فرودگاه منطقه آزاد ماکو، کلید رونق اقتصادی و گردشگری منطقه
فرودگاه منطقه آزاد ماکو، کلید رونق اقتصادی و گردشگری منطقه

[ad_1] فرودگاه منطقه آزاد ماکو به صورت جهادی و با هدف تسهیل تردد گردشگران و فعالان اقتصادی به این منطقه راه‌اندازی شد و اکنون در حال شکوفایی است تا یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای توسعه جوان‌ترین منطقه آزاد کشور باشد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، این منطقه شاهد خوش‌قولی دولت یازدهم […]

[ad_1]

فرودگاه منطقه آزاد ماکو به صورت جهادی و با هدف تسهیل تردد گردشگران و فعالان اقتصادی به این منطقه راه‌اندازی شد و اکنون در حال شکوفایی است تا یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای توسعه جوان‌ترین منطقه آزاد کشور باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این منطقه شاهد خوش‌قولی دولت یازدهم در احداث فرودگاه در کنار دیگر دستاوردهای دولت در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن بود؛ فرودگاهی که این منطقه را به عنوان دروازه اروپا در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می‌دهد.

نقش فرودگاه در توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد ماکو با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه به خوبی روشن است، زیرا موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی ماکو این امکان را می‌دهد که بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه‌ای به ایفای نقش ترانزیتی بپردازد.

عملیات اجرایی این فرودگاه نیز با هدف تسریع در ارائه خدمات تاثیرگذار در سطوح داخلی و بین‌المللی، ایجاد دسترسی به حمل و نقل هوایی و توسعه ارتباطات اقتصادی داخلی و بین‌المللی در خرداد سال‌۱۳۹۳ شمسی آغاز گردید و با توجه به اهمیتی که برای دولت تدبیر و امید داشت، در عرض ۲سال پروازهای داخلی آن برقرار شد.

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی چندی پیش به برگزاری جلسه رفع مشکلات حمل و نقل هوایی و زمینی استان در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: مجوز مرز هوایی فرودگاه این منطقه صادر شد و به زودی پروازهای بین‌المللی آن برقرار می‌شود؛ پروازهایی که در کنار حذف روادید برای اتباع خارجی در این منطقه، تردد فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به ماکو را تسهیل می‌کند.

غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو هم خبرهای خوش در ارتباط با شکوفایی این دستاورد دولت تدبیر و امید را کامل‌تر کرد و گفت: این سازمان با احداث شهر فرودگاهی، به مرکز لجستیک شمالغرب کشور تبدیل می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه در دیدار با سفیر ترکیه در تهران به موقعیت فرودگاه ماکو به عنوان شهر فرودگاهی ۵۰۰هکتاری پرداخت شد، افزود: در این فرودگاه سوخت هواپیماها به قیمت ایران عرضه می‌شود و طرف‌های ترک می‌توانند در توسعه گردشگری ترکیبی و سوخت‌گیری پروازهای شرق به غرب از آن استفاده کنند.

وی به ایجاد مرکز تعمیر موتور هواپیما در فرودگاه ماکو هم اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز می‌تواند با استفاده از تکنولوژی و تجربه‌های کشور ترکیه ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: در منطقه آزاد ماکو با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، زمینه تسهیل تردد اتباع خارجی فراهم می‌شود و به زودی اتباع خارجی می‌توانند بدون اخذ روادید و درج مهر در گذرنامه به این منطقه سفر کنند.

قربان محرم‌نژاد، مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو هم با بیان اینکه تجهیزات هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین‌المللی بوده و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیاست، گفت: این فرودگاه دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و ۸۰۰مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر ۳۲متر بوده و ساختمان‌های جنبی از قبیل ایمنی آتش‌نشانی، هواشناسی و غیره در حال احداث است.

فرزاد بازیار، معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو هم در مورد مشخصات این فرودگاه گفت: فرودگاه ماکو در حاشیه رود پرآب ارس، همسایگی کشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ترکیه و جوار جاده ترانزیتی تبریز-‌‎ماکو قرار گرفته است.

بازیار افزود: طول باند این فروگاه سه هزار و ۲۷۰متر، عرض باند آن ۴۵متر و طول جاده گشت‌زنی ۹هزار و ۵۰متر بوده و ابعاد اپرون یا پارکینگ وسایل پرنده ۱۵۰ در ۱۳۲٫۵مترمربع است.

وی اضافه کرد: این فرودگاه در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰هکتار احداث شده که شامل سطوح پروازی ایرساید یا منطقه هوایی به مساحت ۲۰۵هکتار، لندساید یا منطقه زمینی به مساحت ۱۱۵هکتار و ۳۴۰هکتار ذخایر شهر فرودگاهی است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در ابتدا این فرودگاه برای هواپیماهای فوکر۱۰۰ طراحی شد، اما بنا بر ضرورت و نیاز و ایجاد تغییرات لازم ایرباس‌A320 نیز قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارد.

وی بیان کرد: ظرفیت جابجایی سالانه این فرودگاه نیز ۱۶۰هزار نفر و ظرفیت جابجایی بار آن یکهزار و ۸۰۰تن در سال است.

بازیار افزود: تمامی تجهیزات این فرودگاه در امنیت کامل با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال از اروپا خریداری شده و دارای استانداردهای بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ساختمان‌های ترمینال، تکنیکال، سپاه، نیروی انتظامی، ‌آتش نشانی، هواشناسی، موتورخانه، نیروگاه، پاویون و برج مراقبت به پایان رسیده و محوطه‌سازی و اجرای تاسیسات زیربنایی در دست انجام است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این فرودگاه در توسعه مراودات تجاری منطقه تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: با برقراری پروازهای روزانه در فرودگاه منطقه آزاد ماکو، ظرفیت‌های گردشگری این منطقه بیش از پیش معرفی شده و این منطقه به قطب صنعتی و تولیدی تبدیل می‌شود.

خلیل محمدزاد، مدیر شمالغرب هواپیمایی آتا هم گفت: فروش بلیط پروازهای تهران-‌ماکو و بالعکس به صورت اینترنتی توسط شرکت هواپیمایی آتا در وب‌سایت www.sepehrsafar.com در دسترس مسافران قرار دارد.

محمدزاد افزود: باند پرواز، پارکینگ، ارتباطات بی‌سیم این فرودگاه در حد مطلوب است و همه هواپیماها می‌توانند در این فرودگاه فرود بیایند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان پرواز در این فرودگاه از طلوع تا غروب آفتاب ممکن است و اگر باند پرواز این فرودگاه به سیستم روشنایی تجهیز شود، امکان پرواز و فرود در در شب نیز فراهم می‌شود.

مدیر شمالغرب هواپیمایی آتا اعلام کرد: هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای‌۷۳۷ شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می‌شود و علاوه بر آن قرار است در صورت ایجاد مقدمات لازم، پروازهای ماکو به کیش و مشهد نیز انجام شود.

بنا به این گزارش، در حال حاضر سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو در آذربایجان غربی فعال است؛ توسعه فرودگاه‌ها در این استان زمینه حضور بیشتر گردشگران و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و به رونق اقتصادی این خطه کم‌برخودارتر منجر می‌شود.

ارتباطات و دسترسی آسان نکته کلیدی در مقوله توسعه بوده و از این رو وجود فرودگاه در شمال آذربایجان غربی برای شهرستان‌های همجوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوشته فرودگاه منطقه آزاد ماکو، کلید رونق اقتصادی و گردشگری منطقه اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link