مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار:توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار جنوب شرق کشور را متحول می کند
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار:توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار جنوب شرق کشور را متحول می کند

[ad_1] مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: توسعه محدوده این منطقه و الحاق بنادر و شهر چابهار به آن سبب توسعه جنوب شرق کشور و تحول اقتصادی منطقه می شود. به گزارش مناطق آزاد، عبدالرحیم کردی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار تنها منطقه ای […]

[ad_1]

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: توسعه محدوده این منطقه و الحاق بنادر و شهر چابهار به آن سبب توسعه جنوب شرق کشور و تحول اقتصادی منطقه می شود.

به گزارش مناطق آزاد، عبدالرحیم کردی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار تنها منطقه ای در کشور است که هیچ مرز رسمی زمینی، دریایی و هوایی ندارد که این با کلیات ذات مناطق آزاد در تعارض است.

وی با اشاره به توسعه محدوده منطقه آزاد بیان کرد: در واقع از سالها پیش موضوع الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار مطرح بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه الحاق یا عدم الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار کار کارشناسی زیادی انجام شده و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: نگاه دولت در سالهای اخیر به توسعه همه جانبه سواحل مکران به ویژه شهر چابهار به عنوان اصلی ترین کانون فعالیتی این سواحل معطوف شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این مورد عنایت ویژه ای دارند.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار گفت: کار کارشناسی ویژه ای روی چابهار انجام شده و در مسیر خاصی دنبال می شود و نگاه و هدف حاکمیت و دولت بر رفع موانع و مشکلات این شهر است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته پیگیری های زیادی انجام شده و خوشبختانه اواخر سال ۹۶ به نتیجه خوبی رسید و امسال در دستور کار قرار دارد موضوع توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار است.

کردی اظهار داشت: در بحث توسعه منطقه آزاد چابهار یکی از دلایل طرح این موضوع؛ نگرانی ها و بحث های زیست محیطی، نداشتن مرزهای رسمی و برنامه های کلانی که دولت برنامه ریزی کرده و مورد اقبال سرمایه گذاران نیز قرار گرفته و همین مساله سبب جذب سرمایه گذاران زیادی در این سالها شده است.

وی بیان کرد: در زمینه آلایندگی هایی که بر اثر پتروشیمی و فولاد بوجود می آید در سالهای گذشته مباحث زیادی مطرح و کارهای کارشناسی و مطالعاتی زیادی روی این موضوعات انجام شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در سال گذشته توانستیم مطالعات پایه زیست محیطی منطقه را انجام داده و اثر سنجی کنیم که این میزان بارگذاری صنعتی اگر در منطقه انجام شود در واقع چه مشکلات و آلایندگی هایی را برای محیط زیست ایجاد می کند و نهایتا برای رفع این اثرات چه اقداماتی باید انجام شود.

وی ادامه داد: خروجی مطالعات یادشده این بوده که بارگذاری بیشتر از چهار میلیون تن فولاد و ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در این محدوده امکان پذیر نیست.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: با توجه به تقاضاها و برنامه هایی که وجود داشته و هدف گذاری هایی که صورت گرفته نهایتا به این جمع بندی رسیده اند که محدوده منطقه آزاد چابهار توسعه یابد تا فاصله این صنایع از مراکز زیستی و جمعیتی که مورد توجه توسعه پایدار هستند فاصله معنی داری داشته باشد تا اثرات آلایندگی آن بر نقاط جمعیتی و زیستی که از نظر زیست محیطی مهم هستند کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: طرح توسعه منطقه آزاد چابهار مطرح و پیگیری شده و خوشبختانه نوار ساحلی که نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با ایرنا به آن اشاره کرده بود در طرح توسعه قرار دارد.

وی تصریح کرد: محدوده مورد نظر در طرح پیشنهادی شامل شهر چابهار از دره لیپار به سمت منطقه آزاد و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری است که در کارگروه شورای عالی به تصویب رسیده و باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طبیعتا با دفاع های کارشناسی و نگاه هایی که نمایندگان محترم خواهند داشت مسیر قانونی خودش را برای تصویب طی می کند تا توسعه منطقه دچار خلل نشود.

دکتر کردی اظهار داشت: متاسفانه اطلاعاتی که به نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی رسیده ناقص بوده و به همین سبب از الحاق بنادر به منطقه آزاد ابراز نگرانی کرده است.

وی بیان کرد: در گفت و گویی که با آقای ایران نژاد نماینده مجلس داشتم برداشت وی این بوده که تنها ۲ بندر به منطقه ملحق می شود منتها طرح پیشنهادی که به تصویب کارگروه رسیده و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز تایید کرده محدوده کلی طرح توسعه است.

وی افزود: با توجه به سرمایه گذاری هندی ها در چابهار و توافقاتی که انجام شده یکی از شرط های این سرمایه گذاران وجود بنادر یادشده در محدوده منطقه آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر هم الزاما به این توسعه و الحاق نیاز دارد.

کردی اظهار داشت: به لحاظ منافع منطقه نگرانی هایی مطرح می شد در حالی که طرح توسعه و الحاق آن به منطقه آزاد هیچ تاثیر منفی در منافع این بنادر به مردم و شهر نمی گذارد و تعارضی بین این الحاق و منافع وجود ندارد.

وی بیان کرد: طبیعتا بندر براساس برنامه هایی که وجود داشته به فعالیت خود ادامه می دهد و با کمک هایی هم که از طرف بندر به شهر می شود هیچ تعارضی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با الحاق این بنادر به منطقه آزاد یک بستر قانونی برای مشوق های بیشتر به منظور سرمایه گذاری و مسائل توسعه ای که مطرح است فراهم می شود.

وی افزود: از اداره کل بنادر و تمامی سازمان هایی که در آنجا فعالیت دارند انتظار است که به مسئولیت اجتماعی خودشان عمل کنند و مباحث مناطق همجوار و زیرساخت های مورد نیاز خودشان را در حوزه بهداشت، آموزش و افزایش امکانات رفاهی مردم مد نظر قرار دهندکه منطقه آزاد چابهار در این زمینه پیش قدم شده است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار طرح مسئولیت اجتماعی شرکت ها در منطقه آزاد چابهار مطرح شده و درحال انجام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: شرکت ها با توجه به میزان سرمایه گذاری که انجام می دهند و منافعی که از این طریق حاصل می کنند باید بخشی از این منافع را به جوامع محلی اختصاص دهند.

کردی اظهار داشت: هم اینک تمامی صنایع بزرگ و کوچک در حال ساخت هستند و هنوز هیچ کدام از آنها به ظرفیت شان نرسیدند.

وی بیان کرد: اعتقاد داریم که باید همه دستگاهها و افراد از این طرح حمایت کنند و به طور قطع اتفاقی که در آنجا می افتد و آثار توسعه ای که بر منطقه خواهد گذاشت بطور حتم مردم محلی در اولویت بهره گیری از این منافع هستند.

وی تاکید کرد: از دولت، مجلس، معتمدان و همه کسانی که نقش موثری دارند در خواست کمک داریم که این توسعه در بستر آرام با یک کار کارشناسی و مطالعاتی انجام شود.

وی بیان کرد: نگاه و سیاست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد چابهار حرکت بر این مسیر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طبیعتا با توجه به تعلل هایی که در گذشته در این منطقه انجام شده ضرورت دارد تا این طرح ها با سرعت بیشتری پیش برود.

وی ادامه داد: با اتصال شبکه ریلی، بهره گیری از ظرفیت کامل بندر و استقرار صنایع مختلف؛ آینده ای روشن برای مردم این منطقه پیش بینی می کنیم.

وی بیان کرد: توسعه منطقه و صنایع نیازمند همکاری، همراهی و هماهنگی همه جانبه است و از نماینده مجلس و سایر افرادی که تاثیر گذارند انتظار داریم در این مسیر به ما کمک کنند تا حداکثر منافع نصیب مردم شود.

وی تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار در ۲ سال گذشته مخاطب بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده و با نگاه و شرایط راهبردی که چابهار در منطقه پیدا کرده این اقبال دور از انتظار نبود.

وی ادامه داد: زیرساخت های منطقه آمادگی لازم برای پذیرش این همه حجم سرمایه گذاری را نداشت.

کردی اظهار داشت: در منطقه آزاد چابهار در ۲۰ سال گذشته فقط برای هزار و ۸۰۰ هکتار از مجموع ۱۴ هزار هکتار اراضی محدوده منطقه طرح تفضیلی تهیه شده بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این در حالیست که تنها در سال گذشته ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار طرح های تفضیلی در این منطقه تهیه شده است.

وی افزود: در بُعد آماده سازی در طول ۲۰ سال گذشته حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی آماده سازی شده و امکان استقرار صنعت را داشته اما سال گذشته آماده سازی ۴۳۰ هکتار را آغاز کردیم و اسناد هزار و ۱۰۰ هکتار نیز آماده و به مناقصه گذاشته شده است تا بستر استقرار زیرساخت ها فراهم شود.

وی افزود: این حجم فعالیت عمرانی در حال انجام در منطقه آزاد چابهار علامت و مشوق بسیار خوبی برای حضور سرمایه گذاران است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در ۲ سال گذشته مطالعات بسیار مفصلی در ارتباط با طرح های سرمایه گذاری در این منطقه انجام شده که امکان حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند.

کردی اظهار داشت: در تدارک برپایی نمایشگاه «فرصت سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار» هستیم که در ماه های آینده اطلاعات آن ارائه خواهد شد و روز نخست این نمایشگاه به سرمایه گذاران بومی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: به دنبال تهیه بسته های سرمایه گذاری برآمده از مطالعاتی هستیم که انجام شده و در این مدت زیرساخت های سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برای اینکه به سرمایه گذاران بومی و منطقه ای توجه شود روی مزیت های رقابتی منطقه سرمایه گذاری ویژه ای انجام شده است.

وی گفت: بدین منظور نخستین شهرک تخصصی شیلات طراحی و توافقات آن با سرمایه گذاران بومی انجام شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: ۱۱۴ قرارداد سرمایه گذاری پارسال امضا شده که عمده آن مربوط به سرمایه گذاران بومی و محلی بوده است.

کردی اظهار داشت: برای فعالیت های اقتصادی ۲ سطح تعریف شده که شامل «نقش ما در اقتصاد ملی» مثل صنایع بزرگ پتروشیمی و سطح دوم «اثر گذاری در اقتصاد محلی» است بطوری که تمام فعالیت هایی را که مزیت های رقابتی منطقه هستند و نیاز به دانش و فناوری بالایی ندارند، نیروی کار غیر تخصصی می خواهند و از حجم سرمایه گذاری بالایی برخوردار نیستند برای مردم منطقه مد نظر قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که موتور روشن شده توسعه چابهار با همین سرعت پیش برود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در ۲ سال گذشته تمرکز خودمان را روی تولید گذاشتیم و خوشبختانه رشد تولیدی بسیار خوبی در سال گذشته داشتیم.

کردی اظهار داشت: پارسال ۲۵ درصد رشد در صادرات وجود داشت و این مهم به خوبی در منطقه نمایان است.

وی افزود: این اقدامات بیانگر سمت و سو و اقبال سرمایه گذاران برای توسعه سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار است.

وی تاکید کرد: ارائه مشاوره درست به سرمایه گذار و تعریف سرمایه گذاری که مبتنی بر مطالعات بازار و طرح های توجیه پذیر باشد از جمله اقدامات و اهداف منطقه آزاد چابهار است.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار و ۹ پیکره در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در ۲۲ بهمن سال ۱۳۷۱ همزمان با کیش و قشم توسط مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت رسما افتتاح شد.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور در مجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است.

در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم، منطقه آزاد چابهار زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد پویا را در حد قابل قبولی فراهم کرده است.

این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقشی موثر داشته بلکه در استان سیستان و بلوچستان نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.

منطقه مکران نیز از شرق هرمزگان تا شرق سیستان و بلوچستان گسترده است و شهرستان های سیریک، جاسک، کنارک و چابهار را شامل می شود.

سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل ترین هوای جنوب کشور واقع شده است، این سواحل در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه‌های منحصر بفردی برخوردار است.

از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت‌های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین المللی فراهم کرده است.

نوشته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار:توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار جنوب شرق کشور را متحول می کند اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link