است، باید به صورت پلکانی افزایش حقوق انجام شود.

رئیس مجلس ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها نظراتی در مورد مسائل مربوط به نرخ سوخت دارد که هنوز با دولت به تفاهم نرسیده است.

وی تأکید کرد: نظر ما این است که بسته‌های حمایتی برای مردم در نظر گرفته شود و توافق شده است که در شرایط فعلی کمک‌هایی به مردم شود.

لاریجانی اظهارداشت: این بسته‌های حمایتی در قالب کارت‌های بانکی به مردم ارائه می‌شود تا مردم کالاهای اساسی را خریداری کنند.

ادامه دارد…



Source link