عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟
عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

[ad_1] یکی از راه‌های خلاصی موهای زائد بدن و صورت لیزر آن است. این روش تنها روش دائمی حذف موهای زائد بوده که کم‌وبیش دارای عوارضی نیز می‌باشد. اگر می‌خواهید موهای زائد بدن خود را لیزر کنید و از عوارض آن اطلاع ندارید کافیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. چند نکته درباره لیزر […]

[ad_1]

یکی از راه‌های خلاصی موهای زائد بدن و صورت لیزر آن است. این روش تنها روش دائمی حذف موهای زائد بوده که کم‌وبیش دارای عوارضی نیز می‌باشد.

اگر می‌خواهید موهای زائد بدن خود را لیزر کنید و از عوارض آن اطلاع ندارید کافیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

چند نکته درباره لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد توسط دستگاه‌های نوری انجام می‌شود که معمولا عوارضی را همراه دارد.

عوارض لیزر در افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیش‌تر مشاهده می‌شود.

لیزر موهای زائد همواره عوارضی چون التهاب، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست را به همراه دارد.

عملکرد لیزر به چه‌صورت می‌باشد؟

طول موج و انرژی یکسانی که تمامی پرتوهای لیزر دارند در دستگاه‌های لیزر تولید می‌شوند.

طول موج‌های این پرتوهای تولیدی توسط رنگدانه‌ای به نام ملانین به خوبی جذب می‌شود و ملانین همان رنگدانه‌ای است که باعث رنگ موها و پوست ما می‌شود.

ملانین بیشتر در موها وجود داشته و به طور ویژه در پیاز و ساقه‌ی موی ما متمرکز شده است.

پرتوهای لیزری بیشتر از پوست توسط پیاز و ساقه‌مو جذب می‌شود؛ این دستگاه به صورتی ساخته شده که پیش از گرم شدن پوست به پیاز و ساقه‌ی مو آسیب وارد کند.

دلیل عوارض لیزر چیست؟

برای اینکه پرتوهای لیزر به پیاز مو برسد، ابتدا باید از  لایه‌های سطحی پوست که اپی‌درم یا روپوست نام دارد عبور کند. پیاز مو در لایه‌ی دِرم قرار گرفته و این لایه در زیر اپی درم قرار دارد.

اپی درم حاوی ملانین است به‌همین جهت پرتوی لیزر در راه خود تا رسیدن به پیاز مو، کمی هم جذب اپی‌درم می‌شود و این امر سبب سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و موارد دیگری می‌شود‌.

میزان عوارض به چه عواملی بستگی دارد ؟

میزان عوارض لیزر به ویژگی‌های دستگاه و همچنین رنگ پوست بستگی دارد به همین دلیل است که افرادی که پوست تیره‌تر دارند عموما بیش‌تر دچار آسیب می‌گردند و این به دلیل وجود ملانین بیش‌تر در بدن آن‌هاست.

تیرگی پوست می‌تواند به دلیل برنزه کردن و افزایش سن باشد یا فرد به طور ژنتیکی و طبیعی پوست تیره‌ای داشته باشد به همین دلیل عموم متخصصان بر این باورند که از آفتاب گرفتن و سولاریم قبل از انجام لیزر باید خودداری کرد.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش عوارض لیزر می‌گردد از جمله:

. طول موج لیزر

. مدت زمان تابش

. اندازه‌ی نقطه‌ی تابش

. استفاده‌ی نامناسب از تکنیک‌های خنک‌سازی پوست

طول موج لیزر و مدت زمان تابش آن چگونه بر عوارض لیزر تاثیرگذار است؟

هرچه طول موج دستگاه لیزر کمتر باشد و مدت زمان تابش طولانی‌تر، احتمال وقوع عوارض جانبی بیش‌تر می‌شود و هرچه طول موج دستگاه لیزر بیشتر و مدت زمان تابش کوتاه‌تر باشد، احتمال وقوع عوارض جانبی کمتر می‌شود.

آیا لیزر‌ موهای زائد دردناک است؟

ممکن است به مدت ۳ روز پوست ناحیه‌ی تحت درمان پس از انجام لیزر کمی متورم و قرمز گردد و دردی مشابه با آفتاب سوختگی را به فرد منتقل کند اما عموما لیزر موهای زائد دردناک نخواهد بود.

لیزر موهای زائد چه عوارض طبیعی را شامل می‌شود؟

. درد اندک

. التهاب و قرمزی پوست

. پوسته پوسته شدن

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

درد، قرمزی و التهاب

لیزر موهای زائد پیاز مو و فولیکول‌های مو را مستقیما مورد هدف قرار می‌دهد و همانطور که می‌دانید آسیب زدن به هر بافتی از بدن سبب بروز واکنش بدن می‌شود.

به همین دلیل لیزر کردن گاها سبب درد، قرمزی و التهاب پوست می‌گردد.

این قرمزی و التهاب قابل پیشگیری نبوده و جزو عوارض طبیعی لیزر مو می باشد همچنین این موارد موقتی بوده و خیلی زود ناپدید می‌شود.

پوسته پوسته شدن

معمولا پس از لیزر موهای زائد تعداد کمی از متقاضیان دچار این عارضه می‌گردند که اگر مراقبت‌های لازمه انجام شود این مورد نیز آسیب جدی وارد نکرده و زیان بار نخواهد بود.

اما باید در نظر داشت این عارضه سبب خشک و آسیب پذیرتر شدن پوست می‌شود. به همین دلیل ممکن است منجر به ایجاد زخم و اسکارهای پوستی نیز گردد.

تغییر در رنگ پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد تغییر در رنگ پوست می‌باشد. در این حالت ممکن است پوست فرد روشن‌تر یا تیره‌تر از حالت اولیه شود.

جالب است بدانید افرادی که پوست روشنی دارند گاها بعد از لیزر پوستشان تیره تر می‌شود و افرادی که پوست تیره‌ای دارند پوستشان روشن‌تر می‌شود.

هایپوپیگمنتیشن و هایپرپیگمنتیشن

افزایش رنگدانه‌ها یا همان تیره‌تر شدن رنگ پوست را هایپرپیگمنتیشن می‌گویند و کاهش رنگدانه‌ها یا همان روشن‌تر شدن رنگ پوست را هایپوپیگمنتیشن می‌گویند.

هر دوی این موارد گاها پس از انجام لیزر به وجود می‌آید که معمولا موقتی است و نهایتا ۳۰ روزه از بین می‌رود.

۴ مورد از مهم‌ترین عوارض لیزر

. اسکار و زخم

. سوختگی و تاول

. خطر عفونت‌های پوستی

. آسیب به چشم

کلینیک ساعی و لیزر موهای زائد

اگر قصد انجام لیزر موهای زائد صورت و بدن خود را دارید می‌توانید با مراجعه به کلینیک ساعی لیست هزینه‌های لیزر موهای زائد را دریافت نموده و با متخصصین این مجموعه مشورت کنید.

نوشته عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟ اولین بار در ایران ناز. پدیدار شد.

[ad_2]