محمود صادقی: عذاب وجدان دارم
محمود صادقی: عذاب وجدان دارم

می‌توان گفت که انقلابی هم نیست. خیلی تسلیم شرایط و دچار احتیاط شده‌ایم. یعنی به نظرم استراتژی آرامش را بد فهمیده‌ایم. آرامش هم می‌تواند وجود داشته باشد، اما آرامش فعال نه منفعل. سرویس سیاسی فردا: محمود صادقی نماینده جنجالی مجلس گفتگویی با اعتماد داشته است که بخش‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد: – حقیقتا […]


می‌توان گفت که انقلابی هم نیست. خیلی تسلیم شرایط و دچار احتیاط شده‌ایم. یعنی به نظرم استراتژی آرامش را بد فهمیده‌ایم. آرامش هم می‌تواند وجود داشته باشد، اما آرامش فعال نه منفعل.

سرویس سیاسی فردا: محمود صادقی نماینده جنجالی مجلس گفتگویی با اعتماد داشته است که بخش‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد:

– حقیقتا می‌خواهم بگویم که شخصا از خروجی‌های عملکردی که داشته‌ایم راضی نیستم؛ کلا و خودم. اینگونه فکر می‌کنم که مقداری دچار بی‌عملی هستیم. در خصوص آن حوزه خاص مجلس که حوزه قانونگذاری و نظارت است. در حوزه نطق، موضع‌گیری و… نسبتا فعال بوده‌ام، اما در حوزه قانونگذاری آن‌طور که بایدوشاید مجموعه باهم کار نکرده‌ایم.

– واقعا عذاب وجدان دارم. نگرانم چگونه می‌توانیم پاسخگوی این مقدار امیدی که مردم به ما بسته‌اند و آن هزینه معنوی که رهبر اصلاحات برای این لیست کرد باشیم؟ این‌همه هزینه و بودجه و آفتابه‌لگنی که در این شرایط عسرت و تنگنا‌های مردم و کشور از بیت‌المال صرف ما می‌شود چه خروجی دارد و چه مشکلی از مشکلات مردم را حل می‌کند؟ و مهم‌تر اینکه در پیشگاه خداوند و شهدا برای وفا به آن سوگندی که به قرآن خورده‌ایم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک سوگند شرعی و مسوولیت‌آور است، چه پاسخی داریم؟

– فکر می‌کنم فراکسیون دچار یک بازی بوروکراتیک شده است؛ دوستان می‌خندند و می‌گویند برای هر کاری یک کارگروه یا یک کمیته تشکیل می‌دهیم و هرکس چیزی می‌گوید او را به آن کارگروه حواله می‌دهیم…، اما پس‌ازآن خروجی این کمیته‌ها کارگروه‌ها آن‌چنان ملموس و محسوس نیست.

اعتماد: فراکسیون امید آن‌چنان انقلابی نیست، درست است؟

– اکتیو نیست. می‌توان گفت که انقلابی هم نیست. خیلی تسلیم شرایط و دچار احتیاط شده‌ایم. یعنی به نظرم استراتژی آرامش را بد فهمیده‌ایم. آرامش هم می‌تواند وجود داشته باشد، اما آرامش فعال نه منفعل.

– مرحوم پدر خودم در یک دوره کوتاه تا شهادت‌شان در مجلس حضور داشتند، به‌هرحال روحانی بودند و گرایش‌های فقه سنتی داشتند (البته آن زمان هنوز مرزبندی نبود)، اما از جسارت لازم برای بیان نظر خود برخوردار بوده است. به عنوان نمونه دو سه نطق کوتاه در مقابل بنی‌صدر داشت و آن فضا را که رییس‌جمهور بر آن سیطره زیادی داشت، ایشان جزو کسانی بود که آن هیمنه را شکست که خیلی هم بازتاب داشت. یا در دیدگاهی که در حوزه قانونگذاری داشت بدون واهمه بیان می‌کرد حتی شنیدم در مواردی که دیدگاه اجتهادی فقهی متفاوتی با مرحوم دکتر بهشتی یا آقای هاشمی داشته مثل مبحث مالکیت خصوصی بدون ملاحظه ابراز می‌کرده است. پیش از انقلاب هم در جریان مبارزات ما از نزدیک شجاعت او را دیده‌ایم؛ در اینگونه موارد الگویم پدرم بوده است.



Source link