قانونی که شهرداری‌ها را ورشکسته کرد/ تلاش برای بازگشت حق قانونی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قانونی که شهرداری‌ها را ورشکسته کرد/ تلاش برای بازگشت حق قانونی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته در بسته ارسالی بودجه سال ۹۷ به مجلس ردیفی گنجانده شده بود که برای جبران کسری هدفمند یارانه‌ها مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها از عوارض مالیات ارزش افزوده کسر شود، این در حالی بود که به دلیل تراکم و مشغله‌های کاری نمایندگان این موضع […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته در بسته ارسالی بودجه سال ۹۷ به مجلس ردیفی گنجانده شده بود که برای جبران کسری هدفمند یارانه‌ها مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها از عوارض مالیات ارزش افزوده کسر شود، این در حالی بود که به دلیل تراکم و مشغله‌های کاری نمایندگان این موضع کمتر مورد توجه قرار گرفت. پس از تصویب این ردیف و کاهش اعتبارات شهرداری‌ها مجلس تازه متوجه اهمیت این موضوع شد که طرحی برای بازگشت این مبلغ به شهرداری‌ها در کمسیون عمران مجلس تهیه شده است و مجلس تلاش می‌کند این قانون در بودجه سال آینده اصلاح شود.

مهرداد لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این‌باره می‌گوید: در بودجه امسال اتفاقی که برای شهرداری‌ها افتاد و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه آنها کاهش یافت، این‌ها پول دولت نبوده است و از ردیف‌ها برداشته شده است. امیدواریم با حساسیت مجلس این پول به شهرداری‌ها بازگردد.

تصمیمی که خدمات در شهرداری‌ها را مشکل‌دار کرد

مهدی مقدسی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حذف این سهم ظلمی در حق شهرداری‌ها بوده است، می‌گوید: ۷۰ درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند و ما باید در جهت تقویت شهرداری‌ها قدم برداریم، حذف این درآمد ممکن است خدمات به مردم در شهرها را دچار مشکل کند. در حال حاضر که شهرداری‌ها درآمد پایداری ندارند باید انصاف داشته باشیم و از شهرداری‌ها حمایت کنیم.

هزار شهرداری در کشور ورشکسته هستند

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم می‌گوید: شهرداری‌ها وضع خوبی ندارند، در حالی که شهرداری‌ها به درآمد پایدار  نیاز دارند اما نزدیک به ۹۰ درصد آنها درآمدهای خود را از محل مسکن و ساخت وساز تهیه می‌کنند. وقتی که ساخت وساز در رکود باشد شهرداری‌ها به شدت آسیب می‌بینند، در حال حاضر بیش از هزار شهرداری در سطح کشور ورشکسته هستند و تامین هزینه‌های خودشان را ندارند چه برسد که برای زیرساخت‌های عمرانی شهر هزینه کنند، بنابراین باید به سمت بازگشت این درآمد پایدار به شهرها برویم.

در حال حاضر ۱۲۵۵شهر و ۳۳ هزار دهیاری وجود دارد که کمبود منابع مالی عمده‌ترین مشکل مدیران آن است. شهرداری‌ها ۶ درصد از جمیعت کشور را تشکیل می‌دهند، ولی ۳ درصد بودجه کشور را کسب می‌کننددر خصوص اینکه این ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد باید به شهرداری‌ها بازگردد میان نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهرهای کشور اتفاق نظر است و آن را کم لطفی در حق شهرداری‌ها می‌دانند. در وضع اقتصادی کنونی که افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها که شهرداری‌ها را  با بحران روبرو کرده است حذف چنین درآمدی و اختصاص آن به هدفمندی یارانه تصمیم منصفانه‌ای به نظر نمی‌آید. نمایندگان مجلس معتقدند فشار به شهرداری‌ها فشار به مردم و کاهش خدمات به شهروندان است.

هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکل دارد و کاهش سهم شهرداری‌ها از این مالیات بسیاری از شهرداری‌ها را دچار بحران و مشکل کرده است.

نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند این قانون را اصلاح کنند، در حال حاضر ۱۲۵۵شهر و ۳۳ هزار دهیاری وجود دارد که کمبود منابع مالی عمده‌ترین مشکل مدیران آن است. شهرداری‌ها ۶ درصد از جمیعت کشور را تشکیل می‌دهند، ولی ۳ درصد بودجه کشور را کسب می‌کنند.

۴۰ درصد بودجه شهرهای کوچک و دهیاری‌ها از محل اعتبارات سوخت تامین می‌شود به همین دلیل است که نمایندگان مجلس با یک فوریت خواستار طرح تامین بخشی از منبایع شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شده‌اند.

خودسوزی طلبکاران شهرداری‌های کوچک

یکی از نمایندگانی که معتقد است باید با فوریت فکری به حال بودجه شهرداری‌ها کرد علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. او می‌گوید: ۸۰۰ شهرداری در کشور در حال ورشکستگی هستند. یک نفر اخیرا در آبادان به دلیل عدم پرداخت مطالباتش دست به خودسوزی زد.

۸۰۰ شهرداری در کشور در حال ورشکستگی هستند. یک نفر اخیرا در آبادان به دلیل عدم پرداخت مطالباتش دست به خودسوزی زدسید ناصر موسوی، نماینده مجلس درباره کاهش بودجه شهرداری‌ها می‌گوید: ما به دنبال افزایش سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستیم، چراکه ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری‌ها کم شده است و در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته است، در حالی که درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها ۱۱۲ هزار میلیارد تومان و کم کردن سهم شهرداری‌ها ظالمانه بود.

 به گفته او، کسب درآمد از صدور پروانه و تراکم‌فروشی نمی‌تواند بودجه شهرداری‌ها را تامین کند و شرایط اقتصادی موجود سبب شده برخی از شهرداری‌ها دو تا هشت ماه معوقه پرداخت حقوق داشته باشند.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس درباره حل مشکل جابجایی اعتبار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌گوید: اشتباه در جابجایی اعتبار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ازمهم‌ترین علل حذف کمک‌های دولتی است.  ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که باید به حساب وزارت کشور واریز می‌شد اشتباها به ردیف متفرقه یارانه‌ها واریز و مشکلاتی را برای شهرداری‌ها به‌وجود آورد.

او ادامه می دهد: نمایندگان مجلس بلافاصله با یک طرح یک فوریتی، این موضوع را در مجلس مطرح کردند و بحث جابجایی این بودجه مطرح و در مرحله اول مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.  

نام

اظهار نظر

محمدعلی پورمختار

بنا به سیاست‌هایی که دهه‌های قبل اتخاذ شده است شهردای‌ها باید به سمت خودکفایی پیش بروند اما در وضعیت کنونی کاهش ۳۲۰۰ میلیاردی اثر منفی بر شهرداری‌های کشور داشته است.

حمیده زرآبادی

در حوزه شهرداری‌ها اعتبارات عمرانی کاهش پیدا کرده است به‌خصوص در شهرداری‌های کوچک این کاهش اعتبار نمود بیشتری داشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی

۳۲۰۰ میلیارد اعتبار شهرداری‌ها که در بودجه ۹۷ به بخش هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شده باید به شهرداری‌ها بازگردد زیرا باعث کاهش فعالیت‌های عمرانی در شهرها شده است.

قلی الله‌قلی‌زاده

هنگام تدوین لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق دولت زرنگی کرد و بودجه شهرداری‌ها را منحرف کرده است و به سمت هدفمندی یارانه‌ها پیش برد و در عمل سر شهرداری‌ها و به‌خصوص شهرداری‌های کوچک بی‌کلاه ماند بعدا نمایندگان متوجه شدند خیلی از ردیف‌ها حذف شده است. شهرداری‌ها ضررده هستند.

علیرضا محجوب

مبلغ ۳۲۰۰میلیارد تومان تقدیمی مجلس به شهرداری‌ها نبوده، بلکه حق شهرداری‌ها بوده است که باید پرداخت شود.

داوود محمدی

شهرداری‌ها چون نهاد غیردولتی هستند نباید به بودجه دولتی متکی باشند و باید ستون فقرات بودجه شان بر مبنای درآمدهای خودشان باشد و برای آنکه بتوانند موفق باشند باید به سمت خلق ثروت بروند.

[ad_2]

Source link