ظرفیت‌های گردشگری سلامت؛بیماران خارجی که حال اقتصاد راخوب می‌کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
ظرفیت‌های گردشگری سلامت؛بیماران خارجی که حال اقتصاد راخوب می‌کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پیشرفت‌های علمی که پزشکان شیراز در طول سال‌های اخیر کسب کردند باعث شده این شهر به قطب پزشکی تبدیل شود و شیراز همواره محل رجوع بیمارانی از سراسر کشور به‌ویژه جنوب کشور باشد. اما امروز این مرکزیت به سایر کشورها نیز تسری یافته و حالا بیماران خارجی نیز برای طی کردن […]


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پیشرفت‌های علمی که پزشکان شیراز در طول سال‌های اخیر کسب کردند باعث شده این شهر به قطب پزشکی تبدیل شود و شیراز همواره محل رجوع بیمارانی از سراسر کشور به‌ویژه جنوب کشور باشد.

اما امروز این مرکزیت به سایر کشورها نیز تسری یافته و حالا بیماران خارجی نیز برای طی کردن مراحل درمانی خود به شیراز می‌آیند. بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی اروپا امروز از خدمات پزشکی متخصصان  شیرازی بهره می‌برند تا نام شیراز در عرصه پزشکی و سلامت بیش‌ازپیش بدرخشد.

۲۰۷۰ گردشگر سلامت وارد فارس شده‌اند​

این در حالی است که گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از ابعاد حوزه گردشگری این روزها می‌تواند کمک‌حال مؤثری برای اقتصاد فارس و کشور بوده و باوجود  مشکلات اقتصادی، ارزآوری مناسبی را به همراه داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با برنامه‌های این دانشگاه برای جذب گردشگر سلامت به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود دو هزار و ۷۰ نفر گردشگر سلامت وارد استان فارس شده‌اند.

عبدالخالق کشاورزی بیان کرد: این گردشگران بیشتر برای جراحی چشم، جراحی پلاستیک و همچنین جراحی‌های تخصصی بیمارستان پیوند و… به استان فارس آمده‌اند.

بیشتر گردشگران سلامت از کشورهای عمان، عراق و قطر بوده‌اند البته از برخی از کشورهای اروپایی ازجمله انگلستان و سوئد نیز بیمارانی داشته‌ایم وی در پاسخ به اینکه بیشتر این بیماران از چه کشورهایی بوده‌اند، ادامه داد: بیشتر گردشگران سلامت از کشورهای عمان، عراق و قطر بوده‌اند البته از برخی از کشورهای اروپایی ازجمله انگلستان و سوئد نیز بیمارانی داشته‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه آمار گردشگران سلامت از اروپا در حال افزایش است، افزود: برای اغلب بیمارستان‌های خصوصی شیراز  مجوز ملی جذب توریست سلامت صادرشده که این امر در افزایش تعداد بیماران خارجی تأثیر بسزایی داشته است.

دکتر کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود از انعقاد قراردادی بین عمان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای راه‌اندازی یک کلینیک خبر داد و تأکید کرد: بر این اساس مقررشده که ۵۰ درصد اعتبار توسط سرمایه‌گذار و مابقی توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأمین شود که این امر در افزایش گردشگران حوزه سلامت نیز تأثیرگذار است.

وی گفت: در این راستا مقررشده که پزشکان متخصص از شیراز اعزام‌شده و بیماران را ویزیت کنند اما جراحی بیماران در بیمارستان دولتی و تخصصی شیراز انجام شود.

برنامه‌ برای اعزام بیماران از تاجیکستان و عراق

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علاوه بر این برنامه‌هایی برای اعزام بیماران از تاجیکستان و عراق نیز به‌صورت ویژه در دستور کار است البته باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که درمان در شیراز به‌صرفه باشد.

کشاورزی از فعالیت دایره گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و تأکید کرد: باید جاذبه‌های خوبی برای جذب گردشگر در حوزه سلامت وجود داشته باشد که در این راستا برنامه‌هایی در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه این استان دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری است به خبرنگار مهر گفت: در حوزه علمی و پزشکی ظرفیت‌های ویژه‌ای در استان فارس وجود دارد که بر این اساس همیشه بر روی گردشگری سلامت تأکید ویژه‌ای می‌شود.

مصیب امیری با بیان اینکه از ابتدای امسال بر روی گردشگری سلامت تمرکز زیادی شده است، افزود: بر این اساس در نمایشگاه گردشگری که قرار است آذرماه برگزار شود یکی از موضوعات و محورهای اساسی نمایشگاه گردشگری سلامت است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر گردشگر  فقط از کشور عمان به استان فارس آمده‌اند، بیان کرد: برای جذب گردشگر در این حوزه باید زیرساخت‌ها و امکانات ازجمله ایرلاین، هتل‌ها و… فراهم باشد که البته استان فارس در این رابطه زیرساخت‌های خوبی هم دارد.

زمانی که یک گردشگر برای درمان به ایران و استان فارس می‌آید قطعاً ارز زیادی را با خود می‌آوردمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه ارزآوری گردشگران سلامت زیاد است، گفت: زمانی که یک گردشگر برای درمان به ایران و استان فارس می‌آید قطعاً ارز زیادی را با خود می‌آورد زیرا علاوه بر هزینه‌های درمان، هزینه هتل، رفت‌وآمد و… هم دارد.

وی با بیان اینکه باید هزینه‌های درمان و … برای گردشگر هم مقرون‌به‌صرفه باشد، افزود: ارز خارجی به اقتصاد کشور و استان فارس کمک می‌کند ازاین‌رو ضروری است بر روی جذب گردشگر سلامت تمرکز و زیرساخت‌ها را برای حضور وی فراهم کرد.

امیری گفت: به‌عنوان نمونه مشهد بیشتر گردشگر مذهبی دارد اما استان فارس با توجه به وضعیت تاریخی و گردشگری که دارد علاوه بر گردشگر مذهبی، در این دو حوزه هم گردشگر دارد به‌گونه‌ای که پنج میلیون گردشگر خارجی و داخلی به فارس آمده‌اند ازاین‌رو با توجه به وضعیت پزشکی استان باید شرایطی فراهم شود تا در جذب گردشگر سلامت هم بتوانیم به توفیقاتی دست‌یابیم.

گردشگری سلامت اشتغال را هم رونق می‌دهد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: به‌طور حتم اگر در حوزه گردشگری سلامت موفق به جذب گردشگر شویم علاوه بر ارزآوری می‌توان در حوزه اشتغال هم به موفقیت دست‌یافت.

وی با تأکید بر اینکه برای جذب گردشگر سلامت هدف‌گذاری شده، ادامه داد: باید سازوکارهای جذب گردشگر سلامت را در نظر گرفت تا بتوانیم در این حوزه نیز در جذب گردشگر موفق عمل کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: موضوع گردشگری سلامت حوزه بسیار خوبی است و می‌تواند برای استان فارس و کشور مفید واقع شود.

مسعود رضایی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت می‌توان کار کرد، افزود: این مسئله یک موضوع اساسی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود زیرا در  کشور و به‌ویژه شیراز به‌عنوان قطب پزشکی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: استان فارس از گذشته همواره شاهد حضور گردشگران سلامت از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده اما باید بر روی این موضوع تمرکز کرد تا بتوان گردشگران زیادی را در حوزه سلامت جذب کرد.

لزوم تأمین زیرساخت‌ها

این نماینده مردم شیراز در  مجلس شورای اسلامی یکی ضرورت‌ها برای جذب گردشگر سلامت را فراهم کردن زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: گردشگری که برای درمان به استان و شیراز می‌آید باید زیرساخت‌های حضورش تأمین باشد و بتواند از امکانات رفاهی خوبی استفاده کند.

رضایی بیان کرد: متأسفانه در استان فارس در حوزه حمل‌ونقل و … موفق نبوده‌ایم ازاین‌رو باید در این حوزه‌ها هم برای جذب گردشگر سلامت برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در اقتصاد نیز تأثیر زیادی دارد، ادامه داد:  در این راستا باید با برنامه‌ریزی دقیق وارد شد تا بتوان امنیت گردشگر را در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری و اقتصادی فراهم کرد.

رضایی گفت: باید شرایط ورود بخش خصوصی را به این بخش تسهیل کرد و توسعه گردشگری سلامت در شیراز با انسجام میان بخش خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی انجام شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت گردشگری سلامت در شیراز مغفول مانده است، افزود: گردشگری سلامت و بخش درمان یکی از توانمندی‌های استان فارس و شهر شیراز است که باید موردتوجه قرار گیرد.

راه‌اندازی شهر سلامت در شیراز

نماینده دیگر مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های استان فارس و شیراز علاوه بر حوزه فرهنگی، تاریخی و مذهبی فرصت‌های پزشکی و سلامت است به خبرنگار مهر گفت: این استان در حوزه‌های متخلف از جمله درمانی و پزشکی دارای پتانسیل‌های زیادی است که با توجه به شرایط موجود باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

علی‌اکبری پیرامون راه‌اندازی شهر سلامت در شیراز بیان کرد: قرار است شهر سلامت در قسمت غربی شهر شیراز راه‌اندازی شود که در این راستا تملک زمین صورت گرفته و فقط کمی مشکلات محلی وجود دارد که به‌زودی رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: به‌طور حتم با راه‌اندازی شهر سلامت در شیراز می‌توان از فرصت‌های درمانی بیشتر از وضع موجود استفاده کرد و به جذب گردشگر در حوزه سلامت هم کمک خواهد شد.

فرصت‌های پزشکی زیادی هم در حوزه درمان و هم مراکز درمانی تخصصی در شهر شیراز وجود دارد که باید از تمامی این فرصت‌ها استفاده کردنماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: فرصت‌های پزشکی زیادی هم در حوزه درمان و هم مراکز درمانی تخصصی در شهر شیراز وجود دارد که باید از تمامی این فرصت‌ها استفاده کرد.

اکبری به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: زمانی که کشورها در تحریم هستند بهترین روش برای پویایی اقتصاد جذب گردشگر در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی و سلامت است زیرا این امر باعث پویایی اقتصاد خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های کسب درآمد و ایجاد شغل جذب گردشگر است ازاین‌رو باید این موضوع به‌عنوان یک مسئله اساسی موردتوجه قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه باید در حوزه گردشگری سلامت درمان ارزان‌تر باشد، گفت: مردم کشورهای دیگر در حوزه درمان همیشه به دنبال بهترین پزشکان و درمان هستند ازاین‌رو باید با شناساندن شهر شیراز به مردم کشورهای مختلف و پتانسیل‌های درمانی این استان برای جذب گردشگر سلامت اقدام کرد.

اکبری تأکید کرد: گردشگر سلامت در ایجاد فضای بهتر کسب‌وکار مؤثر است.

وی گفت: گردشگری سلامت آثار قابل‌توجهی بر اقتصاد شهر و توسعه آن دارد بااین‌وجود درصورتی‌که از این قابلیت‌های بالقوه استفاده نشود، نمی‌توان از مزایای حاصل از این صنعت بهره‌مند شد.



Source link