مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: تغییر رویکرد منطقه آزاد قشم از واردات پوشاک به تولید در منطقه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: تغییر رویکرد منطقه آزاد قشم از واردات پوشاک به تولید در منطقه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این سازمان در حوزه تجارت به دنبال تبدیل تهدیدها به‌ فرصت است و از این رو در بخش پوشاک مسیر حرکت به سمت تولید تعریف شده است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: […]


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این سازمان در حوزه تجارت به دنبال تبدیل تهدیدها به‌ فرصت است و از این رو در بخش پوشاک مسیر حرکت به سمت تولید تعریف شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این راستا تاکنون فعالیت چهار وارد تولیدی پوشاک در این جزیره شروع شده است که تولیدات آن علاوه بر عرضه در بازار داخلی، به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شود.

وی افزود: در حوزه کشاورزی قشم به دلیل نبود نزولات آسمانی از بین رفته است، اما در حوزه شیلات اصلاحات در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در راستای تامین و ایجاد امنیت غذایی کشور، تولید ۲۰۰هزار تُن ماهی در قفس در کشور پیش‌بینی شده است که تولید ۸۴هزار تُن معادل ۴۰درصد از آن سهمیه قشم درنظر گرفته شد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تولید ۵۰هزار تُن توسط بنیاد مستضعفان و ۳۴هزار تُن نیز توسط سازمان منطقه آزاد قشم زمینه‌سازی می‌شود تا بخش خصوصی در این حوزه وارد شود.

مومنی ادامه داد: همچنین ۲هزار هکتار زمین در زمینه پرورش میگو به بخش خصوصی یافت که هم‌اکنون فعالیت در ۳۰۰هکتار انجام می‌شود و ۷۰۰هکتار نیز تحویل داده شده است و بقیه نیز در حال آماده‌سازی است.

پیشرفت از مجرای جوامع محلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مطالعات انجام شده توسط مشاوران داخلی و خارجی به این نتیجه رهنمون شده است که مسیر توسعه قشم از مجرای جوامع محلی می‌گذرد.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد قشم محصور در یک فضای مشخص نیست و با مردم منطقه در معاشرت است و از همین رو کمترین انتظار این است که مردم جزیره از حداقل‌ها برخوردار باشد.

مومنی ادامه داد: تا حدود چهار سال قبل از ۷۶روستای جزیره قشم فقط سه روستا از آب آشامیدنی برخوردار بود اما امروز فقط سه روستا آب آشامیدنی ندارند.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری شهرستان قشم ۶درصد است و این در حالی است که آمارها در دیگر مناطق کشور حداقل ۲برابر این رقم را نشان می‌دهد.

مومنی با اشاره به اینکه به دنبال کاهش نرخ بیکاری در قشم هستیم، افزود: در روستاها مردم از لحاظ مالی در حال استقلال هستند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲هزار و ۵۰۰نفر زیر پوشش کمیته امداد قشم قرار دارند که این امر زیبنده این شهرستان نیست.

قشم شهر خرده‌فرهنگ‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شهرستان قشم به لحاظ ترکیب جمعیتی و فرهنگی خاص است به طوری که از تمام استان‌های کشور نماینده در قشم وجود دارد و این شهرستان محل تضارب خرده فرهنگ‌های متفاوتی از سراسر کشور است.

وی افزود: وجود ۱۱هزار دانشجو، مسافران و گردشگران، تنوع مذهبی و فرهنگی باعث شده است این جزیره به لحاظ فرهنگی محل فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی باشد.

مومنی گفت: امور فرهنگی در قشم نقش محوری دارد و در سازمان منطقه آزاد قشم به طور جدی برای مسائل مختلف این حوزه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی بزرگ در منطقه آزاد قشم موظف هستند که پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حوزه گردشگری با فعالیت‌های انجام شده، مسافر قشم در حال تبدیل به گردشگر است که این امر تهدیدها و فرصت‌های خود را دارد.

وی تصریح کرد: قشم تا چهار سال پیش ۳هزار و ۷۵۰تخت داشت و در این مدت چهار هزار و ۴۰۰تخت ایجاد شده است که تا نوروز‌۱۳۹۸ با بهره‌برداری از نخستین هتل پنج ستاره، ۲هزار و ۹۵تخت به مجموع تخت‌های قشم افزوده می‌شود.

مومنی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر، شب‌ماندگاری گردشگران از یک شب به چهار شب افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که میانگین آن در کشور ۱٫۵شب است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر با تبدیل گردشگر به مسافر، خرید از بازارها کاهش می‌یابد که این امر برای حدود ۱۸هزار فروشگاه قشم تهدید محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: با اینکه برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری صورت گرفته است، اما چارچوب‌های قانونی نیز درنظر گرفته شده و با رصد بازار و ساحل قشم می‌توان این مسئله را به خوبی دریافت.

وی افزود: در قشم هم کنسرت‌های مختلفی برگزار می‌شود، اما نه در حین انجام این کنسرت‌ها و نه بعد از آن هیچ‌گونه ناهنجاری مشاهده نمی‌شود.

بنا به این گزارش، احد آزادیخواه، محمداسماعیل سعیدی و عباس سرمست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه حجت‌الاسلام علی دارابی، معاون اول امور مجالس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و علی‌اکبر انصاری‌راد رئیس سازمان تبلیغات هرمزگان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار و گفت‌وگو کردند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰کیلومتر در سال‌های‌۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی ازجمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم بوده است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و ۶۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.

نوشته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: تغییر رویکرد منطقه آزاد قشم از واردات پوشاک به تولید در منطقه اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link