فرصت سه ساله برای انطباق فرآورده‌های نفتی با استاندارد‌ها
فرصت سه ساله برای انطباق فرآورده‌های نفتی با استاندارد‌ها

[ad_1] خبرگزاری مهر: در دنیای امروز آلودگی‌های زیست‌محیطی به عنوان عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های سرطانی معرفی شده و براساس تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سرطان، بَنزِن ازجمله ترکیباتی است که در فهرست خطرناک‌ترین مواد سرطان‌زا قرار دارد. این در حالی است که براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر: در دنیای امروز آلودگی‌های زیست‌محیطی به عنوان عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های سرطانی معرفی شده و براساس تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سرطان، بَنزِن ازجمله ترکیباتی است که در فهرست خطرناک‌ترین مواد سرطان‌زا قرار دارد.

این در حالی است که براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون که بنزن و مواد آروماتیک هم در این گروه قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلانشهر‌ها هستند.

از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم، اصلاح سوخت توزیعی در کل کشور و توزیع سوخت استاندارد یورو چهار را در دستور کار خود قرار داده است.

بدون تردید بهبود کیفیت سوخت خودرو‌ها اعم از بنزین و گازوئیل در بهبود شرایط کیفی هوای کلانشهر‌ها و در نتیجه سلامت ساکنان این شهر‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین جلسه این کمیسیون که برای بررسی آخرین وضعیت فرآورده‌های نفتی در کشور صبح سه شنبه برگزار شده بود به گفتگو نشستیم و اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس گزارشاتی که به مجلس شورای اسلامی رسیده بود بنزین‌هایی که تحت عنوان یورو چهار در هشت کلانشهر کشور عرضه می‌شود از استاندار‌های لازم به ویژه نسبت به سولفور موجود در آن‌ها برخوردار نیست.

وی افزود: همین گزارشات باعث شد کمیسیون انرژی مجلس از مدیرعامل پخش و پالایش، محیط‌زیست، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ملی استاندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی ابعاد این موضوع دعوت کند.

عمده گزارش‌ها مثبت بود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که این جلسه روز سه شنبه هفته جاری (۲۱ فروردین) برگزار و گزارش وضعیت فرآورده‌های نفتی از سال ۹۳ به بعد به این کمیسیون ارائه شد، بیان کرد: آن‌چه کمیسیون تقاضا کرده بود بررسی وضعیت بنزین وارداتی و هم تولیدات داخل کشور بود که عمده گزارش‌های ارائه شده در این دو حوزه مثبت بود.

وی با بیان این‌که در گذشته ایراد‌ها و اشکال‌هایی وجود داشته و حالا رو به بهبودی است، گفت: مقدار سولفور موجود در گازوئیل به مراتب بیشتر بوده و در بعضی از شهر‌ها سه تا چهار هزار پی پی ام هم گزارش شده، اما در بعضی دیگر از شهر‌ها زیر ۵۰۰ پی پی ام بوده است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در بنزین، آلاینده‌های آن اعم از بَنزِن، آروماتیک و سولفور در معدل (میانگین) به یک طریق استاندارد‌های یورو چهار را تأمین می‌کند، اما تولیدات ستاره خلیج فارس از استاندارد‌های بالاتری برخوردار بوده و یورو پنج است.

وی با تأیید این‌که بعضی از بنزین‌های مصرفی در برخی از زمان‌ها مشکل داشتند، اضافه کرد: در بنزین وارداتی هم در بعضی از عناصر انحراف وجود داشت و حدود نیم درصد بود، اما بنزین‌هایی که از استاندارد‌ها خارج بود، مرجوع شده بودند.

قره خانی یادآور شد: قانون هوای پاک در مردادماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به شرکت ملی نفت ابلاغ شده و اجرای آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با یادآوری این‌که یک فرصت سه ساله برای شرکت ملی نفت قائل شده اند، تصریح کرد: بعد از سه سال همه فرآورده‌های بنزینی اعم از بنزین، نفت کوره، نفت گاز و هواپیما باید با استاندارد‌های ملی منطبق باشد وگرنه از عرضه آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه در بنزین قدم‌های مثبتی برداشته شده است، گفت: تا پایان امسال ۸۰ درصد بنزین‌های تولیدی کشور یورو چهار و ستاره خلیج فارس که ۳۵ میلیون لیتر می‌تواند تولید کند، یورو پنج خواهد بود.

۱۰۰ درصد مصرف بنزین و گازوئیل کشور یورو ۴ می‌شود

وی با بیان این‌که در مورد گازوئیل هم کار‌هایی انجام شده، افزود: تا پایان سال ۷۰ درصد گازوئیل هم یورو چهار می‌شود و به نوعی ۱۰۰ درصد مصرف داخلی یورو چهار می‌شود.

وی ادامه داد: این حرکت آغاز شده و در جلسه دیروز تأکید شد بر این‌که حتما گزارش این موضوع به کمیسیون انرژی ارائه شود و دستگاه‌های ناظر هم نتیجه نظارت را به این کمیسیون اعلام کنند.

قره خانی متذکر شد: این موضوع (منطبق کردن سوخت با استاندارد‌های یورو چهار) پایان راه نیست و معنای آن این نیست که دیگر آلودگی نخواهیم داشت چرا که تعداد خودرو‌ها هر ساله افزایش می‌یابد و سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو به ناوگان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: چنانچه این تراکم وجود داشته و کیفیت و احتراق خودرو‌ها نامناسب باشد ما هر اندازه سوخت مناسب و منطبق با استاندارد‌ها را داخل خودرو بریزیم بازهم گازکربنیک و عناصر آلاینده خارج شده بسیار بالا خواهد بود.

به سراغ خودروساز‌ها می‌رویم

وی با تأکید بر این‌که پس از این‌که سوخت را به استاندارد‌های لازم رساندیم حتما به سراغ خودروساز‌ها می‌رویم، بیان کرد: به سازمان استاندارد توصیه شده که کارخانه‌های خودروسازی را مکلف کند در این بخش قدم‌های اساسی بردارند.

قره خانی تصریح کرد: به آن‌ها اعلام کرده‌ایم در جلسه دیگری گزارشی از کارخانه‌های خودروسازی آماده کنند که چه تعداد خودرو با عمر طولانی و خارج از استاندارد دیزلی و بنزینی داریم و وضعیت خودرو‌های نو و جدید چگونه است.

وی با بیان این‌که تلاش داریم این جلسه را در نیمه نخست سال برگزار کنیم، تأکید کرد: کاهش آلودگی ناشی از احتراق بنزین در کلانشهر‌ها و شهر‌های متوسط را باید در دستور کار قرار دهیم و به زودی جلسه‌ای با خودرو ساز‌ها برای تحقق این هدف (کاهش آلودگی ناشی از احتراق) خواهیم داشت.

وی از افزایش میزان تولید بنزین در کشور خبر داد و گفت: نیمه دوم اردیبهشت فاز دوم ستاره خلیج فارس بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون لیتر بر تولید بنزین کشور افزوده می‌شود و هم در کمیت و هم در کیفیت موثر است چرا که این تولیدات یورو پنج بوده و می‌تواند در کاهش آلودگی اثرگذار باشد.

قره خانی با بیان این‌که در حال حاضر در تأمین بنزین کشور مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: ایام پیک مصرف در نوروز به پایان رسیده و از سوی دیگر تولید بنزین داخلی افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد برنامه جدیدی برای افزایش واردات بنزین نداشته باشیم.

[ad_2]

Source link