غربی‌ها خود را قیم سوریه ندانند
غربی‌ها خود را قیم سوریه ندانند

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه کشورمان گفت: سیاست‌هایی که دولت کنونی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند خطرات بسیاری را می‌تواند برای آینده سوریه و منطقه دربر داشته باشد.   محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: مهم‌ترین اجلاسی که بین گروه‌های مختلف سوری بود در سوچی برگزار شد […]



خبرگزاری مهر: وزیر خارجه کشورمان گفت: سیاست‌هایی که دولت کنونی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند خطرات بسیاری را می‌تواند برای آینده سوریه و منطقه دربر داشته باشد.

 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: مهم‌ترین اجلاسی که بین گروه‌های مختلف سوری بود در سوچی برگزار شد که حرکت مهمی بود.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته از طریق روند آستانه توانستیم درگیری‌ها در سوریه را کاهش دهیم، اما لازم بود که این روند و مذاکرات به یک روند سیاسی تبدیل شود تا با دقت و درایت این کار که با تلاش بسیار به دست آمده است را پیگیری کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: نشست فردای ریاست جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای پیگیری و کاهش درگیری‌ها در سوریه و ادامه روند آستانه است؛ البته تحولات دیگری نیز در این فاصله در سوریه رخ داده که از این تحولات می‌توان به کم شدن نقش تروریست‌ها اشاره کرد. در این مدت قسمت‌های مهمی از سوریه بویژه بخش‌های مهمی از پایتخت از تروریست‌ها پاکسازی شده و مهم این است که این کار با خسارت کم انسانی ادامه پیدا کند.

ظریف گفت: تحول منفی که بعد از اجلاس سوچی رخ داده است نحوه حضور آمریکا در منطقه است که این نحوه حضور موجب شده تا شکاف‌های قومیتی در منطقه گسترش پیدا کند و سیاست‌هایی که دولت کنونی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند خطرات بسیاری را می‌تواند برای آینده سوریه و منطقه دربر داشته باشد.

کشور‌های غربی نباید خود را قیم ملت سوریه بدانند

وی افزود: در این مدت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه افزایش پیدا کرده، اما شاهد بودیم که افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی با مقاومت مردم سوریه در هم شکسته شد. ما معتقدیم بهترین روش برای مقابله با شکاف‌های قومیتی و سیاست‌های اشتباه آمریکا در سوریه تقویت دولت مرکزی سوریه است. تحولات مختلفی در سوریه رخ داده است و لازم است که در این اجلاس سران سه کشور و کارشناسان ارشد سیاسی به آن بپردازند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که در این کنفرانس باید به آن پرداخته شود تاکید بر حاکمیت دولت مرکزی و تمامیت ارضی این کشور است. امیدواریم این نشست بتواند روندی که از سوچی آغاز شد و توفیقاتی بدست آورد را ادامه دهیم. البته ما از آغاز این نشست‌ها شاهد بودیم که رغبت چندانی از سوی دولت‌های غربی برای حمایت از این مذاکرات انجام نشده و کارشکنی‌هایی نیز در این خصوص داشته ایم، اما تنها حرکتی که توانسته در طول ۶ سال بحران سوریه موفق باشد همین روند آستانه و سوچی بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: مسئله‌ای که همه طرف‌ها باید به آن توجه داشته باشند این است که مشکل سوریه باید توسط ملت این کشور و از طریق گفتگو حل شود و دوم اینکه این روند سیاسی را مردم سوریه باید ایجاد کنند. وظیفه دولت‌های خارجی این است که رسیدن به این روند را تسهیل کنند نه اینکه برای مردم سوریه تصمیم بگیرند. کشور‌های غربی نباید خود را قیم ملت سوریه بدانند و بخواهند به جای آن‌ها تصمیم بگیرند.



Source link