مزایای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار
مزایای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار

[ad_1] با توجه به ظرفیت‌های گسترده منطقه آزاد چابهار، برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه اقدامی قابل‌توجه به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری نیمه نخست امسال، تفاهم‌نامه‌ای بود که با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه […]

[ad_1]

با توجه به ظرفیت‌های گسترده منطقه آزاد چابهار، برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه اقدامی قابل‌توجه به نظر می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری نیمه نخست امسال، تفاهم‌نامه‌ای بود که با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزئینات لباس میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه در چهار سرفصل منعقد شد که یکی از بخش‌های مهم آن به برپایی بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار اختصاص داشت.

دیگر سرفصل‌های نیز به مباحثی همچون ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار، ایجاد یک موزه در این منطقه و تشکیل گالری‌هایی از مد و لباس اسلامی ایرانی و ایجاد مدرسه عالی هنر با رویکرد احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس و ایجاد آتلیه‌ها و کارگاه‌های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته اختصاص داشت.

در این یادداشت قصد داریم با نگاهی به ظرفیت‌های گسترده منطقه آزاد چابهار، اشاره‌ای اجمالی به مزیت‌های میزبانی این منطقه از بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر داشته باشیم.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، اوایل دهه‌۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است. منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در ۲۵درجه و ۲۰دقیقه عرض شمالی و ۶۰درجه و ۲۷دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب‌های دریای عمان قرار دارد.

این منطقه به‌ وسیله شبکه حمل‌ونقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و همین‌ طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده است.

ساختن فرودگاه بین‌المللی، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان، و افزایش اسکله‌ها برای بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه چابهار است.

در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار مزایای فراوانی همچون سهولت در دسترسی به آب‌های آزاد برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان اشاره کرد و بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهم‌ترین راه‌های کریدور شرق-‌غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است.

داشتن مراکز آموزش عالی، دوری از منطقه شلوغ و پرتنش خلیج فارس و اتصال مستقیم به اقیانوس هند، وجود انواع تسهیلات و مزایا برای سرمایه‌گذاری و بازرگانی، آب ‌و هوای همیشه ‌بهاری در همه فصول سال و داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، از دیگر مزیت‌های این منطقه است.

نوشته مزایای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link