فشار خون دست راست و چپ کودکان یکسان نیست
فشار خون دست راست و چپ کودکان یکسان نیست

[ad_1] نتایج یک مطالعه اخیر نشان داده است که فشار خون کودک می تواند در یک دست با دست دیگر متفاوت باشد. از آنجایی که این اندازه ‌گیری ‌ها اغلب نقش عمده ‌ای در نحوه تشخیص برخی بیماری‌ ها توسط پزشکان بازی می ‌کنند، محققان مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) و دانشگاه ملبورن توصیه کردند […]

[ad_1]

نتایج یک مطالعه اخیر نشان داده است که فشار خون کودک می تواند در یک دست با دست دیگر متفاوت باشد. از آنجایی که این اندازه ‌گیری ‌ها اغلب نقش عمده ‌ای در نحوه تشخیص برخی بیماری‌ ها توسط پزشکان بازی می ‌کنند، محققان مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) و دانشگاه ملبورن توصیه کردند که برای تشخیص بهتر، فشار خون هر دو بازوی کودک اندازه گیری شده تا از تشخیص اشتباه جلوگیری شود.

طی این مطالعات، پژوهشگران فشار خون ۱۱۸ کودک بین ۷ تا ۱۸ ساله را اندازه گیری کردند. آنها فشارخون را از هر دو بازوی کودکان مورد اندازه گیری قرار داده و نتایج نشان داد که از هر چهار نفر فشارخون دست چپ و راست یک نفر با هم متفاوت است. در واقع تقریباً ۲۵ درصد از شرکت ‌کنندگان سالم در اندازه‌ گیری فشارخون بازوها اختلاف داشتند.

 علاوه بر این، ۵۰ درصد از افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند، فشار خونشان در یک بازو نسبت به دست دیگر متفاوت بود. از آنجایی که مرز باریکی بین فشار خون طبیعی و فشار خون بالا وجود دارد، این تغییرات، تشخیص صحیح کودکان را برای پزشکان دشوار می کند و اندازه گیری نادرست ممکن است منجر به تشخیص نادرست بیماری ‌های جدی شود.

ملانی کلارک (Melanie Clarke) از پژوهشگران این موسسه در این رابطه گفت: تشخیص اشتباه ممکن است زمانی رخ دهد که اختلاف فشارخون بیشتر از حدود پنج میلی متر جیوه باشد، اما از هر هفت کودک سالم، یک کودک بیش از ۱۰ میلی متر جیوه اختلاف دارد که می تواند منجر به اشتباه در شناسایی مرحله یک یا دو فشار خون بالا شود. با توجه به اینکه فشار خون اندازه گیری شده در بازوی راست و چپ کودک اغلب متفاوت است، اندازه گیری در هر دو بازو برای تشخیص صحیح مهم است. ارزیابی دقیق فشار خون در کودکان برای شناسایی خطر بالقوه آسیب به قلب و عروق خونی که می‌ تواند منجر به بیماری قلبی عروقی زودرس شود، حیاتی است.

به طور کلی فشار خون بالا بیماری های قلبی عروقی و خطر سکته مغزی را تشدید می کند که دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. به گفته پروفسور جاناتان ماینارد، دانشیار مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک، کودکان مبتلا به فشار خون بالا در سنین پایین، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالی هستند. شیوع فشار خون بالا در کودکان در سراسر جهان حدود چهار درصد است و استرس مداوم ناشی از افزایش فشار خون باعث آسیب به سیستم قلبی عروقی می شود.

بسیاری از پزشکان عمومی همیشه فشار خون را در کودکان اندازه گیری نمی کنند، زیرا این تصور غلط وجود دارد که فشار خون بالا معمولاً فقط در بزرگسالان وجود دارد.به گزارش سیناپرس، اکنون، انجمن اروپایی فشار خون و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کنند که پزشکان اطفال حداقل سالی یک بار فشار خون کودکان و نوجوانان را از هر دو دست آنها اندازه گیری کرده و بررسی کنند.

کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌ کنند که والدین عادات غذایی سالم ‌تر و فعالیت بدنی بیشتر را برای فرزندانشان به کار گیرند تا وزن متعادل و بدن سالم‌ تربا سلامت قلب بهتری داشته باشند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله فشارخون (Hypertension) منتشر شده و قابل مشاهده است.

منبع: سیناپرس

[ad_2]

Source link