مخالفت مجلس با ایجاد وزارت میراث فرهنگی
مخالفت مجلس با ایجاد وزارت میراث فرهنگی

خبرگزاری تسنیم: علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در جریان بررسی یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، در اخطاری به اصل ۱۱۰ قانون اساسی استناد کرد و گفت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی مغایر سیاست‌های کلی […]



خبرگزاری تسنیم: علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در جریان بررسی یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، در اخطاری به اصل ۱۱۰ قانون اساسی استناد کرد و گفت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی مغایر سیاست‌های کلی نظام است.

وی افزود: اگرچه طراحان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حُسن نیت این طرح را تدوین کردند، اما این طرح، خلاف صریح سیاست‌های کلی در نظام اداری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیز بند ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه مصوب است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مجلس طبق برنامه ششم توسعه تصویب کرده که چابک‌سازی دولت ادامه یابد، اظهار داشت: بند (۱۰) سیاست‌های کلی نظام اداری، به صراحت می‌گوید چابک‌سازی، متناسب‌سازی و منطقی‌سازی نظام اداری باید صورت گیرد، اما این طرح خلاف سیاست‌های نظام اداری است.

رحیمی اضافه کرد: بند (۱۶) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تا حدی مهم است که عینا در برنامه ششم توسعه نیز «کپی پیست» شده است. این بند بر صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر منطقی‌سازی دولت، حذف دستگاه‌های موازی و هزینه‌های زائد، تأکید دارد.

وی با اشاره به اینکه از طرفی می‌گوییم طرح‌هایی که متضمن بار مالی است در مجلس تصویب نشود، ادامه داد: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای بار مالی است؛ تأمین هزینه‌های آن از کجا پیش‌بینی شده است؟

عضو فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه در سازمان میراث فرهنگی مشکل مدیریتی وجود دارد، گفت: قاعدتا همین مدیران فعلی سازمان میراث فرهنگی، اگر کارآمدی داشته باشند، باید کارآمدی‌شان را نشان دهند؛ در حال حاضر هم وضعیت توریسم به نسبت کشور‌های منطقه و مشابه در ایران، منفی ۴۰ درصد رشد دارد. اگر این رقم را با کشور ترکیه هم مقایسه کنیم، می‌بینیم که هموطنانی که به این کشور سفر می‌کنند و از این کشور به ایران می‌آیند، غیر قابل قیاس است.

رحیمی ادامه داد: در شرایطی که کشور ما ارزان‌ترین مقصد توریستی دنیاست، در عین حال کمترین توفیق را در جذب توریسم داشته‌ایم. اگر مسئولین میراث فرهنگی، همت، جهد و هنری دارند، با همین سازمان هم می‌توانند مصلحت و نیاز کشور را تأمین کنند؛ نیازی به ساختار و سازمان جدیدی نیست.

علی لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده تهران، گفت: اینکه گفتید این طرح، خلاف سیاست‌های کلی است را قبول ندارم. طبق این طرح، فقط سازمان به وزارتخانه تبدیل می‌شود. البته اخطار درباره بار مالی و اصل ۷۵ قانون اساسی وارد است و این طرح بار مالی دارد.

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه لاریجانی خواستار ارجاع این طرح به دلیل بار مالی به کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت شد که پس از رای‌گیری از نمایندگان این مسئله رای مجلس را کسب نکرد.

رئیس مجلس در ادامه برای رفع بار مالی طرح “تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی” اخطار نماینده تهران مبنی بر داشتن بار مالی را نیز به رأی گذاشت که باز هم نمایندگان مجلس به آن رأی ندادند.



Source link