طی مراحل قانونی دعاوی ایران در لاهه با وجود خروج آمریکا از پیمان مودت :: خبرگزاری خانه ملت
طی مراحل قانونی دعاوی ایران در لاهه با وجود خروج آمریکا از پیمان مودت :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] الهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر دریافت یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت، گفت: کشورها با توجه به معاهداتی که با یکدیگر دارند می‌توانند مراحل خروج از معاهده را نیز طبق روش‌های قانونی طی کنند، در پیمان مودت فرایند خروج از […]

[ad_1]

الهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر دریافت یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت، گفت: کشورها با توجه به معاهداتی که با یکدیگر دارند می‌توانند مراحل خروج از معاهده را نیز طبق روش‌های قانونی طی کنند، در پیمان مودت فرایند خروج از عهدنامه نیز تعبیه و به نظر یک سال زمان می‌برد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با خروج آمریکا از پیمان مودت 1955 طبق قوانین معاهدات بین‌المللی، این پیمان به خودی خود منحل می‌شود اما دعاوی که بر اساس این پیمان در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده، بدون مشکل مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

                     بیشتر بخوانید:

 

وی افزود: به موجب یکی از دعاوی ایران دستور موقت در خصوص تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام صادر شد رسیدگی در مورد توقیف 2 میلیارد دلار بانک مرکزی باقی خواهند ماند زیرا در شرایط کنونی پیمان برقرار است و این دعاوی پیش از خروج آمریکا مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: احکامی که در دیوان بین‌المللی دادگستری چون قرار موقت صادر می‌شود، از طریق شورای امنیت برای اجرا باید پیگیر شود لذا اثرات خود را به جا خواهد گذاشت.

ملکشاهی در توضیح شکایت آتی ایران در مورد هر مسئله‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بدون وجود پیمان مودت 1955 آمریکا و ایران، گفت: با خروج قانونی آمریکا از پیمان مذکور امکان رسیدگی شکایت ایران به استناد پیمان مودت 1955 وجود ندارد،  لذا با توجه به نوع دعوا در دیوان به اسنادی استناد می‌شود بنابراین عدم وجود پیمان مودت به معنای عدم پیگیری دعاوی حقوقی بین ایران و آمریکا نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ماهیت دعوا باید به نحوی باشد که مغایر محتویات پیمان باشد، بنابراین با توجه به نوع دعوا و شکایت به اسنادی استناد خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داده است که آمریکا طی یادداشتی به صورت کتبی خروج از پیمان نامه مودت را اعلام کرده است اما امری زمان بر است و حداقل به یک سال فرصت نیاز دارد./

پایان پیام

[ad_2]

Source link