مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران: احداث پارک پتروشیمی در چابهار
مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران: احداث پارک پتروشیمی در چابهار

[ad_1] مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری، محمود منزوی زاده مدیرکل حوزه دبیر شورا و عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان […]

[ad_1]

مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری، محمود منزوی زاده مدیرکل حوزه دبیر شورا و عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در تهران برگزار شد.

به گزارش مناطق آزاد،  لی شوشنگ Li Shousheng رئیس هیئت‌ مدیره فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین (CPCIF)، رایزن سفارت چین در تهران، مدیران عامل و اعضای هیئت ‌مدیره پانزده شرکت بزرگ چینی و محمدرضا موثقی نیا مدیرعامل شرکت نگین مکران چابهار از دیگر حاضران این جلسه بودند.

بنا بر این گزارش، احداث پارک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار محور اصلی و مهم تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران می باشد.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص ظرفیت ها منطقه آزاد چابهار گفت، این سرمایه‌گذاران از همه مزیت ‌ها و ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد منطقه آزاد چابهار بهره مند می شوند، وی همچنین افزود، اراده ای بسیار قوی در دولت ایران برای آماده کردن این منطقه برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بین‌المللی وجود دارد و همچنین چابهار یک تغییر دهنده آرایش اقتصادی در منطقه است.

سخنران بعدی این جلسه، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود، وی بیان داشت، از اینکه چین در منطقه آزاد چابهار سرمایه گذاری کرده است استقبال خواهیم کرد، حضور آقای لی شوشنگ Li Shousheng در این سفر بسیار حائز اهمیت است و این نشان دهنده اراده قوی دولت چین در توسعه همکاری ها با ایران است.

بانک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط قوی بین دو دولت ایران و چین اظهار کرد، ایران و چین از دوستان و همکاران بسیار قدیمی و موثر در منطقه هستند، ایران روابط دوستانه و بسیار گسترده و مهمی با چین دارد و این روابط در شرایط متفاوت بین المللی همواره تداوم داشته و تحت تاثیر سایر جریاناتی که در دنیا اتفاق افتاده قرار نگرفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت، روابط استراتژیکی که ایران و چین دارند می تواند الگوی بسیار خوبی برای همکاری های دوجانبه برای بقیه کشورها باشد، سفر دکتر روحانی ریاست جمهوری به چین و تفاهمات در آن سفر نقطه عطفی در روابط دو جانبه دو کشور است  و اینکه این تفاهم نامه در راستای توافقات کلان میان رؤسای جمهور ایران و چین است برای ما بسیار ارزشمند است.

بانک افزود، اعلام می کنم که دولت ایران نسبت به توسعه همکاری ها با چین مطمئن و جدی است و از همکاری های جدید ایران و چین در حوزه پتروشیمی حمایت می کنیم.

مشاور رییس جمهور با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه آزاد چابهار بیان داشت، چابهار نقطه پیوند جدید همکاری ایران و چین در حوزه پتروشیمی است، چابهار نقطه اتصال ایران به اقیانوس هند و کشورهای بزرگ آسیایی و جهان است هم چنین از طریق مسیر زمینی و ریلی نقطه اتصال و استراتژیک در کریدور شمال ـ جنوب است و ایران برنامه های جدی برای توسعه چابهار و موقعیت استراتژیک و همه جانبه آن دارد.

وی در ادامه افزود، توسعه چابهار یکی از مهم ترین طرح های دولت در راستای طرح توسعه سواحل مکران است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به برنامه های چین در حوزه اقتصادی افزود، دولت چین در حوزه اقتصادی سیاست های دقیقی دارد. طرح های بلند مدت و درازمدت دولت چین برای اقتصاد و حضور در اقتصاد جهانی مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد و پیوند روابط اقتصادی ایران و چین در چابهار می تواند روابط دوجانبه را بلند مدت و استراتژیک کند .

دولت ایران مصمم است خط آهن چابهار و زاهدان به سرعت تقویت و اجرا شود چرا که در توسعه مبادلات تجاری چابهار بسیار موثر است هم چنین توسعه فعالیت های ریلی و جاده ای در این بخش از برنامه های جدی دولت است .

وی همچنین بیان داشت، خوشبختانه وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی برای چابهار برنامه های خوبی را در پیش گرفته اند به طوری که چند روز پیش توافق احداث خط لوله گاز بین شرکت نفت و شرکت پتروشیمی نگین مکران چابهار قطعی شد و این خط لوله به اجرای ساخت مجتمع پتروشیمی نگین مکران سرعت می بخشد .

توسعه بندر چابهار که سال گذشته با حضور رییس جمهور افتتاح شد و نیز اجرای فرودگاه مستقل چابهار از جمله  سیاست های زیربنایی است که با جدیت در چابهار دنبال می شود و ظرفیت های منطقه را به شدت می افزاید.

بانک افزود، شرکت های چینی که در چابهار در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری کرده اند در انتقال تکنولوژی و توسعه فعالیت های پتروشیمی در ایران نقش مهمی را ایفا می کنند. چابهار می تواند نقطه مرکزی و محرک و پایلوت همکاری های مشترک ایران و چین باشد.

مشاور رئیس جمهور با توجه به اهمیت این تفاهم نامه سه جانبه گفت، گزارش این همکاری و تفاهم نامه منعقد شده را به رییس جمهور خواهم داد و مطمئن هستم ایشان از این برنامه حمایت جدی خواهند کرد.

نوشته مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران: احداث پارک پتروشیمی در چابهار اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link