مردم از خرید دام زنده بدون نظارت بهداشت و دامپزشکی خودداری کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
مردم از خرید دام زنده بدون نظارت بهداشت و دامپزشکی خودداری کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم نعیمی عصر چهارشنبه در نشست کمیته بیمارهای مشترک انسان و دام افزود: این امر در راستای پیشگیری از انتقال بیماریها از دام به انسان انجام می شود. وی با بیان اینکه تب مالت بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است که می تواند از گاو، بز، گوسفند و […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم نعیمی عصر چهارشنبه در نشست کمیته بیمارهای مشترک انسان و دام افزود: این امر در راستای پیشگیری از انتقال بیماریها از دام به انسان انجام می شود.

وی با بیان اینکه تب مالت بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است که می تواند از گاو، بز، گوسفند و شتر آلوده به میکروب بروسلا به انسان منتقل شود، گفت: بیماری تب مالت یک بیماری هزار چهره است و چشم، سیستم عصبی، گوارش و مجاری ادراری و سایر اعضای بدن را درگیر می کند.

نعیمی اظهار داشت: سقط جنین، کم شدن شیر دام، ناباروری دام و بروز عفونتهای رحمی در دامها مهمترین ضررهای دامی تب مالت است و دردهای شدید و ناتوانی طولانی در  بیماران، درمان طولانی مدت و بستری شدن طولانی در بیمارستان از عوارض ابتلا به این بیماری در انسان است.

وی یکی از دلایل مهم شیوع تب مالت را افزایش استقبال مردم به خرید و نگه داری دام ارزانتر از افراد و مکانهای ناشناخته، آلوده شدن سایر دامها، افزایش سقط دامهای باردار و انتقال بیماری به انسان عنوان کرد.

نعیمی افزود: همچنین ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، استاندار نبودن روش های جمع آوری و آماده سازی شیر و لبنیات، جابجایی و حمل و نقل بدون کنترل دام ها، ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دامها، رواج دامداری سنتی و عادات غذایی غیر بهداشتی از دیگر علل شیوع این بیماری است.

وی شایعترین نوع تب مالت در ایران را نوع بزی عنوان کرد.

[ad_2]

Source link