«عربستان»؛ کلید مشروعیت‌بخش اسرائیل در جهان عرب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
«عربستان»؛ کلید مشروعیت‌بخش اسرائیل در جهان عرب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزارش مهر، گروه بین الملل– سیده مهدیه قرشی: یکی از مهمترین دغدغه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، مشروعیت‌یابی در میان کشورهای غرب آسیا است. لذا این رژیم نزدیک شدن به برخی از کشورهای منطقه را جهت دستیابی به این مهم در دستور کار خود قرار داده و فارغ از رویکردهای تاریخی و مناقشات عمیق با برخی […]



خبرگزارش مهر، گروه بین الملل– سیده مهدیه قرشی: یکی از مهمترین دغدغه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، مشروعیت‌یابی در میان کشورهای غرب آسیا است.

لذا این رژیم نزدیک شدن به برخی از کشورهای منطقه را جهت دستیابی به این مهم در دستور کار خود قرار داده و فارغ از رویکردهای تاریخی و مناقشات عمیق با برخی از این کشورها از جمله عربستان و با تاکید بر نگاه صرفا سودآورانه، ترجیح می‌دهد با کارت آنها وارد بازی در زمین منطقه شود.

در این میان به نظر می‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان بهترین گزینه و کلید مشروعیت‌بخش به اسرائیل در جهان عرب باشد. اگرچه در هفته‌های اخیر نتانیاهو با سفر به عمان، سرفصل جدیدی را در زمینه رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس گشود، اما تداوم این روند به رانت ولیعهد عربستان با سایر کشورهای عرب منطقه نیازمند است.

این در حالی است که بن سلمان برای باقی ماندن در قدرت به سه عنصر نزدیکی به اسرائیل، گشاده دستی مالی نسبت به امریکا و شخص ترامپ به منظور برخورداری از حمایت‌های بین‌المللی و انجام اصلاحات اجتماعی داخلی در عربستان متکی است.

در همین راستا گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» درخصوص تحرکات پنهانی عربستان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و سفرهای پی در پی مشاور نزدیک به ولیعهد این کشور به تل‌آویو از  برداشته شدن سقف شیشه‌ای میان عربستان و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.

رویدادی که علاوه بر محمد بن سلمان، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به طور جدی پیگیر آن بوده و درصدد علنی کردن رابطه این رژیم با عربستان، پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۱۹ اسرائیل است. زیرا دستیابی به این مهم، بزرگترین دستاورد استراتژیک رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و بر پیروزی حزب لیکود نیز تاثیر خواهد داشت و حتی سرنوشت «معامله قرن» و خروج آن از حالت تعویق را به منظور اجرا رقم خواهد زد.

البته نباید از نظر دور داشت که برخی وقایع در شرایط کنونی این موضوع را با اما و اگرهایی مواجه کرده است. محکومیت محمد بن سلمان به عنوان مسئول اصلی ترور جمال خاشقجی توسط مجلس سنای آمریکا، رای این مجلس به توقف حمایت آمریکا از جنگ در یمن، حمله فلسطینیان به نظامیان اسرائیلی و شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی، هراس اسرائیل از کشف تونل‌هایی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و توافق یمنی‌ها در سوئد برای پایان دادن به جنگ در یمن، موضوعاتی هستند که موقعیت بازیگران اصلی طرح «معامله قرن» یعنی رژیم صهیونیستی و امریکا را به عنوان حامی اصلی آن دچار کابوس تزلزل قدرت در غرب آسیا و از دست دادن منافع و امنیت می‌کند.

لذا حفظ قدرت ولیعهد عربستان با توجه به سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ بر شخص محمد بن سلمان در سال‌های تکیه زدن وی بر مسند ولایتعهدی، سهل‌ الوصول‌ترین انتخاب جهت بر هم زدن این کابوس خواهد بود.  

در واقع رژیم صهیونیستی با استفاده از نفوذ عربستان در جهان عرب در جهت تقویت امنیت منطقه‌ای خود گام بر می‌دارد. امنیتی که به سبب حضور فعال ایران در کشورهای محیط بر سرزمین‌های اشغالی به زعم این رژیم همواره زنگ هشدار را برایش به صدا در می‌آورد. بر همین اساس، همپیمانی با عربستان به مثابه کشوری موازنه‌گر که سیاست مهار و کنترل قدرت منطقه‌ای ایران را دنبال می‌کند، ضروری‌ترین گزینه برای بقای این رژیم محسوب می‌شود.

در این میان با اینکه مجلس سنای امریکا، عربستان را درخصوص مساله جنگ در یمن و نیز قتل روزنامه‌نگار واشنگتن پست، مسئول دانست و وزارت خارجه عربستان هم، در واکنشی دیرهنگام به دو قطعنامه سنای آمریکا در این موارد، واکنش نشان داد و اتهامات طرح شده را صرفا ادعاهایی بی‌اساس و عاری از صحت دانست.

اما به نظر می‌رسد هیچیک از اتهامات وارده از سوی مجلس سنا تاکنون موجب عقب‌نشینی ترامپ درباره حمایت از شخص محمد بن سلمان نشده است، این در حالی است که به گفته «جرد کوشنر»، مشاور و داماد ترامپ که روابط نزدیکی با ولیعهد عربستان دارد، تمرکز بر «معامله قرن» در صدر برنامه‌های دولت امریکاست.

بنابراین، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که با وجود تصمیمات سنا در مورد عربستان و فشار جمهوری‌خواهان بر دونالد ترامپ، وی تا بدانجا بر حمایت از محمد بن سلمان تاکید خواهد کرد که فایده این حمایت در شرایط فعلی با وجود افول وجهه بین‌المللی عربستان، نسبت به هزینه‌های آن، بیشتر باشد و بتواند با وجود ولیعهد جوان، «معامله قرن» را به اجرا درآورد.

در غیر این صورت، ترامپ برای کاستن از فشار تحمیلی سنا و جمهوریخواهان و نیز ممانعت از بی‌اعتبار کردن خود توسط سیاستگذاران امریکایی، مبادرت به گشودن پرونده شاهزاده احمد بن عبدالعزیز به عنوان سوپاپ اطمینان برای حفظ حکومت عربستان خواهد کرد و در کنار بهبود اعتبار خدشه‌دار شده عربستان، با مهره‌ای دیگر، اهداف خود را دنبال می‌کند.

به هر روی، این اقدام امریکا هم، تضمین بقای رژیم صهیونیستی را نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین، عربستان برای رژیم صهیونیستی با وجود بن سلمان یا بدون وی، کلید مشروعیت‌بخش این رژیم در کشورهای عرب منطقه خواهد بود.



Source link