لزوم توجه به ظرفیت‌های کنوانسیون خزر :: خبرگزاری خانه ملت
لزوم توجه به ظرفیت‌های کنوانسیون خزر :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری نشست سه جانبه ترکیه، ایران و آذربایجان، گفت: ایران به نسبت سایر کشورها از مزیت‌های مهم به ویژه همسایگی با 15 کشور برخوردار است که می‌تواند به خوبی از این ظرفیت استفاده شود. وزیر امور خارجه هوشمندانه بعد از نشست چهارجانبه در استانبول درباره سوریه […]

[ad_1]

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری نشست سه جانبه ترکیه، ایران و آذربایجان، گفت: ایران به نسبت سایر کشورها از مزیت‌های مهم به ویژه همسایگی با 15 کشور برخوردار است که می‌تواند به خوبی از این ظرفیت استفاده شود. وزیر امور خارجه هوشمندانه بعد از نشست چهارجانبه در استانبول درباره سوریه به این کشور سفر کرد لذا فعالانه باید در این نشست درباره مسائل منطقه و تحریم‌های آمریکا تعامل کند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران در تعامل با همسایگان باید تحریم‌های 13 آبان آمریکا را مورد نظر داشته باشد، علاوه بر این در مورد سوریه و سایر مشکلات منطقه هم باید رایزنی و گفت‌وگو شود.

رایزنی با آذربایجان و ترکیه بعد از کنوانسیون دریای خزر در دور زدن تحریم‌های نفتی تاثیرگذار است

وی با یادآوری برگزاری کنوانسیون حقوقی دریای خزر، افزود: تعامل با آذربایجان و ترکیه به ویژه اینکه این کشورها برداشت نفتی از حوزه دریای خزر دارند و می‌تواند در خنثی سازی و رفع مشکلات مربوط به تحریم نفتی ایران کمک کنند به نوعی که ایران کمتر با صادرات نفت مواجه شود.

                               بیشتر بخوانید:

 

ابوترابی معتقد است: نشست وزریر امور خارجه با آذربایجان و ترکیه از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ این تعامل در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا و بعد از نشست چهارجانبه استانبول (نشست سران کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه و روسیه) درباره سوریه حائز اهمیت است.

همکاری‌های اقتصادی و بانکی باید در رأس مراودات ایران و همسایگانش باشد

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تجارت ایران با کشورهای همسایه به خصوص ترکیه بسیار زیاد است لذا در این تعاملات باید به مبادلات ارزی و همکاری های اقتصادی توجه ویژه تری شود، به خصوص آنکه این نوع همکاری برای دور زدن تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌لت، محمد جواد ظریف با سفر به استانبول در نشست یه جانبه با ترکیه و آذربایجان به دنبال نشست‌های گذشته حضور پیدا کرد. در بیانیه نشست‌های قبل بر مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تسهیل مراودات مردمی تاکید فراوان شده است./

پایان پیام

[ad_2]

Source link